Jag har haft asbest som sanerats av firma när jag renoverande hemma. Det duger inte att dammsuga med vanlig dammsugare eftersom asbestfibrer tydligen är så så små att man måste ha andra typer av filter. Dom "plastade in" och förslöt den delen av huset som skulle saneras och skapade undertryck med fläktar/sugar i den där så att fibrer inte ska spridas. Inte bara farligt för för hantverkare, även om det givetvis är dom som utsätts över tid som löper störts risk. Fibrer kan finnas kvar. Det är ju upp till var och en, men jag skulle inte vilja bo där om det inte gjordes en riktig asbestsanering. Vad många inte tänker på är att även om asbest förbjöds, så har det använts in på 80-talet i lim och fog/fix av en del hantverkare som tyckt att lite asbest har väl ingen dött av...
 
  • Gilla
Premolar
  • Laddar…
I princip så är min åsikt att riskerna efter en rejäl våtstädning är minimala och antagligen är den ökade risken för stroke när man ska stångas med en entreprenör betydligt mer reell. Men är detta viktigt för dig ska du givetvis gå till botten med det!

Om du bara har ett kontrakt med snickaren så är det absolut med honom du ska brottas. Du har ju inget avtal med VS-gubben och vilket avtal snickaren har med VS vet du inte. Troligen arbetar de med ABT-U och det innebär att de krav du kan ställa mot snickaren inte helt överensstämmer med de han i sin tur kan ställa mot sin UE. Det är inte otroligt att snickaren i slutändan får lösa problemet och sedan i sin tur får skicka en faktura till VS men det är snickarens huvudvärk som du slipper lägga dig i.

Beroende på deras relation är VS troligen mer intresserad av att göra snickaren nöjd - annars får han inte jobba med honom nästa gång, än han är att följa en "engångs-konsument" ord.



N nochl skrev:
Att experten tycker att en ordentlig dammsugning är att rekommendera får mig att undra.
Allt jag läst om asbestsanering avråder bestämt från dammsugning då filtret i de flesta dammsugare inte är tätt nog...
Självklart använder man en dammsugare med klassade filter om man sanerar asbest. (Lika självklart som att luftrenaren har klassade filter)
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Finns det regler att följa måste ju saneringen rimligen göras i linje med dessa. Att inte göra detta vore som att skolskjutsen sket i säkerhetsbälten på barnen med motiveringen att han aldrig krockat, när han var liten hade man inte bälte och ingen han känner dog och att Skolvägen är så kort att risken är liten.
 
  • Gilla
hildur13 och 3 till
  • Laddar…
P
Vi köpte skyddsutrustning, overaller, handskar, ögonskydd och andningsmask mot asbest och sanerade själva. Allt avfall i en svart sopsäck som förslöts och märktes upp enligt anvisningar från återvinningscentralen (soptippen).
 
Arbetsmiljöbrott ! = polisanmälan

Ring och anmäl dom direkt
Risken för att din familj ska råka ut för någonting är nog minimal förvisso

Men det är ju inte din familj som har valt att ni ska bli utsatta för detta utan det är ett företag som har helt enkelt utsatt er för asbest helt i onödan

Och asbest går inte att dammsuga bort med en vanlig dammsugare om de nu skulle få för sig att bara städa efter sig
Ni har redan fått det i er
 
  • Gilla
Michael Axman
  • Laddar…
Eftersom det inte går att se eller lukta sig till det 0,0005mm lilla rackaren så skulle jag kräva en luftrening/ventilering av samtliga rum och sanering av varendaste lösöre
 
JanneJanne123
J javlaandersson skrev:
Arbetsmiljöbrott ! = polisanmälan

Ring och anmäl dom direkt
Risken för att din familj ska råka ut för någonting är nog minimal förvisso

Men det är ju inte din familj som har valt att ni ska bli utsatta för detta utan det är ett företag som har helt enkelt utsatt er för asbest helt i onödan

Och asbest går inte att dammsuga bort med en vanlig dammsugare om de nu skulle få för sig att bara städa efter sig
Ni har redan fått det i er
!= brukar normalt betyda ”inte lika med”, men jag gissar att det inte var det du menade?
 
  • Gilla
  • Haha
remrag och 6 till
  • Laddar…
halper halper skrev:
Hej! Just som badrumsrenoveringen lider mot sitt slut så upptäcker jag på lördagens morgon att rörmokaren som varit här på torsdagen lämnat efter sig ett orange-beige-gult puder. Varningsklockorna klämtar när jag tittar upp och ser att han kopplat in vattnet till badrummet ovanför precis i en gammal böj, som nu är borta. Jag tar så försiktigt jag kan ett prov på pudret nedanför arbetsområdet och ett lite längre bort på golvet. Idag kör jag till Stockholm och några timmar senare är analysen klar: positiv.

När vi började arbetet så anlitade jag en byggare som i sin tur anlitade den lokala rörfirman. Under de första dagarna pratade vi mycket om vad och hur arbetet skulle göras, och jag påpekade då direkt att det kunde finnas asbest i olika former kring rören. Rörmokaren klämde på en böj och sa: ”ja, det här är asbest”. I torsdags var det en annan kille från rörfirman här. Ung, trevlig och uppenbarligen(?) omedveten om asbest. Tydligen hade han inte fått någon information från sina kollegor, eller så kanske han inte tyckte det var någon grej? Alternativt, som sagts i en annan tråd, har han helt enkelt ingen aning om var asbest kan förkomma. Han skar i alla fall upp isoleringen, bar ut den någonstans och svabbade/sopade hjälpligt upp.

Nu när jag fick provsvaret ringde jag omedelbart till rörfirman och pratade med chefen. Det tycker jag är rätt sak att göra oavsett vad jag har för ansvar. De kan naturligtvis inte fortsätta jobba där, vare sig de vill eller inte. Till min förtvivlan, men ärligt talat inte förvåning, säger chefen: ”ja klart man ska ha respekt för asbest men …”.

Jag påtalar då att AV är rätt tydliga: vet de om att det finns asbest kan de inte stå där och jobba. Han säger motvilligt och muntligt att jag kan ringa exempelvis OCAB och så ”får vi se hur vi löser det”.

Nu har dammet, i viss grad, spritts till resten av huset. Gjort är gjort osv, men naturligtvis behöver det städas upp. Det som oroar mig nu är att rörfirman kommer att sätta sig på tvären och säga att de inte kommer stå för det. Min enkla fråga: kan jag kräva att de bekostar sanering och andra kostnader? Pulvret har delvis hamnat i torktumlaren … Om ”nja”, vilka faktorer spelar in?

Jag är inte ute efter att ”sätta dit” dem. Jag vill bara helst att min fyraåring inte i onödan ska behöva utsättas för amosit, och jag vill att de ska betala alla kostnader eftersom de (1) borde ha vetat, (2) borde ha sett/förstått, (3) borde ha omedelbart stoppat arbetet och (4) borde ha omedelbart informerat mig, innan de – och vi – under två dagar traskade runt i hela huset.

Jag vet inte ens vem som kan ha svar, så tar tacksamt emot välinformerade ståndpunkter!
Ja detta med Asbest..! Totalt ofarligt! Eller blandade du ut det med morgonkaffet? Drog en lina.? Står man och slipar så det blir luftburet och andas in så kanske mindre nyttigt, förr innehöll bromsklossar mm mm mm mm Asbest..

Allt är inte farligt..
 
Tack för alla kommentarer! Som nämnts har frågan om farlighet avhandlats ordentligt i andra trådar så jag tycker vi ska hålla det utanför.

Faktum är att ingen får skicka in sin anställd här när de vet att det finns löst asbestdamm spritt i utrymmet, så det är i det sammanhanget jag frågade från början.

Bra poäng om att det är med min entreprenör som jag ska huvudsakligen ta upp frågan och han får sedan be att få avdrag på sin faktura från rörfirman. Jag kommer föra en dialog med båda och hoppas att vi kan komma överens. Huvudsaken är för mig att slutsumman inte inkluderar den undvikliga asbestsaneringen.
 
  • Gilla
Kromo och 3 till
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Ja detta med Asbest..! Totalt ofarligt! Eller blandade du ut det med morgonkaffet? Drog en lina.? Står man och slipar så det blir luftburet och andas in så kanske mindre nyttigt, förr innehöll bromsklossar mm mm mm mm Asbest..

Allt är inte farligt..
Problemet här är ju som sagt att ingen, som följer de arbetsmiljöregler som finns, får skicka in sin anställd här innan det är uppstädat. Med tanke på det så undrade jag alltså om jag hade rätt i att kräva att de som ställt till det också skulle betala för denna uppstädning.

Dess relativa farlighet eller ofarlighet har diskuterats i många många andra trådar. Jag kan nog däremot inte låta bli att säga att jag tycker det är oseriöst att påstå att det är ”totalt ofarligt”.
 
  • Gilla
Enolf och 3 till
  • Laddar…
Du får garanterat i dig mer asbest om du tar en tur i tunnelbanan i Stockholm än i ditt hus!
Den innehåller tonvis med asbest från bromsbelägg bundet i banvallen.
Var du än befinner dig på klotet så andas du In mellan 20-200 asbest fiber per timme och mänskligheten dör inte av asbest.
I fabriken i Lomma utvecklade arbetare lungcancer efter 30-40 år i en mycket dammig miljö därav denna asbestnoja.
https://www.byggahus.se/forum/threads/asbest-fakta-om-verkliga-risker.249301/
 
  • Gilla
mike_of_sweden
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Du får garanterat i dig mer asbest om du tar en tur i tunnelbanan i Stockholm än i ditt hus!
Den innehåller tonvis med asbest från bromsbelägg bundet i banvallen.
Var du än befinner dig på klotet så andas du In mellan 20-200 asbest fiber per timme och mänskligheten dör inte av asbest.
I fabriken i Lomma utvecklade arbetare lungcancer efter 30-40 år i en mycket dammig miljö därav denna asbestnoja.
[länk]
Ja, tack. Det var inte det jag frågade om. Har du läst mina tidigare inlägg? Kanske exempelvis det första eller det senaste innan detta?
 
  • Gilla
remrag och 5 till
  • Laddar…
halper halper skrev:
Problemet här är ju som sagt att ingen, som följer de arbetsmiljöregler som finns, får skicka in sin anställd här innan det är uppstädat. Med tanke på det så undrade jag alltså om jag hade rätt i att kräva att de som ställt till det också skulle betala för denna uppstädning.

Dess relativa farlighet eller ofarlighet har diskuterats i många många andra trådar. Jag kan nog däremot inte låta bli att säga att jag tycker det är oseriöst att påstå att det är ”totalt ofarligt”.
Jag tycker det är bra att du uppmärksammar det även om det givetvis inte är någon större fara för dig och övriga i huset. Grabben verkade ju ny och ska inte behöva utsättas för det i nutid när firman kunde/skulle skött det enkelt i detta fallet med så lite att ordna/ta hand om på ett korrekt sätt. Lite av en läxa för dem är inte fel efter onödigt slarv.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 3 till
  • Laddar…
N nochl skrev:
Att experten tycker att en ordentlig dammsugning är att rekommendera får mig att undra.
Allt jag läst om asbestsanering avråder bestämt från dammsugning då filtret i de flesta dammsugare inte är tätt nog...

Jag skulle våttorka och hyra en luftrenare avsett för asbestpartiklar.
Tilllägg, och använda P3 klassat filter vid fortsatt rengöring/arbete med asbest.
Kan då tillägga att jag i frågan som föregick svaret berättade att jag för ändamålet köpt en ny dammsugare med Hepa13 filter, samma som sanerarna har i sina dammsugare och luftrenare. P3 är för andningsmasker.
 
C
halper halper skrev:
Trygg Hansa säger att det inte täcks av min villaförsäkring i alla fall. Det är väl kanske på något sätt rimligt. Det är ju inte jag som har rivit ner isoleringen.
Vad är det de säger som inte omfattas av din försäkring? Sanering,det kan jag förstå.... Men det var ju fråga om rättsskyddet.eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.