God kväll,

Kanske en av de vanligare frågorna på forumet: Kan jag öppna upp väggen mellan kök och hall (se bygglovsritning)?

Radhus från -77, luglutande tak, två våningar.

Som jag ser det är hur lugnt som helst, men vill gärna få feedback. Väggen går parallellt med husets längdriktning, består av 2 st 45x45-reglar med isolering i mellan och gips på var sida, tot 120 mm. De bärande väggarna lär vara de vinkelräta som går ner på betongbalkarna/plintar i krypgrunden (se ritning).

Tack på förhand!
 
  • Bygglovsritning av ett radhus från 1977 med mått och sektioner illustrerade, avsedd för diskussion om väggöppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bygglovsritning för två våningar av radhus med markerad vägg mellan kök och hall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Väggsektion med träreglar, isolering och gipsskivor, relevanta för frågan om borttagning av vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Hej och välkommen till Byggahus forum!

Nej, den väggen kan knappast vara bärande.
 
Tack!

Tog bort gipsskivan och möttes av denna bild, är det endast för avstyvning i vek riktning då skivorna motverkar knäckning vinkelrätt väggen? Helt ny med trähus...

Bjälklagets balkar ligger vad jag kan se i husets längdriktning, både i tak för nedre plan och golv.
 
  • Öppen vägg efter borttagen gipsskiva visar isolering och träreglar i vinkelrätt vek riktning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Magnus E K
Kan vara för att göra det lättare att skruva upp skåp i köket.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Kan vara för att göra det lättare att skruva upp skåp i köket.
Ah, så kan det vara.
 
Jag håller med @Magnus E K, det är en förstärkning för att kunna hänga upp saker.
 
Hej igen,

Försöker förstå mig på det bärande systemet i radhuset, någon som vet varför man har dubbla balkar i mitten? Kan det vara så enkelt att det är för att få symetri och samma cc-avstånd för övriga balkar?
 
  • Träbjälklag med dubbla balkar i mitten, synliga takbjälkar och ståltrappor i ett radhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Omöjligt att kommentera närmare utan detaljritningar. Troligen är det resultatet av ett byggsystem. I ett lösvirkesbyggt hus skulle man aldrig göra så.
 
Magnus E K
Fin dammsugare på (föregående) bilden! (Jag har en likadan fast i annan färg.) Använd den inte för att suga upp större mängder gipsdamm för då finns det risk att den förstörs.
 
  • Gilla
Sillen611
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Fin dammsugare på (föregående) bilden! (Jag har en likadan fast i annan färg.) Använd den inte för att suga upp större mängder gipsdamm för då finns det risk att den förstörs.
Japp, har faktiskt inhadlat en ny så den gamla på bilden får agera byggdamsugare och bildamsugare.
 
Ditt radhus är ett modulhus som har tillverkats i 4 bitar, två ”klossar” på nedervåningen och två klossar uppe. Väggen du har öppnat har dubbla reglar just för att det är skarven mellan modulerna. I hallen uppe och i vardagsrummet nere har du en ”täckplanka” på samma plats.
Samma på din balkong, det är skarv mellan modulerna därav dubbla reglar.

Jag har vuxit upp i ett likadant radhus bara spegelvänt mot ditt, i området så var det fler som hade öppnat upp mellan kök och hall än som hade kvar orginalväggen.
 
  • Gilla
Sillen611
  • Laddar…
M Mr.fluff skrev:
Ditt radhus är ett modulhus som har tillverkats i 4 bitar, två ”klossar” på nedervåningen och två klossar uppe. Väggen du har öppnat har dubbla reglar just för att det är skarven mellan modulerna. I hallen uppe och i vardagsrummet nere har du en ”täckplanka” på samma plats.
Samma på din balkong, det är skarv mellan modulerna därav dubbla reglar.

Jag har vuxit upp i ett likadant radhus bara spegelvänt mot ditt, i området så var det fler som hade öppnat upp mellan kök och hall än som hade kvar orginalväggen.
Intressant! Tack för spännande info, uppskattas verkligen!
 
  • Gilla
Mr.fluff
  • Laddar…
T
Jag har också bott i ett radhus byggt på det här viset, av fyra moduler som byggts på fabrik och fraktats till platsen på lastbil, och den väggen som du öppnat har just reglar av 2x2 och skiva på ena modulen och motsvarande på andra. Övriga väggar i huset var byggda med reglar av 2x3 med skivor på var sida.
Det vi kunde notera var att mellan husmodulerna hade de satt en skumgummitätning i höjd med nedervåningens bjälklag vilken var i princip borta på vårt hus. Det resulterade i drag mellan modulerna, som en skorstenseffekt från krypgrunden och upp till yttertaket, och väldigt kalla golv i hall och kök samt i två sovrum på övervåningen.
När jag öppnade upp och skumfyllde mellan modulerna så blev det bättre.

En annan effekt av det i vårt hus var att fukten från krypgrunden påverkade skivorna på andra våningen så de svällde på insidan av väggen. Då det var en klen regel utan mothåll från andra väggens regel så bågnade väggarna mellan varje skarv.
Vad vi gjorde var att öppna ett litet hål vid varje regel (när vi skulle tapetsera om) och pressade isär reglarna (2x2:surprised:rna) och satte en kloss emellan för att få stumt. Sen spacklade jag upp det som kvarstod av bågningen och satte renoveringsgips utanpå.

Vi hade också lite problem med rörelser i väggen i hallen på övervåningen mellan respektive sovrum där en generalskarv fanns och tapeten skrynklade till sig - där gjorde vi också om med genom att öppna upp, fästa ihop reglarna bättre och sedan sätta nytt gips på hela väggen.
 
Ok, kul med input från fler! Det där med drag är intressant och nog en bra åtgärd för att få ner uppvärmningskostnaden. Får se om vi får samma problem. Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.