hahalj
Jag är inte den förste som står inför detta, många har också frågat om det tidigare, men jag har ändå inte hittat svar på mina frågor.

Håller på med en budget-renovering av källaren där vi har värmepanna, förråd och tvättstuga. Golvet är gammal betong, man kan betrakta det som ett markgolv, i ett par borrhål genom golvet har jag kollat med lång skruvmejsel att det är sprängsten och jord/sand direkt under det ca 5-10 cm tjocka golvet. Det finns fukt direkt upp mot undersidan på golvet, vilket betyder att jag väl borde gräva ny dränering runt huset, men det får vänta ett tag till. Har inga direkta problem med fukten i källaren. Luftavfuktaren håller fuktnivån under 50% utan ansträngning och i tvättstugan torkar tvätten snabbt.

Tidigare ägare hade lagt in ett Bergo plastgolv som effektivt band kvar damm, smuts och fukt under plattorna, helt omöjligt att hålla rent. Håller på att riva ut detta nu och golvytan torkar upp bra efter det.

Så nu är tanken att måla golvet med en diffusionsöppen golvfärg i budget-prisläge. Jag vill helst inte hålla på med två-komponentfärg eller giftiga lösningsmedel.
Jag har sett flera lågprisvaruhus som har på pappret lämplig golvfärg, är dessa något att ha eller ska man sky det som pesten?

https://www.xn--ob-eka.se/bygg/mala-foga-tapetsera/inomhusfarg/kallare-forradsfarg-landora-3503071
https://www.xn--ob-eka.se/bygg/mala-foga-tapetsera/inomhusfarg/golvfarg-landora-3503052
https://www.rusta.com/se/golvfarg-v-p10201023.aspx
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/farg-och-fog/inomhusfarg/golvfarg/golvfarg-006934/#tab01

Någon med erfarenheter av liknande projekt som använt någon av dessa eller liknande budget-färger?
 
Som budget funkar det. Men blir inte lika slitstarkt som epoxy.
 
hahalj
Jag inser att epoxy är mer slitstarkt, men hur funkar det med diffusion? Viktigt att färgen är diffusionsöppen.

Annars har vi inte särskilt högt slitage på källargolvet. Möjligen när man flyttar nån hylla eller frysboxen att det kan skrapa i lite, men då får man väl måla på de märkena tänker jag. Annars är det tofflor som gäller när man går på det oisolerade golvet.
 
Måttligt diffusionöppen. En matta är ju bättre såklart
 
hahalj
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Måttligt diffusionöppen. En matta är ju bättre såklart
Matta? Vilken typ av matta och på vilket sätt är det bättre?
 
hahalj
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Den är mer diffusionsöppen och varmatt gå på. En filtmatta i plast.

Typ:
[länk]
Ok, jag förstår. Vill helst kunna se golvet så om det blir fuktgenomslag så ser jag det i tid, en matta känns som större risk även om de i sig klarar fukten.
 
  • Gilla
Kirog
  • Laddar…
hahalj
H hjalle74 skrev:
[länk]
Säljs bara i webbutik? Verkar annars intressant.
 
Jag köpte i butik i Länna
 
Målade i garaget nyligt med Julas gråa golvfärg och den ger hittills mkt gott intryck men vet ju inte hur den kommer se ut om ett år eller så.

Den har härdat i en vecka nu och känns hård som epoxy och gillar hur lättrengjort golvet blivit, har släpat grovdammsugare, kört med sommardäck och tappat verktyg utan minsta skada, särskilt nöjd att det inte ens kommer små skrapmärken när man släpar runt saker.

Nu är den inte gjord för garage så jag kommer ha gummimattor som skyddar där däcken kommer köras (också från Jula) när vi väl börjar parkera bilen där igen i vinter men söker man bra budget färg så skulle jag lätt rekommendera den.
 
Tänk på att mjukgörare i gummi riskerar att lösa upp vissa färger
 
hahalj hahalj skrev:
Jag är inte den förste som står inför detta, många har också frågat om det tidigare, men jag har ändå inte hittat svar på mina frågor.


Någon med erfarenheter av liknande projekt som använt någon av dessa eller liknande budget-färger?
Din källargolv kommer att klara sej bäst om du målar med färg som släpper genom fukten. Tätt färg kommer att flagna rätt snabbt. Har du frågat i butiken efter silikatfärg? Den binder kemisk till underlaget ( till kalcium) och släpper genom ångan. Hade silikatfärgen enbart på källarväggarna med bästa resultat. Vet ej hur den står mot slitage på golvet.
 
hahalj hahalj skrev:
Ok, jag förstår. Vill helst kunna se golvet så om det blir fuktgenomslag så ser jag det i tid, en matta känns som större risk även om de i sig klarar fukten.
Denna är nog lite klurig, brukar synas på väggen före golvet. Jag gillar skarpt balkongmattan, finns i fler än grön kulör. Köp en liten bit och testa vad du tycker. Slipper du ha tofflor med
 
hahalj
G gaia skrev:
Din källargolv kommer att klara sej bäst om du målar med färg som släpper genom fukten. Tätt färg kommer att flagna rätt snabbt. Har du frågat i butiken efter silikatfärg? Den binder kemisk till underlaget ( till kalcium) och släpper genom ångan. Hade silikatfärgen enbart på källarväggarna med bästa resultat. Vet ej hur den står mot slitage på golvet.
Jag har inte hört/sett någon med positiva erfarenheter av silikatfärg på källargolv. Ytan blir matt och porös, och blir väl hyfsat svår att hålla ren kan jag tänka mig.

B larry78 skrev:
Denna är nog lite klurig, brukar synas på väggen före golvet. Jag gillar skarpt balkongmattan, finns i fler än grön kulör. Köp en liten bit och testa vad du tycker. Slipper du ha tofflor med
Jo jag har sådan matta på altangolvet, trevlig att gå på, inte lika trevligt att lyfta på efter ett tag. Åtminstone den vi har där sätter avtryck i underlaget.

M Maximum Justice Attack skrev:
Målade i garaget nyligt med Julas gråa golvfärg och den ger hittills mkt gott intryck men vet ju inte hur den kommer se ut om ett år eller så.

Den har härdat i en vecka nu och känns hård som epoxy och gillar hur lättrengjort golvet blivit, har släpat grovdammsugare, kört med sommardäck och tappat verktyg utan minsta skada, särskilt nöjd att det inte ens kommer små skrapmärken när man släpar runt saker.

Nu är den inte gjord för garage så jag kommer ha gummimattor som skyddar där däcken kommer köras (också från Jula) när vi väl börjar parkera bilen där igen i vinter men söker man bra budget färg så skulle jag lätt rekommendera den.
Kul att höra att denna så långt verkar helt ok. Lätt att hålla rent är viktigt. En stark kandidat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.