Letar snökedjor till vår 4 hjulsdrivna traktor. Använder den mest till att ploga snö på vår väg. Hurdan modell på kedja fungerar bra. Har hittat en sådanhär modell billigt i Estland fungerar dom ?
Snökedja på traktordäck, möjlig modell för snöröjning, prislapp och produktinfo ingår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eller bör man välja någon modell som har tätare kedja som den här?
Grov snökedja för traktor ligger på marken, möjlig modell för snöplogning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Behöver du kedjor på en med 4-hjulsdrift?
Men jag skulle nog rekomendera riktiga piggkedgor, de ger ett bra och jämt grepp runt hela hjulet. men sen e de ju inget roligt att transportköra nå med kedjorna
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
De du visar ovan kan bli guppiga och en kedja mot marken vet jag inte om det kommer att märkas någon stor skillnad i grepp med eller utan.
Är du säker på att du behöver kedjor när du har 4wd? Många med 4wd kör utan kedjor.
Tänk på att inte sätta kedjor bara fram på en 4wd traktor. Då drar framaxeln hela traktorn som den inte är gjord för och det blir dyrt med framaxelreparation.
Piggkedjor kan jag rekommendera det andvänds här på en 2wd traktor för snöröjning och har endast slirat om jag har försökt putta en snöhög.
Ringkedjor har en bekant på bakhjulen (4wd traktor) när han bytte de gammla slitna så slirade det alldrig.
De på nedre bilden tror jag funkar bra i snö men mindre bra på is pga saknandet av piggarna.
 
Mina däck har blivit så gammla och hårda att dom har väldigt dåligt grepp nuförtiden. Gled sidlänges i diket två gånger förra vintern. Så dom behöver lite hjälp. Jag kör nästan ingen transportkörning alls så kan leva med att dom inte är så roliga vid landsvägskörning.

Kan man svetsa egna piggar på kedjorna. Blir ju förstås inte lika bra som riktiga piggkedjor. Men det är ganska svårt att hitta begagnat i min storlek har jag märkt.
 
Går visst men det behövs några hundra stycken. Om du hittar några som är större en dina däck kan du kapa av det som blir för långt.
 
Skruvdubb kanske kan vara nåt?
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Jag har själv 4-hjulsdriven traktor och enda gången jag har dåligt grepp är när det blir blankis på gården. Därför har jag satt skruvdubbar och det funkar bra och framför allt är det bra att slippa tjorvet med montering/demontering.
 
Kretikos Kretikos skrev:
Skruvdubb kanske kan vara nåt?
Ja kolla på.
Bestgrip.se
Maxigrip.se
Mång vittnar om bra funktion vid plogning, en del låter dom sitta i året runt.
 
Jag har bestgrip, sitter på året om. Nöts inte speciellt mycket men jag kör väldigt lite på barmark och i princip aldrig på asfalt så jag är ingen bra källa vad gäller slitage.
 
D Melb skrev:
Går visst men det behövs några hundra stycken. Om du hittar några som är större en dina däck kan du kapa av det som blir för långt.
Jag har så lite erfarenhet av traktorer och kedjor så jag vet inte hur spända dom ska vara så jag vet inte när dom sitter bra och hur mycket jag ska kapa. Därför vill jag ha rätt storlek från början.

Tänkte att det det kanske inte var så noga med piggar på kedjorna eftersom det är en 4 wd. Men om det inte fungerar på is utan så får jag väl leta piggkedjor.

Dubbar kan nog vara bra men en uppsättning dubbar kostar som begagnade kedjor.
 
Om du hittar begagnade kedjor med rätt bredd men litet för stor hjuldiameter så går de att korta. Mina var ursprungligen 16,9x36 eller 38 men nu är de 16,9x30.

Jag rekommenderar piggkedjor med grovt material i länkarna. Billigare versioner har ofta för klent material som bara går av när det slirar och i synnerhet om du skall till skogs och dra hem något vedlass.

Jag svetsade ganska mycket nya piggar på mina kedjor när jag hade köpt dem eftersom förra ägaren hade kört en hel del transporter på bar asfalt så piggarna var nötta. Jag kapade bitar av 10mm armeringsjärn och svetsade fast med sticksvets och 2,5mm OK48 stickor. Jag var arbetslös några veckor just då så jag hade tid men börjar man räkna på timlönen blev det knappt med lönsamheten. Det tog väldigt mycket tid. Hur som helst så gav det väl kedjorna 5 år längre liv. Jag hade hittat stickorna på kommunens sophantering och vågade inte använda dem för någonting där det krävdes stor hållfasthet så då använde jag dem till att renovera kedjorna.

Min farboror kör med såna där pigglösa kedjor på en av sina traktorer. På blankis halkar den omkring som om han inte hade några kedjor alls men i snön i skogen fungerar det hyfsat.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.