Har haft några olika diskmaskiner genom åren. Bosch, Whirpool, Electrolux och Siemens. Enda som INTE strulat är Electroluxen men den hade vi inte så länge innan vi flyttade så den går säkert sönder snart med.

Nu har våran 5 år gamla Siemens börjat bråka också och vad det verkar som är det en packning som är kass. Ca 200kr för att fixa... Händer det igen och ingen är i köket och ser det finns risken att det blir vattenskador. Förra gången hann det rinna en bra bit. I detta läget börjat jag lacka ur, vad f*n ska man köpa för att få något som funkar i längden? Är Miele bättre eller lever dom på gamla meriter?

Nej maskinen är inte så gammal och ja det är ekonomiskt korkat att kasta ut den. Men jag orkar inte med strulande maskiner. Så vi lämnar hjärnan därhän och fokuserar på hög kvalitativa maskiner!
 
BirgitS
Problemet är att erfarenhet av flera år gamla maskiner inte säger så mycket om hållbarheten på de maskiner som går att köpa idag. Det finns ju liknande trådar sen tidigare och det man möjligen kan säga är att maskiner tillverkade i Tyskland verkar ha bättre kvalitet i genomsnitt än maskiner tillverkade i låglöneländer. Produkter med 5 års garanti kan kanske hålla bättre, men om inte får man dem fixade gratis i fem år i alla fall.

Mieles billigare maskiner är inte tillverkade i Tyskland.
 
Självklart är gamla maskiner inte en bra referens. Men i brist på annat är det inget annat jag kan gå på. Att fråga en säljare är som att skjuta sig i foten, dom vill sälja det med bäst marginal (antagligen det dyraste). Ryktesspridning på nätet är nog mindre dåligt än säljarens direktiv ;)
Så frågan kvarstår, vilka har bäst kvalitet?
 
Utan några som helst fakta skulle jag ändå också hålla Miele som bland de bästa.
 
Min Electrolux är 19år gammal. Men nästa blir svart och de gör inte Electrolux längre så lär handla en av Elon med 5års garanti iaf. typ Cylinda kanske
 
Den där auto-open-funktionen, går det att stänga av den?
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Den där auto-open-funktionen, går det att stänga av den?
Det beror väl på vilken maskin du har
 
Electrolux kommer jag aldrig köpa igen. Alla deras maskiner jag har haft har krånglat efter Max 2 års tid. Oavsett vad för maskin det är.

Miele hade jag satsat på!
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Den där auto-open-funktionen, går det att stänga av den?
Varför vill man göra det? Jag tycker det är helt suveränt, med en timerstyrd tilloppsventil så kan man med gott samvete slå på maskinen när man åker hemifrån och så vet man att vattnet är avstängt och luckan på glänt när man kommer hem (även om det är en vecka senare).
 
  • Timerstyrd tilloppsventil för diskmaskin med grön lysdiod, inbyggd i rostfri diskbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förra ägaren till huset satte in en Siemens 1996, den maskinen dog 2013. Det känns mer än ok. Den hade det lite spännande modellnamnet ”Lady”.

Har sedan provat en Bosch med plastbotten, det skulle man inte ha, då läcker det vatten ner i maskineriet av vibrationerna.

Nu har jag en Asco under utvärdering..
 
  • Haha
maximm
  • Laddar…
M Maximarcus skrev:
Varför vill man göra det?
Jag har aldrig haft problem med blöt disk. Men viktigare, jag vill inte ha en massa ånga i köket. Eller under bänkskivan.
 
MrJay
Miele är bäst, utan tvekan. Kostar därefter.
 
Inte problem kanske, men jag tror att disken torkar och svalnar fortare med luckan på glänt! Värst mycket ånga har jag aldrig sett och diskmaskinen sitter hos oss under diskbänken så ingen fara för bänkskivan.
 
A
Tokslut Tokslut skrev:
Min Electrolux är 19år gammal. Men nästa blir svart och de gör inte Electrolux längre så lär handla en av Elon med 5års garanti iaf. typ Cylinda kanske
inte cylinda längre utan arcelik eller gorenje
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.