Så här säger min kommun och hänvisar även till 1,8 meter:

Behövs bygglov?
Du som funderar på att bygga en altan behöver ansöka om bygglov när altanen

  • är belägen högre än 1,2 meter över marken
  • byggs så att det blir ett rum under, till exempel ett förråd
Om altanen inte kräver bygglov finns det inte heller några bestämmelser för hur nära tomtgränsen den får byggas. Annars gäller det avstånd som står i detaljplanen för ditt område. Vanligt är att man inte får bygga närmare tomtgränsen än 4,5 meter. Men du behöver titta i detaljplanen för att se vad som gäller just för din tomt.
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag tror att det är den där halvmetern som är gräns.

Historiken (som den har berättats för mig, korrektheten kan ifrågasättas). TIll för 6 - 7 år sedan så var allt som var högre än 0,5m bygglovspliktigt, och räknades in i byggnadsytan. Enligt myndigheternas tolkning av regelverket som inte är/var tydligt.

Sedan kom en dom i mark o miljödomstolen eller överdomstolen. Som i just det fall det gällde, fastställde att den 120 cm höga altanen inte var ett byggnadsverk, och därmed inte behövde bygglov, av flera skäl, ett av skälen var att den (i det fallet) inte skapade en användbar volym under altanen.

Den domen har setts som ett prejudikat, och tolkats lite olika i olika kommuner, "alla" kommuner har därefter accepterat att altaner lägre än 120cm, som inte har någon form av åtkomligt utrymme under, är bygglovsfria. Det har egentligen varit lite riskabelt, eftersom det i domen fanns ett antal specifika argument, som inte nödvändigtvis alltid är uppfyllda, så någon hade kunnat överklaga kommunens passivitet med en "bygglovsfri" altan. Vissa kommuner har tolkat domen mer generöst, och accepterat ännu lite högre altaner som fria. De har antagit att domstolen skulle resonerat likadant om altanen i fallet hade varit 150 cm osv.

Nu i år (tror att den har börjat gälla) har det kommit en lagändring som specifikt godkänner altaner på upp till 180 cm höjd, men samtidigt lägger på en del begränsningar, avstånd till huvudbyggnad, avstånd till gräns osv. Därmed är det mesta av luddigheten i tolkningar borta. Det finns ett antal specifika villkor att förhålla sig till.

När det gäller bygglovsfria åtgärder som friggebodar, attefallshus osv. så kan kommunen besluta att inom ett viss område gäller inte bygglovsfriheten för dessa av PBL definierade fria byggen. Detta förekommer inom områden med högt skyddsvärde.

I mitt fall så kommer altanen att nå ca: 3.6 meter ut från huset på kortsidan mot grannen, eller säg 3.59 meter för att hamna inom godkänt avstånd från huvudbyggnaden enligt de nya reglerna. Men problemet är att avstånd till tomtgräns på den sidan är 4,5 meter. Men eftersom det är ett område med små tomter, så har de på kommunen valt att tillåta byggnationer ända fram till 0.3 meter, i alla fall när det gäller andra typer av byggnader, t ex förråd och uthus (garage).

Men en detalj som kan "rädda" mitt projekt är att ju att altanen är godkänd enligt en tidigare bygganmälan och, så vitt jag vet färdigställd (den syns på Google Earth, nära på fullbordad), men delvis riven innan jag köpte huset. Ca 1/3-del av altanen finns kvar liksom samtliga plintar. Kan man hävda att det rör som ett underhåll som avstannat under...3-4 år?
 
T Tiger79 skrev:
Så här säger min kommun och hänvisar även till 1,8 meter:

Behövs bygglov?
Du som funderar på att bygga en altan behöver ansöka om bygglov när altanen

  • är belägen högre än 1,2 meter över marken
  • byggs så att det blir ett rum under, till exempel ett förråd
Om altanen inte kräver bygglov finns det inte heller några bestämmelser för hur nära tomtgränsen den får byggas. Annars gäller det avstånd som står i detaljplanen för ditt område. Vanligt är att man inte får bygga närmare tomtgränsen än 4,5 meter. Men du behöver titta i detaljplanen för att se vad som gäller just för din tomt.
Jag tror din kommun behöver uppdatera hemsidan, för det är vad som gällde innan de nya reglerna infördes. :worried:
Nu verkar det så att man får bygga upp till 1,8 meters höjd, men man måste hålla sig inom ett visst avstånd från bostadshus och från tomtgräns:
https://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/bygglov/altaner-uteplatser-och-uterum/
 
Redigerat:
De håller kvar med 120cm gränsen men hänvisar att om du vill bygga högre så gäller 4,5 m.
 
T Tiger79 skrev:
De håller kvar med 120cm gränsen men hänvisar att om du vill bygga högre så gäller 4,5 m.
Det låter rimligt. Det var så jag trodde att de nya reglerna var utformade, d v s att ge möjlighet till att bygga högre än 1,2 meter, men inte att ändra på "praxis" upp till 1,2 meter. Men när jag läste på PBL om de nya reglerna så är jag inte lika säker. Å en sidan står det så här:

För att en altan ska vara bygglovsbefriad måste följande kriterier vara uppfyllda:
  • det ska finnas ett befintligt en-eller tvåbostadshus på tomten
  • altanen ska vara en tillbyggnad eller en ändring som påverkar byggnadens yttre utseende avsevärt
  • altanen ska byggas till ett en- och tvåbostadshus eller ett komplementbostadshus
  • altanen ska vara en uteplats på marken
  • altanen får inte vara högre än 1,8 meter
  • altanen ska anordnas inom 3,6 meter från bostadshuset
  • altanen ska placeras minst 4,5 meter från gräns om grannar inte medger närmare placering
  • inte vidtas på en byggnad eller inom ett bebyggelseområde som är särskilt värdefullt
...men på samma ställe, lite längre ned:

Undantaget definierar inte huvudregeln

För att en altan ska omfattas av undantaget från krav på bygglov ska den kräva bygglov enligt huvudregeln för att den är en tillbyggnad eller en ändring som avsevärt påverkar byggnadens yttre utseende. Det innebär att undantaget inte gäller för en fristående altan som kräver bygglov enligt huvudregeln för att den är en nybyggnad.
...
Undantaget definierar inte huvudregeln. Altaner som inte omfattas av undantaget kräver inte automatiskt bygglov. Exempelvis krävs det oftast inte bygglov för en låg altan som sträcker sig längre ut än 3,6 meter från ett enbostadshus. Inte heller en altan som anordnas vid en byggnad eller inom ett bebyggelseområde som är särskilt värdefullt kräver automatiskt bygglov. En bedömning måste göras i varje enskilt fall om altanen är en tillbyggnad eller en ändring som avsevärt påverkar byggnadens yttre utseende och därför kräver bygglov enligt huvudregeln.
Citatet ovan kan tolkas så att om altanen INTE påverkar byggnadens yttre utseende eller räknas som tillbyggnad, vilket tidigare var upp till 1,2 meters höjd, gäller inte heller villkoren för de nya reglerna som tillåter 1,8 meters höjd, d v s då kan man bygga fram till tomtgräns och längre ut från hus än 3,6 meter.

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...malningsplikt/bygglovbefriade-atgarder/altan/
 
Redigerat:
T Tilt skrev:
I mitt fall så kommer altanen att nå ca: 3.6 meter ut från huset på kortsidan mot grannen, eller säg 3.59 meter för att hamna inom godkänt avstånd från huvudbyggnaden enligt de nya reglerna. Men problemet är att avstånd till tomtgräns på den sidan är 4,5 meter. Men eftersom det är ett område med små tomter, så har de på kommunen valt att tillåta byggnationer ända fram till 0.3 meter, i alla fall när det gäller andra typer av byggnader, t ex förråd och uthus (garage).

Men en detalj som kan "rädda" mitt projekt är att ju att altanen är godkänd enligt en tidigare bygganmälan och, så vitt jag vet färdigställd (den syns på Google Earth, nära på fullbordad), men delvis riven innan jag köpte huset. Ca 1/3-del av altanen finns kvar liksom samtliga plintar. Kan man hävda att det rör som ett underhåll som avstannat under...3-4 år?
Eller sök bygglov. Om inte grannen har invändningar kan du troligen få bygglov.
 
  • Gilla
pwb
  • Laddar…
E Eva a skrev:
Eller sök bygglov. Om inte grannen har invändningar kan du troligen få bygglov.
Jag har tyvärr ingen chans att få grannens tillstånd p g a olika skäl. Huset bredvid har stått tomt i 11 år p g a att ägaren inte får igenom sina orealistiska bygg-planer, han vill bl a bygga ett 225 kvm stort hus på en 430 kvm stor tomt. Detaljplanen tillåter 150 kvm. Man kan undra om ägaren till en fastighet egentligen har rätt att svara på ett grannhörande om han inte bor på adressen?
 
harry73
T Tilt skrev:
Man kan undra om ägaren till en fastighet egentligen har rätt att svara på ett grannhörande om han inte bor på adressen?
Det får han och det är rimligt.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Det får han och det är rimligt.
Kanske det. Men det är just därför jag inte har för avsikt att göra någonting på min tomt som kräver ett grannhörande.
 
Du skrev att det finns en godkänd bygganmälan? Räcket det, behövdes inget bygglov? jag skulle absolut köra på att det bara gäller renovering av en bef. altan. Börja med att sätta upp stolpar osv, som gör att det ser ut som ett pågående projekt. Ingen vet hur länge renoveringen varit avstannad.
 
  • Gilla
polaris78
  • Laddar…
T Tilt skrev:
Jag har tyvärr ingen chans att få grannens tillstånd p g a olika skäl. Huset bredvid har stått tomt i 11 år p g a att ägaren inte får igenom sina orealistiska bygg-planer, han vill bl a bygga ett 225 kvm stort hus på en 430 kvm stor tomt. Detaljplanen tillåter 150 kvm. Man kan undra om ägaren till en fastighet egentligen har rätt att svara på ett grannhörande om han inte bor på adressen?
Byggnadsnämnden brukar försöka få tag i grannen. Går inte det på några veckor så tar dom beslut ändå. Grannen kan inte komma ett år senare och klaga. Jag skulle fråga om något slags förhandsbesked. Det kan vara billigare i längden än att trixa för att komma undan bygglov. Då kan grannen klaga efteråt. Gissar 150 kvm du refererar till är byggyta eller footprint. Det är mycket och med flera våningar blir det lätt 300 kvm.
 
Om din fastighet ligger i ett område med q-märkning så gäller antagligen inte bygglovfriheten för altaner, eftersom paragrafen innehåller skrivningen:
"Första stycket gäller inte om åtgärden vidtas på en byggnad eller inom ett bebyggelseområde som avses i 8 kap. 13 §".

I den kommunen jag jobbar görs bedömningen att om området eller fastigheten har q-märkning omfattas det av 8 kap 13 § PBL och då får man inte göra attefallsåtgärder, bygglovsbefriade altaner osv. Kolla det med din kommun om de gör samma tolkning.

Om alla altaner då kräver lov i ditt område är det kommunens sak att bedöma hur hög den får vara, och då ska de motivera detta i ett beslut. Om de inte vill ge den höjd du vill ha så begär ett avslag och överklaga till Länsstyrelsen så får du kommunens tolkning prövad. Det kan ju finnas altaner som byggdes innan man styrde upp tolkningar och bedömningar och då kan man inte gå tillbaka och säga att de ska riva, men man kan styra vad som byggs framöver.
 
H hempularen skrev:
Du skrev att det finns en godkänd bygganmälan? Räcket det, behövdes inget bygglov? jag skulle absolut köra på att det bara gäller renovering av en bef. altan. Börja med att sätta upp stolpar osv, som gör att det ser ut som ett pågående projekt. Ingen vet hur länge renoveringen varit avstannad.
Ja, det fanns en godkänd bygganmälan som lämnades in i maj 2014. Men vid närmare eftertanke så tror jag att anmälan faktiskt gällde en friggebod som skulle byggas på altanen och inte själva altanen, även om altanen nämns i anmälan. Då, med en annan, mer välvilligt inställd områdesansvarig, så ansågs nog inte altanen behöva bygglov. Den är ju under 1,2 meter hög och ligger mer än 0,3 meter från granntomten, vilket som sagt är praxis för området. Friggeboden blev f ö aldrig byggd och jag har heller inga avsikter att bygga den.

Altanen har hur som helst funnits där, men revs före ägarbytet för tre år sedan. En anledning till att den revs kan vara att föregående ägare gjorde en blunder och göt 4 st plintar (av drygt 20 st) på kanten på muren till en källarnedgång, men muren stod inte pall för belastningen och fick stora sprickor och började ge med sig.

Källarnedgången måste grävas fri och lagas och de fyra misslyckade plintarna måste ersättas med nya. Kommunen vet nog om att altanen delvis är demonterad sedan några år tillbaka, men frågan är om det spelar någon roll? Hela altanen är ju inte riven. Jag tror också att det är minst chans att byggnadsnämnden sätter käppar i hjulen om jag kallar det "renovering och återuppbyggnad av altan", för det är ju faktiskt vad det rör sig om. Även om det tagit några år, men det finns väl ingen tidsgräns för sådana åtgärder?
 
  • Gilla
polaris78 och 1 till
  • Laddar…
Bor du i ett Q-märkt område får du räkna med att du i princip inte får göra något utan bygglov.

Notera det Boverket skriver om bygglovsfria altaner: Denna rätt att bygga gäller inte "om din byggnad eller det bebyggelseområde som du bor i är särskilt värdefullt från historiskt, kulturhistoriskt, miljömässigt eller konstnärligt perspektiv." Det är tjänstemannasvenska för om ditt hus eller område är q-märkt.

Det samma gäller friggebodar, Attefallshus etc. Att någon i ett tidigare skedde fått rätt att göra något (t ex bygga en altan) ger inte dig rätten att göra det. "Två fel gör inte ett rätt".
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
E Eva a skrev:
Byggnadsnämnden brukar försöka få tag i grannen. Går inte det på några veckor så tar dom beslut ändå. Grannen kan inte komma ett år senare och klaga. Jag skulle fråga om något slags förhandsbesked. Det kan vara billigare i längden än att trixa för att komma undan bygglov. Då kan grannen klaga efteråt. Gissar 150 kvm du refererar till är byggyta eller footprint. Det är mycket och med flera våningar blir det lätt 300 kvm.
Jag har först och främst tänkt lämna in en skiss (ritning) på hur altanen kommer att utformas eftersom allt på området måste "anpassas till omgivningens egenart" och kommunen gärna vill, i förväg, se hur detaljer utformas. Det borde inte behövas något bygglov, då det som sagt rör som om en "renovering och återuppbyggnad", men vi får se vad de svarar.

De 150 kvm som nämnts är begränsningen på storleken på huvudbyggnader på området, grannens arkitekt hade slagit ihop dessa 150 kvm med de 50 kvm som tillåts för uthus samt lagt till lite drygt 10% och då blev huvudbyggnaden 225 kvm. Detta inklusive en vindsvåning, fast att detaljplanen enbart tillåter enplanshus på grannens tomt. Huset blev 18 meter brett, d v samma bredd som tomten och grundens dränering skulle då grävas ned på min tomt(!). Jag var naturligtvis tvungen att neka till detta, så det blev avslag. Därför vill jag inte göra något på min tomt som kräver grannhörande, för det lär jag aldrig få.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.