harry73
Tack, jag tyckte också det lät bra när jag skrev det :cool:
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Låter rätt vansinnigt. Jag gav 6500:- efter rot för kakling och klinkers inkl material på ett badrum på 8kvm. Då var tätskiktet redan på plats, och med andra ord behövdes inget flytspackel. Men om det behövs sådana mängder spackel så skulle jag börja med att grovlägga billig finbetong istället för att fylla ut volymen.
 
Tycker 16kr/kg låter väldigt dyrt.
Jag betalar 4.56kr/kg.
Då har jag iofs rätt bra pris. Ungefär som en plattsättare med bra avtal.
Vilket var företaget?
 
Så här har det utspelat sig nu:

Vi är utbildade ingenjörer båda två, det verkar golvfirman inte haft koll på förrän de fick en ecxelkalkyl av oss där vi räknat ut hur mycket som de troligtvis använt.
Efter mycket tjat fick vi fram att de använt avjämningsmassa från TM som har en högre åtgång.

Timmarna efter bevisning med övervakningskamera ströks, även bilkostnader då firman ligger 1,5 km bort från oss. De har även korrigerat ner från 5 kvm tätning till 2 kvm då de fuskat där med.

Kostnaden på materialet kvar.
Kollade med en firma som använder exakt samma leverantör av material.
De tog för en säck på 20 kg 258 kr ut till kund, inkl. moms.
Firman vi anlitade vill ha 400 kr för en säck inkl. moms.

Det faller på sin egen orimlighet att de ska ha så mycket betalt när alla andra tar så extremt mycket mindre betalt.

Tog ett snack med konsumentvägledaren på kommunen och han sade att firman är skyldig att presentera varför just deras pris är skäligt, annars ska priset ner.

Får se vad som händer.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 13 till
  • Laddar…
J
harry73 harry73 skrev:
Tack, jag tyckte också det lät bra när jag skrev det :cool:
Håller med. Mycket bra. Men rent matematiskt så får han nog multiplicera med 0,6 .. delar han med 40% ökar priset :cool:
Kunde inte låta bli
 
  • Gilla
Kallekulah och 4 till
  • Laddar…
Jag har för vana att kolla materialåtgången hos hantverkarna. Jag har ingen lust att betala en hel hink någonting där bara en tiondels har använts. Resten går till sommarstugan eller nästa jobb. Jag kräver att få behålla allt jag har betalt för.
Det är kanske därför man hamnar på svarta listan i en mindre ort.
 
  • Gilla
johel572 och 4 till
  • Laddar…
harry73
J Jocke Best skrev:
Håller med. Mycket bra. Men rent matematiskt så får han nog multiplicera med 0,6 .. delar han med 40% ökar priset :cool:
Kunde inte låta bli
Vet inte var det blev fel, ville skriva 1,4
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag har för vana att kolla materialåtgången hos hantverkarna. Jag har ingen lust att betala en hel hink någonting där bara en tiondels har använts. Resten går till sommarstugan eller nästa jobb. Jag kräver att få behålla allt jag har betalt för.
Det är kanske därför man hamnar på svarta listan i en mindre ort.
Det är väl ändå högst rimliga krav. Har faktiskt aldrig haft något problem att inte få behålla förbrukningsmaterial, spik, färg, etc.

/S
 
H
Det intressantaste med den här tråden är den totala avsaknaden av fördömanden, svordomar, okvädningsord - inte ett lyft ögonbryn. Krasst konstateras att det rör sig om en ljugfaktor på 40% (ljugfaktor, vilket fantastiskt nyord! Måste implementeras i ahlselltråden) vilket typ är inom det övre ljugintervallet man kan förvänta när man tar in hjälp.
Inte ett ord om att polisanmäla. Man skulle ju önska att ni (trådstartaren) satte hårt mot hårt och lät firman välja mellan polisanmälan och allmän uthängning i media eller att dra tillbaka fakturan. Tjära och fjädrar fast i tappningen flytspackel och kakelflisor hade varit lagom.
 
  • Gilla
Jotsat och 3 till
  • Laddar…
H hanson#16 skrev:
Det intressantaste med den här tråden är den totala avsaknaden av fördömanden, svordomar, okvädningsord - inte ett lyft ögonbryn. Krasst konstateras att det rör sig om en ljugfaktor på 40% (ljugfaktor, vilket fantastiskt nyord! Måste implementeras i ahlselltråden) vilket typ är inom det övre ljugintervallet man kan förvänta när man tar in hjälp.
Inte ett ord om att polisanmäla. Man skulle ju önska att ni (trådstartaren) satte hårt mot hårt och lät firman välja mellan polisanmälan och allmän uthängning i media eller att dra tillbaka fakturan. Tjära och fjädrar fast i tappningen flytspackel och kakelflisor hade varit lagom.
Det är väl krasst så det ser ut i världen idag. Sanningen är inte så viktig, gäller alla branscher, hantverkare, IT-tekniker/konsulter, äldreboenden, skolan, köttfärs, diskmaskiner o.s.v.
 
Ljugfaktor... undebart.
 
Uppdatering:

Bestred även faktura nr 2.

Skrev "sänk priset till 13 kr/kg Så blir du av med oss sen".

Accepterade det och ny faktura på väg...

Så från 41000 kr ner till 25500.
 
  • Gilla
fia_mstd och 15 till
  • Laddar…
Snyggt!
 
Det lönar sig att ha koll! :)
 
Ljugfaktorkorrigering 0.6 eller 40% ljugfaktor stämde alltså... Snyggt!
 
  • Gilla
Hubbe73 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.