useless useless skrev:
Det är lätt att överarbeta en så simpel sak som några betongplintar...
Lägg några spadar betong i botten av hålet, ställ dit ett gjutrör och stick ner några armeringsstål. Sen väger du in och hänger upp stolpskorna och fyller röret med betong. Knacka på röret under tiden du fyller så att luften försvinner och betongen flyter ut.
Håller med lite. Tittar man på en platta man gjuter på mark så är det väl knappast så att man går ner helt till frostfritt djup. Ändå har man ingen tjälskjutning. Jag förmodar att plattan blir så tung att tjälen inte orkar lyfta den. (Ni får gärna rätta mig om jag har fel.)
Borde man inte kunna tänka samma med en plint.?? Om man rent tekniskt skulle fylla hela hålet med betong (ca 115 L betong), borde man inte få en såpass tung plint som inte lyfter??
 
D Dannerolo skrev:
Håller med lite. Tittar man på en platta man gjuter på mark så är det väl knappast så att man går ner helt till frostfritt djup. Ändå har man ingen tjälskjutning. Jag förmodar att plattan blir så tung att tjälen inte orkar lyfta den. (Ni får gärna rätta mig om jag har fel.)
Borde man inte kunna tänka samma med en plint.?? Om man rent tekniskt skulle fylla hela hålet med betong (ca 115 L betong), borde man inte få en såpass tung plint som inte lyfter??
Platta på mark har dränering.
 
Har du sett de stora stenar som tjälen flyttar på i naturen? Mycket större än några få kilo betong. Att en platta inte flyttar på sig är ju för att tjälen inte går in under ett uppvärmt område. Och man isolerar faktiskt runt plattor på markt för att tjälen inte ska gå in. Har för mig det kallas randissolering.
 
harry73
Inte på svenska, men det fixar ni nog.
Har man högre krav på betongen, ska man beställa den
Diagram som visar blandningsförhållandet för betong med 1 del cement, 2 delar betongsand och 3 delar grus. Illustration av betongblandningsprocess i fyra steg med trumma och ingredienser som grus, sand, cement och vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Har du sett de stora stenar som tjälen flyttar på i naturen? Mycket större än några få kilo betong. Att en platta inte flyttar på sig är ju för att tjälen inte går in under ett uppvärmt område. Och man isolerar faktiskt runt plattor på markt för att tjälen inte ska gå in. Har för mig det kallas randissolering.
Jag har aldrig varit med vid gjutning av en platta, så jag köper det som är skrivet.

Men kan du förklara så enkelt som möjligt hur man skulle kunna göra detta runt en plint.??
 
Det är inte vikten som avgör om saker lyfts av tjälen, utan i första hand markförhållandena.
En platta blir det, som sagt var, ingen tjäle under. Är det tjälskjutande mark så lägger man ett stråk isolering utanför plattan.

Plintar som står på frostfritt djup och är gjutna i rör brukar inte vara så benägna att följa med de övre marklagrens rörelser. Vet man att marken är tjälskjutande så kan man gardera sig extra genom att isolera marken runt plinten.
 
Tackar för alla svar jag har fått hittills...

Men det har dykt upp några funderingar som jag gärna vill ha svar på.

-I vissa hål har jag nått ner till berget (efter ca 75cm). Finns det något bra sätt att binda ihop plinten och berget med enbart betong och armering.??
Vill inte helst använda ankarmassa eller liknande, då det verkar svårt att hålla hålen rena så långt ner.

-Om man isolerar runt plintarna med ex plast och cellplast, eller enbart cellplast... Vad fyller man igen resten av hålet med???
Ska jag återfylla med dränerande material eller med jorden jag grävde upp??
 
Lutar berget?
Kan du borra i berget så kan du göra det och sticka ner armeringsstålen. Då förhindrar du att plinten glider.
 
Är det inte väldigt kraftig lutning på berget behöver du inte injektera armering utan det räcker att rengöra och gjuta direkt på. Bygg med 50 mm täckskikt för armeringen, plinten ska normenligt hålla i 100 år och detta skyddar armeringen från korrosion.
 
Jag förstår. Men om jag inte förankrar i berget, finns det ingen risk för att marken runt om skjuter upp plinten?? Jag har ett ställe där jag når berget på ca 35cm.

Men är det bara att borra 20mm hål och fylla det med betong och sätta i armeringsjärn?? (berget lutar 0-15 grader ungefär).

Och fortfarande vill jag veta en sak... Vad ska jag fylla utrymmet runt plintarna med?? Makadam, sand eller jord??
 
Snarare tvärtom - närmast berg blir det oftast ingen tjäle.

Återfyll med det du gräver upp såvida det inte är lerjord. Då är sand eller sandblandad jord bättre.
 
Okej. Tackar för det svaret.

Men om jag ändå hade velat borra i berget, hur stora hål ska det vara till 8mm armeringsjärn. Behöver man få plats med betong??
Har ett annat projekt där jag ska gjuta en plint på berg som lutar ca 45 grader. Den ska tåla några hundra kilo tryck per plint.
 
Ingen som vet?
 
D Dannerolo skrev:
Okej. Tackar för det svaret.

Men om jag ändå hade velat borra i berget, hur stora hål ska det vara till 8mm armeringsjärn. Behöver man få plats med betong??
Har ett annat projekt där jag ska gjuta en plint på berg som lutar ca 45 grader. Den ska tåla några hundra kilo tryck per plint.
Blir det inget drag, vilket det inte blir här, så kan du borra med samma dimension och slå ned järnen. Däremot är 8 lite klent tycker jag. Ta du 10 i alla fall.
Annat fall så kan du använda typ dubbla dimensionen och använda expanderbetong, men egentligen är det enda rätta att injektera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.