Jag kör med en gammel 300mhz:are
Har en 300gig till mindre oviktig data samt 2st 250gig som jag kör speglat på till sånt som är viktigare (foton m.m.) XP kör ja på burken av ren lathet orkar tyvärr inte sätta mig in i Linuxvärlden

Fördelen med en äldre dator (lägre processorhastighet) är ju strömförbrukningen.. den ligger runt 50 watt när alla hårddiskar snurrar.
 
Vill du ha något som är strömsnålt så kanske ett mini-itx system är något.
Min hemmaserver är byggd runt en mini-itx PD10000 (1Ghz processor) samt 2st 200GB 3,5" HD, allt i en nätt micro-ATX låda. Skulle tippa att den inte drar mer än 25-30W (observera att en 3,5" HD normalt drar ca 8W).
Jag har allt på den, firewall, DHCP server, filserver, printerserver etc.
Dessutom sköter den hela husets telefoni då jag har en Asterisk PBX installerad.
Jag kör Linux Fedora och det fungerar väldigt bra.
 
C
Gojan skrev:
Jag har funderat på en NAS. Samtidigt skulle det vara kul att bygga något eget (kanske med hjälp av gamla grejer).
Det finns ett flertal programvaror som förvandlar valfri PC till en lättadministrerad NAS. T.ex. http://www.serverelements.com/index.php. Det kanske kunde vara nåt?

Problemet med att bara ta min gamla hempc tyckte jag var detta med strömsnålheten. Den drar ju rätt mycket om den skall stå på hela tiden men det kanske inte är något problem om den inte har skärm.
Jo, om strömförbrukningen känns viktigt bör du kanske satsa på någon liten NAS-mojäng.
 
MG68 skrev:
Vill du ha något som är strömsnålt så kanske ett mini-itx system är något.
Min hemmaserver är byggd runt en mini-itx PD10000 (1Ghz processor) samt 2st 200GB 3,5" HD, allt i en nätt micro-ATX låda. Skulle tippa att den inte drar mer än 25-30W (observera att en 3,5" HD normalt drar ca 8W).
Jag har allt på den, firewall, DHCP server, filserver, printerserver etc.
Dessutom sköter den hela husets telefoni då jag har en Asterisk PBX installerad.
Jag kör Linux Fedora och det fungerar väldigt bra.
Nice! Brukar du streama till andra enheter i huset (typ mediaspelare) och isåfall vilket program använder du? Har själv kollat på bla TwonkyMedia men inte bestämt något ännu. Kanske det blir en helhetslösningbaserad på MythTV istället. Men, först har jag två barnrum som ska "uppgraderas", en trappa att renovera, ett halltak att måla och så kommer våren och trädgården...

Kanske till hösten ;)
 
Hej hopp,

Själv har jag också dedikerat en gammal burk i källaren (PII-400MHz, 128MB) med Linux Fedora Core 4. Inte särkilt komplicerat - faktiskt... finns oändligt många tutorials och annat jox att leka med - väl förklarat...

Kostnad; 0 SEK för själva "setupen" och då har jag en egen dedikerad server som jag utrustade med en 250 GB Lacie USB 2.0 disk vilket ger mig exakt det ni alla pratat om i denna tråd; Möjlighet till "central" mp3-lagring / bildarkiv etc. Synka flåera USB-diskar mot varadra med enkla kommandon från Linux om man nu vill... Du behöver aldrig vara fysiskt närvarade vid din server utan akn enkelt hantera den via PuTTy eller annan SSH-klient.

Jag passade på att utrusta in server med mail och web/databas utrustning också för att just kunna lägga upp vårt husbygge på http://hasselstigen.stubcon.com där stubcon.com är min "domän" som pekar till min statiska IP hos bredbandsbolaget (30 SEK extra / månad)

Vill inte tekniksnacka ihjäl mig / er - men vill man ha en filserver, och har en gammal "bettan" i källaren är det själklart att köra på den, som jag ser det... Du har full koll på allt - på gott och ont, men håller man sig till en Linux distribution som är gratis och har all support "öppen" utan betalningskrav (Fedora Core är gratis) så snurrar allt ganska bra - faktiskt ;)

Slimdevices "server" som streamar mp3-filer ut till spelaren går också alldeles utmärkt att kära på min linux-plattform och jag kan nu lyssna på hela min skivsamling direkt från min laptop / jobbdator eller var jag nu är. Vill man ite hosta upp pengarna för att köpa den dyra men ack så snygga SqueezeBoxen kan man köra mjukvara istället och den är gratis... ;)

Sammanfattning... totalkostnad för filserver;
- Breband + statisk IP
- Drygt 1000 SEK / USB-disk á 250 GB
- Allt annat är gratis... ;)
 
murdockian skrev:
Vill man ite hosta upp pengarna för att köpa den dyra men ack så snygga SqueezeBoxen kan man köra mjukvara istället och den är gratis... ;)
Jag älskar min SqueezeBox! ;D


murdockian skrev:
Själv har jag också dedikerat en gammal burk i källaren (PII-400MHz, 128MB) med Linux Fedora Core 4. Inte särkilt komplicerat - faktiskt... finns oändligt många tutorials och annat jox att leka med - väl förklarat...

Kostnad; 0 SEK för själva "setupen" och då har jag en egen dedikerad server som jag utrustade med en 250 GB Lacie USB 2.0 disk vilket ger mig exakt det ni alla pratat om i denna tråd; Möjlighet till "central" mp3-lagring / bildarkiv etc. Synka flåera USB-diskar mot varadra med enkla kommandon från Linux om man nu vill... Du behöver aldrig vara fysiskt närvarade vid din server utan akn enkelt hantera den via PuTTy eller annan SSH-klient.

Vill inte tekniksnacka ihjäl mig / er - men vill man ha en filserver, och har en gammal "bettan" i källaren är det själklart att köra på den, som jag ser det... Du har full koll på allt - på gott och ont, men håller man sig till en Linux distribution som är gratis och har all support "öppen" utan betalningskrav (Fedora Core är gratis) så snurrar allt ganska bra - faktiskt ;)

Slimdevices "server" som streamar mp3-filer ut till spelaren går också alldeles utmärkt att kära på min linux-plattform och jag kan nu lyssna på hela min skivsamling direkt från min laptop / jobbdator eller var jag nu är.

Låter mycket intressant! Har själv tänkt att göra något liknande, men har inte kommit igång än. Är lite tveksam till att köra Linux, mest p.g.a. att jag inte har någon vana med det. Hur funkar det t.ex. med programuppdateringar - finns det något liknande windows update?

Funkar det bra med att köra slimserver med "bara" 128MB? Det blir inte segt?

Har funderat på att prova SlimCD (http://www.herger.net/slim/detail.php?nr=763&kategorie=slim ), men är lite tveksam till att köra en live-cd 24/7.

/Håkan
 
dalle skrev:
[quote author=MG68 link=1144149525/0#16 date=1144620329]Vill du ha något som är strömsnålt så kanske ett mini-itx system är något.
Min hemmaserver är byggd runt en mini-itx PD10000 (1Ghz processor) samt 2st 200GB 3,5" HD, allt i en nätt micro-ATX låda. Skulle tippa att den inte drar mer än 25-30W (observera att en 3,5" HD normalt drar ca 8W).
Jag har allt på den, firewall, DHCP server, filserver, printerserver etc.
Dessutom sköter den hela husets telefoni då jag har en Asterisk PBX installerad.
Jag kör Linux Fedora och det fungerar väldigt bra.
Nice! Brukar du streama till andra enheter i huset (typ mediaspelare) och isåfall vilket program använder du? Har själv kollat på bla TwonkyMedia men inte bestämt något ännu. Kanske det blir en helhetslösningbaserad på MythTV istället. Men, först har jag två barnrum som ska "uppgraderas", en trappa att renovera, ett halltak att måla och så kommer våren och trädgården...

Kanske till hösten  ;)[/quote]

Nej, jag har inte kört någon streaming ännu, bara spelat låtarna med vanlig Windows Media Player. Såg att Slimdevices mjuvara kan köras på Linux också, jag vill ha en Squeezebox oxå! Var kan man köpa?
 
TCM; Programuppdateringar motsvarade windows update kan göras på 50-11 olika sätt - som vanligt. Det är väl det som är Linux och "opensource"-världens baksida. Allt är gratis coh utvecklas av entusiaster utan lön vilket innebär att många uppfinner samma hjul, fast på olika sätt, för att man kan ;)

Men rent konkret kan man be servern att köra nattliga updateringar med ett program som heter "yum". Yum hanterar mjukvarupaktet i Linux-världen som även kallas rpm-filer. En rpm är en trvlig liten sak som man lätt installerar och som när den är avinstallerad inte kan spåras ALLS till din dator. Läs skillnad mot windows .dll filer och delade resurser som allt som oftast leder till krash på sikt...

Vill du ha ngt nytt som snurrar på din server ber man helt enkelt yum att fixa det i stil med "yum install xxx" där xxx är namnet på vad det nu var du ville ha... tada - baggis ;)

Det finns andra sätt också, tex att man kan ladda hem rpm:er själv och installera själv med lätt kryptiska kommandon som "rpm -ivh xxx" men det kan bli lite bökigt då en rpm fil kräver att en annan rpm-fil är installerad varför du då måste tanka hem den också etc etc etc.... Installera ett program kan ibland sluta i att man installerar 10-talet rpm filer och det känns ju lite knäppt... och det är det som yum och liknande verktyg går runt - genon att känna av vilka "krav" på andra paket som finns, och se till att automatiskt ladda hem och installera dem också ;)

Ett litet exempel på hur man slänger upp en Fedora server med yum;
http://www.howtoforge.com/perfect_setup_fedora_core_4

Som sagt - inte särkilt komplicerat om man bara läser innan till och kan google lite ibland när man går på frågetecken. Alla frågor du kan tänkas ha har ngn annan redan haft och då finns också ett bra svar - det är bara att hitta det - och det är gratis ;)
 
MG68 skrev:
[quote author=dalle link=1144149525/0#18 date=1144655088][quote author=MG68 link=1144149525/0#16 date=1144620329]Vill du ha något som är strömsnålt så kanske ett mini-itx system är något.
Min hemmaserver är byggd runt en mini-itx PD10000 (1Ghz processor) samt 2st 200GB 3,5" HD, allt i en nätt micro-ATX låda. Skulle tippa att den inte drar mer än 25-30W (observera att en 3,5" HD normalt drar ca 8W).
Jag har allt på den, firewall, DHCP server, filserver, printerserver etc.
Dessutom sköter den hela husets telefoni då jag har en Asterisk PBX installerad.
Jag kör Linux Fedora och det fungerar väldigt bra.
Nice! Brukar du streama till andra enheter i huset (typ mediaspelare) och isåfall vilket program använder du? Har själv kollat på bla TwonkyMedia men inte bestämt något ännu. Kanske det blir en helhetslösningbaserad på MythTV istället. Men, först har jag två barnrum som ska "uppgraderas", en trappa att renovera, ett halltak att måla och så kommer våren och trädgården...

Kanske till hösten ;)[/quote]

Nej, jag har inte kört någon streaming ännu, bara spelat låtarna med vanlig Windows Media Player. Såg att Slimdevices mjuvara kan köras på Linux också, jag vill ha en Squeezebox oxå! Var kan man köpa?[/quote]

Jag köpte min av Domestic Systems http://www.slimdevices.com/au_resellers.html#sweden , men jag vet inte vad som har hänt med dom (det är nån konstig hemsida som kommer fram) - annars är jag väldigt nöjd med deras service.

Jensa säljer den också http://www.jensofsweden.com/stationary.aspx.

Sen går det att beställa direkt från Slim Devices sida https://secure.slimdevices.com/order/ , men då vet jag inte hur det blir med moms, tull etc.

Precis som murdockian sa tidigare så kan man testköra Squeezeboxen/slimserver med ett program som heter Softsqueeze http://softsqueeze.sourceforge.net/ , som imiterar Squeezeboxen och dess fjärrkontroll (skapligt i alla fall). Jag tror att du får med Softsqueeze när du installerar slimserver.

Gå gärna in i forumet också - det finns väldigt engagerade och hjälpsamma människor där.
 
murdockian skrev:
TCM; Programuppdateringar motsvarade windows update kan göras på 50-11 olika sätt - som vanligt. Det är väl det som är Linux och "opensource"-världens baksida. Allt är gratis coh utvecklas av entusiaster utan lön vilket innebär att många uppfinner samma hjul, fast på olika sätt, för att man kan ;)

Men rent konkret kan man be servern att köra nattliga updateringar med ett program som heter "yum". Yum hanterar mjukvarupaktet i Linux-världen som även kallas rpm-filer. En rpm är en trvlig liten sak som man lätt installerar och som när den är avinstallerad inte kan spåras ALLS till din dator. Läs skillnad mot windows .dll filer och delade resurser som allt som oftast leder till krash på sikt...

Vill du ha ngt nytt som snurrar på din server ber man helt enkelt yum att fixa det i stil med "yum install xxx" där xxx är namnet på vad det nu var du ville ha... tada - baggis ;)

Det finns andra sätt också, tex att man kan ladda hem rpm:er själv och installera själv med lätt kryptiska kommandon som "rpm -ivh xxx" men det kan bli lite bökigt då en rpm fil kräver att en annan rpm-fil är installerad varför du då måste tanka hem den också etc etc etc.... Installera ett program kan ibland sluta i att man installerar 10-talet rpm filer och det känns ju lite knäppt... och det är det som yum och liknande verktyg går runt - genon att känna av vilka "krav" på andra paket som finns, och se till att automatiskt ladda hem och installera dem också ;)

Ett litet exempel på hur man slänger upp en Fedora server med yum;
[länk]

Som sagt - inte särkilt komplicerat om man bara läser innan till och kan google lite ibland när man går på frågetecken. Alla frågor du kan tänkas ha har ngn annan redan haft och då finns också ett bra svar - det är bara att hitta det - och det är gratis ;)
Tack för svaret och länken - jag ska kolla det!
 
Lugnt ;)

Kom och tänka på en sak...
Precis som murdockian sa tidigare så kan man testköra Squeezeboxen/slimserver med ett program som heter Softsqueeze [länk] , som imiterar Squeezeboxen och dess fjärrkontroll (skapligt i alla fall). Jag tror att du får med Softsqueeze när du installerar slimserver.
Det är till och med så illa att man kan köra vilken sorts musikspelare av vettig kvalisort på din PC och ta emot stream-musiken direkt - typ Winamp, VLC, Xine RealOne etc. Enda trista med sådana program är att man bara kan lyssna den vägen. Alltså - man kan inte styra och bläddra i spellistor och liknande. Det görs på en annan port mot servern och det är det som softsqueeze klarar av att hantera.

Har läst ngnstans om en renodlad mjukvaru-fjärrkontroll som bara gör "styrjobbet" som man kan köra parallellt med vilken käck musiklyssnare som helst - men som sagt, Softsqueeze gör jobbet helt ok, inte audiophile-reference ok, men helt ok ;)
 
Jag ser att det verkar finnas två alternativ om man vill köra på sin gamla PC. Antingen installerar man en Linux dist. (typ Fedora) eller så kör man på en NAS programvara typ FreeNAS. Vad är skillnaden?

Uppenbarligen kan man få mycket mer om man kör en Linux dist. vs en FreeNAS, typ webhost, ftp etc etc. Vad finns det för fördelar av att köra FreeNAS? (Förutom att det kanske är enklare)

Inte för att jag i första hand hade tänkt lägga upp webhosting, mailserver etc men man kanske vill göra det senare.

/Gojan
 
Färre funktioner = Färre patchar.

/Jonas
 
Typ...
För även om man kan få till allt man vill och lite till om man slänger upp en Linux burk som server, är det klart att det tar lite tid att patcha, fixa, dona och få allt att snurra... Konfigurationsfiler måste kanske anpassas för att allt ska gå som du vill etc etc - Så har man ingen datorvana alls, och inte vill pilla lite kanske man inte ska kasta sig över Linux...

Men gillar man att ha "full koll" och styra sin egen utrustning och dess innehåll - är Linux "the way to go". Har dock begränsad erfarenhet av NAS så jar är nyfiken på vad andra har för erfarenheter också... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.