Hej,
Planerar att riva vårt uterum (pensionärskuvös) och bygga nytt fräscht uterum.
Befintligt uterum ser illa ut. Är oisolerat, byggt med trallgolv och plasttak. Är ihopbyggt med huset och utgång genom en altandörr.
Vi bor utanför detaljplanerat område och uterummet är på vår baksida, dvs ingen insyn från förbipasserande.
Befintligt uterum finns med på kartor från lantmäteriet och tidigare har den och hela tomten samt hus blivit inmätt av lantmätare i samband med ett tidigare bygglov för en utbyggnation (som vi inte gick vidare med).

Nya uterummet blir med gjuten platta, golvvärme, glaspartier, isolerat tak med plåt. För året runt bruk. Men exakt lika stort som befintligt.
I och med ”utanför detaljplan” behöver jag söka bygglov?

//WSP
 
Det är inte bara detaljplanen som styr, även mängden bebyggelse i området och hur den är fördelad.

Hur ser det ut med avstånd till grannar?

PBL 9 kap.
"Undantag för en- och tvåbostadshus utanför detaljplan
6 § För en- och tvåbostadshus och tillhörande komplementbyggnader, murar och plank utanför ett område med detaljplan krävs det, trots 2 § och föreskrifter som har meddelats med stöd av 16 kap. 7 §, inte bygglov för att
1. göra en liten tillbyggnad, om åtgärden inte vidtas närmare gränsen än 4,5 meter, eller
2. uppföra en komplementbyggnad, en mur eller ett plank i omedelbar närhet av bostadshuset, om åtgärden inte vidtas närmare gränsen än 4,5 meter.

En åtgärd som avses i 1 eller 2 får vidtas närmare gränsen än 4,5 meter, om de grannar som berörs medger det.

Första och andra styckena gäller inte om kommunen enligt 8 § första stycket 3 har bestämt att åtgärden kräver bygglov eller om åtgärden vidtas inom en sammanhållen bebyggelse och bygglov behövs med hänsyn till omfattningen av byggnadsverk i bebyggelsen. Lag (2014:900)."

Och enligt definition i första kapitlet är:
"sammanhållen bebyggelse: bebyggelse på tomter som gränsar till varandra eller skiljs åt endast av en väg, gata eller parkmark,"
 
Intressant. Tack
Närmsta granne ligger ca 7m från uterummets yttervägg.
Men obs, att det står ett uterum där idag. På exakt samma plats där det nya är tänkt att stå. Och lika stort
 
Som vän av ordning skulle jag säga att det kräver bygglov. Både för att användningen blir en annan för ett isolerat uterum med gjuten platta mot ett uterum med trall, för att utseendet ändras (utgår jag ifrån då det befintliga beskrivs som illa) även om ytan överensstämmer med befintligt samt att huset troligen ligger inom sammanhållen bebyggelse även om det är utom plan.
 
  • Gilla
wsp och 2 till
  • Laddar…
Tack
Jag har ställt frågan till bygg på kommun. Så får vi se.
//WSP
 
Att man ändrar från oisolerat med enklare golv och grund, tror jag inte i sig, ger krav på bygglov. man kan renovera ett uterum, så länge man inte ändrar storlek eller höjd eller på annat sätt ändrar utseendet. Det gäller då även storlek och placering av fönster, ev. skjutdörrar osv. Då krävs det inte bygglov.

MEN det blir ju rätt struligt rent byggtekniskt att "renovera" dit en isolerad betongplatta. För om du river det gamla och bygger upp ett nytt. Då är det inte en renovering, utan en rivning och ett nybygge. men i princip borde det vara tillåtet att först renovera ena halvan, och sedan den andra. Fast det blir ju inte rationellt byggmässigt.
 
Skulle vilja få det till en anmälan om tillbyggnad av befintligt en- och tvåbostadshus, då det är en åtgärd som påverkar byggnadens volym.
Men kolla först med din kommun, bebyggelsen omkring avgör om det är anmälan eller bygglov.
 
Hej,
Tack för alla svar.
Har fått svar att det råder sammanhållen bebyggelse. Så det är bygglov som krävs

//WSP
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.