Hej, håller på och planerar bastubygget och har några frågor. Jag vill bygga en bastu med klinkers på väggarna på nedervåning i souterränghus där tre av väggarna angränsar mot andra rum och en yttervägg som är helt under mark. Ytterväggen är gjord av Leca och utsidan nyligen isolerad med 150mm isodrän.

Det jag undrar över först och främst är hur jag ska bygga mot ytterväggen? Kakla direkt på Leca? luftspalt med isolering mm?
 
Hur är de andra väggarna byggda?
Mvh
Sakke
 
D drsakke skrev:
Hur är de andra väggarna byggda?
Mvh
Sakke
De andra är tre väggarna är också gjorda av Leca
 
Då är det två alternativ. Antingen 1) Bygger du HELA bastun som rum-i-rum, att bygga in en spalt BARA mot yttervägg hjälper ingenting-poänget med en spalt är den ska vara luftat så att ev. Fukt inte samlas in i väggen. Spalt ska också gå över taket.
Du kan med fördel använda folie også-den gör bara konstruktionen säkrare.
2) kinsgspan sauna-satu direkt pä väggen och i taket-gärna limmad med klinkerlim på yttervägg för mest möjligt kompakt vägg.
Personligen gillar jag alt.2 bäst. Jag tycker inte om tanken med organisk material(trä) och poröst isolationsmaterial som accumulerar fukt i källare-specielt i ett rum där värmegradienterna är så stora.

Din vägg är dessutom gott dränerad och isolerad utvändigt så jag tror nr2 är den mest optimala lösningen också med tanke på platsbesparing.
Mvh
Sakke
 
D drsakke skrev:
Då är det två alternativ. Antingen 1) Bygger du HELA bastun som rum-i-rum, att bygga in en spalt BARA mot yttervägg hjälper ingenting-poänget med en spalt är den ska vara luftat så att ev. Fukt inte samlas in i väggen. Spalt ska också gå över taket.
Du kan med fördel använda folie også-den gör bara konstruktionen säkrare.
2) kinsgspan sauna-satu direkt pä väggen och i taket-gärna limmad med klinkerlim på yttervägg för mest möjligt kompakt vägg.
Personligen gillar jag alt.2 bäst. Jag tycker inte om tanken med organisk material(trä) och poröst isolationsmaterial som accumulerar fukt i källare-specielt i ett rum där värmegradienterna är så stora.

Din vägg är dessutom gott dränerad och isolerad utvändigt så jag tror nr2 är den mest optimala lösningen också med tanke på platsbesparing.
Mvh
Sakke
Tack för svar!

Ang alt 2- bör alltså alla väggar och tak isåfall isoleras med kingspan i hela badrummet eller bara i bastun? Eller räcker det med ytterväggen?

Finns det risk för att man stänger in fukt i väggen då den blir helt tät och lecaväggen inte kan ”andas”?
Monteras kaklet isåfall direkt på isoleringen?
 
Beklagar, hade visst inte läst ordentligt.... du ville ha klinker i väggarna i bastun....
Du hade 150mm isolation ute, så det är en välisolerat vägg. Tänker att då är det ju absolut enklast att klinka rätt på väggen-alla väggarna.

Men hade fortsatt använt folie/sauna-satu i tak. Både bastu och badrum. Tätt fogat mot väggarna. Luften från bastu är så varm och innehåller mycket vatten jämfört med normalt tempererad luft att speciellt om bastuventilationen går via badet så är det säkrast så.
Mvh
Sakke
 
D drsakke skrev:
Beklagar, hade visst inte läst ordentligt.... du ville ha klinker i väggarna i bastun....
Du hade 150mm isolation ute, så det är en välisolerat vägg. Tänker att då är det ju absolut enklast att klinka rätt på väggen-alla väggarna.

Men hade fortsatt använt folie/sauna-satu i tak. Både bastu och badrum. Tätt fogat mot väggarna. Luften från bastu är så varm och innehåller mycket vatten jämfört med normalt tempererad luft att speciellt om bastuventilationen går via badet så är det säkrast så.
Mvh
Sakke
Ok, kommer sätta ett bastuaggregat med ångfunktion så kommer antagligen inte basta varmare än ca 50grader. Så fuktigt kommer det iaf att bli. Men ska läsa på lite om folie att sätta i tak
 
Enklast är sauna-satu, gjorde så i min bastu(har en tråd om bastun)
Är inget å tänka på det, specielt med ångbastu så SKA det vara ångtät uppåt.
Mvh
Sakke
 
D drsakke skrev:
Enklast är sauna-satu, gjorde så i min bastu(har en tråd om bastun)
Är inget å tänka på det, specielt med ångbastu så SKA det vara ångtät uppåt.
Mvh
Sakke
Har kikat lite i din tråd. Vad är lättaste/mest prisvärda sättet att få ångtätt uppåt? Vill gärna ha målat slätt tak i både bastu o badrummet utanför bastun
 
Enklaste är väl sauna-satu där du limmar skivorna med varandra (skum) och tapear skjöter med alutape, skum och fog mot väggarna, spikläkt 20mm och panel.
Om du vil ha målad vit tak så är våtrumsgips och våtrumsfärg/system lösningen för badet, fogat noga mot väggarna men trur inte ngn av dessa våtrums/spärrfärgerna är godkänt för bastu.
Så där är jag blank.

Mvh
Sakke
 
Hade en farbror i Finland som byggde bastu i en gamnal skåpbil. Den var helt klart godkänd!
 
D drsakke skrev:
Enklaste är väl sauna-satu där du limmar skivorna med varandra (skum) och tapear skjöter med alutape, skum och fog mot väggarna, spikläkt 20mm och panel.
Om du vil ha målad vit tak så är våtrumsgips och våtrumsfärg/system lösningen för badet, fogat noga mot väggarna men trur inte ngn av dessa våtrums/spärrfärgerna är godkänt för bastu.
Så där är jag blank.

Mvh
Sakke
Kollade i din bastutråd, har du satt klinker direkt på kingspanisoleringen? Har du bastupanel i hela bastun?
 
Har klinkat sockeln i bastu direkt på sauna satu (enligt producentens anvisningar), blir panel på väggar och tak(projektet har stoppat lite, så är inte färdig).
Mvh
Sakke
 
Altså måste man ta av folien där det ska klinkas, membran på golv med förstärkningsremsa i övergång golv-vägg och så klinker.
Mvh
Sakke
 
Måtten idag där bastun byggs i badrummet är 160x300cm och 230cm hög. Funderar på om det är värt att bygga som rum i rum men hur mycket mindre blir bastun då i slutändan?

Eller är det bra nog att isåfall bygga bastuvägg mot yttervägg en liten bit ifrån och även samma med bastutaket? Så det blir öppet in i badrummet över bastun och bakom mot ytterväggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.