Lukten i vårt hus har i princip försvunnit under sommaren med undantag för enstaka dagar då det kan lukta lite våt hund eller något åt det hållet. Jag gissar att det kommer från de två gamla plastmattorna som ligger direkt mot plattan under befintliga golvet.

Vi skulle börja riva bort dem förra veckan men de visade sig innehålla asbest så nu väntar vi på sanering :rolleyes: Ska bli intressant att se om lukten återvänder med höst och blötväder. Jag har ännu inte avfärdat taket som huvudmisstänkt.
 
O Okänd skrev:
Lukten i vårt hus har i princip försvunnit under sommaren med undantag för enstaka dagar då det kan lukta lite våt hund eller något åt det hållet. Jag gissar att det kommer från de två gamla plastmattorna som ligger direkt mot plattan under befintliga golvet.

Vi skulle börja riva bort dem förra veckan men de visade sig innehålla asbest så nu väntar vi på sanering :rolleyes: Ska bli intressant att se om lukten återvänder med höst och blötväder. Jag har ännu inte avfärdat taket som huvudmisstänkt.
Vi tog dit en fukttekniker (från Polygon AB) som gjorde en mer noggrann undersökning för att komma underfund med var lukten kom ifrån. I vårt fall var det avsaknad av luftspalt bakom tegelfasaden och påföljande fuktvandring genom isoleringen som satt mellan fasaden och asfaboarden innanför som hade lett till mögelpåväxt i asfaboarden. Det åtgärdades genom att riva allting på insidan av tegelfasaden och bygga upp det på "rätt" sätt med bra material istället...
 
  • Gilla
btc999 och 1 till
  • Laddar…
C Cillisa skrev:
Vi har haft/har samma problem som ni och har kämpat i snart 5 år... är det ett myrsjöhus? Hur har det gått.för er?
Det har gått bra, är ett Åsedahus.

Men vad har ni gjort för några åtgärder?
 
C
J jle67012 skrev:
Det har gått bra, är ett Åsedahus.

Men vad har ni gjort för några åtgärder?
Tagit väck alla reglar som var tryckta, installerat novell, haft 3 olika ventilation bolag som kollat ventilationen och ställt in, gjort luftanalys och materialprov, fuktutredning...
 
C
O Okänd skrev:
Lukten i vårt hus har i princip försvunnit under sommaren med undantag för enstaka dagar då det kan lukta lite våt hund eller något åt det hållet. Jag gissar att det kommer från de två gamla plastmattorna som ligger direkt mot plattan under befintliga golvet.

Vi skulle börja riva bort dem förra veckan men de visade sig innehålla asbest så nu väntar vi på sanering :rolleyes: Ska bli intressant att se om lukten återvänder med höst och blötväder. Jag har ännu inte avfärdat taket som huvudmisstänkt.
Vi har som sagt hållt på i flera år och alla experter säger att det kommer underifrån. Nästan aldrig uppifrån då luft stiger uppåt. Har du kvar tryckt syll så är det helt garanterat den. Du måste ta bort den.
 
C
A andost skrev:
Vi tog dit en fukttekniker (från Polygon AB) som gjorde en mer noggrann undersökning för att komma underfund med var lukten kom ifrån. I vårt fall var det avsaknad av luftspalt bakom tegelfasaden och påföljande fuktvandring genom isoleringen som satt mellan fasaden och asfaboarden innanför som hade lett till mögelpåväxt i asfaboarden. Det åtgärdades genom att riva allting på insidan av tegelfasaden och bygga upp det på "rätt" sätt med bra material istället...
Rev ni allt inifrån?
 
C Cillisa skrev:
Rev ni allt inifrån?
Ja utom vid det nyrenoverade badrummet där de istället gick utifrån

Renovering av rum med exponerade trästommar och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete på husfasad med isolering synlig vid nyrenoverat badrumsfönster och byggställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
C
A andost skrev:
Ja utom vid det nyrenoverade badrummet där de istället gick utifrån

[bild] [bild] [bild]
Vad hittade de i väggarna och vad kostade det er? Va de asfaboarden som.luktade?
 
Asfaboarden var angripen av mögel eftersom de hade satt isolering mellan den och tegelfasaden.

Kostat... ja det har det.... Väldigt mycket. Vi är inte klara med summeringen än men bara själva åtgärdandet av fasaden / väggarna gick på ca 700. Sedan tillkommer en massa andra kostnader bl a flytspacklingen av golvet osv.
 
C
A andost skrev:
Asfaboarden var angripen av mögel eftersom de hade satt isolering mellan den och tegelfasaden.

Kostat... ja det har det.... Väldigt mycket. Vi är inte klara med summeringen än men bara själva åtgärdandet av fasaden / väggarna gick på ca 700. Sedan tillkommer en massa andra kostnader bl a flytspacklingen av golvet osv.
Usch... luktade det kemiskt hos er med eller mögel?
Vi har letat fel i 5år utan positivt.resultat.
 
C
J jle67012 skrev:
Hur har det gått med detta?

Jag hade troligtvis samma "fel" i mitt hus.
Fick riva upp allt golv på undervåningen och ta bort dem impregnerade reglarna som var ingjutna i betongen för att kunna spika golvreglarna. borsta och dammsuga hela plattan.

Efter detta så la jag in Nivellgolv med ventilation.
Fortfarande efter ett år så luktar det peck :dizzy:vid ventilationens utblås, så nog gör ventilationen nytta.
Skulle troligtvis fortsätta att lukta om vi inte satt in en mekanisk fläkt.

/ Johan
Luktar det inget i huset längre? Är er syll tryckt?
 
Hej, nej det luktar inte längre.
Syllen är tryckt men ligger tätning mot betongplattan.
Sen så är ju syllen tätad med tätband mellan betongplattan och upp på väggen så det inte ska dra in där. Hela principen är ju att ta in luft via golvventiler (inomhusluft), sprida luften jämt mellan plattan och isoleringen, rakt över rummet och suga ut det via rör med borrade hål i på andra sidan.
Tanken är att det ska vara ”tätt” och bara ta luft via ventilerna annars fallerar hela principen. Ett litet undertryck ska vara i detta utrymme.
Sen gäller det att ha bra skjuts i fläkten också för att uppnå detta.
 
C
J jle67012 skrev:
Hej, nej det luktar inte längre.
Syllen är tryckt men ligger tätning mot betongplattan.
Sen så är ju syllen tätad med tätband mellan betongplattan och upp på väggen så det inte ska dra in där. Hela principen är ju att ta in luft via golvventiler (inomhusluft), sprida luften jämt mellan plattan och isoleringen, rakt över rummet och suga ut det via rör med borrade hål i på andra sidan.
Tanken är att det ska vara ”tätt” och bara ta luft via ventilerna annars fallerar hela principen. Ett litet undertryck ska vara i detta utrymme.
Sen gäller det att ha bra skjuts i fläkten också för att uppnå detta.
Frågar för vi har gjort samma.sak. tagit bort nergjutna reglar. Vår syll är inte tryckt. Nivellgolv. Och ändå luktar det riktigt mkt 4 år senare...
 
När. Jag bytte takpannor fick jag rådet att lägga nya underlagspappen ovanpå den gamla. Men jag struntade i det och tog bort gamla pappen. Kunde konstatera att luktade rejält med gammalt mögel trots jag inte haft något problem med fukt
 
  • Gilla
Okänd
  • Laddar…
A andost skrev:
Asfaboarden var angripen av mögel eftersom de hade satt isolering mellan den och tegelfasaden.

Kostat... ja det har det.... Väldigt mycket. Vi är inte klara med summeringen än men bara själva åtgärdandet av fasaden / väggarna gick på ca 700. Sedan tillkommer en massa andra kostnader bl a flytspacklingen av golvet osv.

Vi har precis likadan tegelfasad med isolering i luftspalten. Tänker också byta ut asfaboard skivorna nu när jag ska renovera
En fråga, Var hela fasaden angripen av mögel?
Vi har stor andel av fasaden som ligger under tak och därmed inte utsatt för fukt på samma sätt. Vad ersatte ni asfaboardskivorna med?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.