nikasp
jag ser behov av ett litet fräsbord men har inte tiden att försöka bygga ett själv. Blir man bara förbannad om man köper ett litet som det många säljer för 6-800 spänn? Just nu vill jag fasa av en tröskel i ek och sen blir det säkert grejer till vårt torp. Men kust nu inga planer på att fräsa massor av meter golvlister eller så. Tacksam för input!

Jag har alltså en handöverfräs hemma men saknar bord.
 
Mitt första fräsbord var en mdf-skiva som jag gjorde ett drygt fyrtiomillimeters hål i och skruvade fast fräsen under. Anhållet var en rak bräda som fästes med snabbtvingar.

Funkade bra för den typen av fräsningar som du verkar ha behov av att göra och tog inte många minuter att göra. Den vägen skulle jag ta i ditt ställe.

Det finns ju fräsbord för bänk av bättre kvalitet (kolla swedendro-tools eller hyvlar.se) men trots att de är små blir det ju några tusenlappar. Fräsbord i den prisklass som du nämner har jag bara sett sladdriga varianter helt i plast på Jula och liknande ställen. I mina ögon går de helt bort, tror inte de är mycket bättre än det enklaste hemmabygge som snabbt kan göras av spillmaterial tom.

Youtube är som vanligt nerlusat med tips om hur man bygger enkla och billiga fräsbord men det vet du säkert.

Lycka till och låt oss gärna veta hur det blev.
//Ronnie
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
nikasp
Det fick bli stämjärn, morakniv och sandpapper idag med perfekt men långsammare resultat :)

Ska se om jag gör en enkel platta senare.
 
  • Gilla
Joellernej och 1 till
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Det fick bli stämjärn, morakniv och sandpapper idag med perfekt men långsammare resultat :)

Ska se om jag gör en enkel platta senare.
Hederligt hantverk mao — snyggt jobbat!

Du kan bygga dig ett bord när du får tid och nya behov. ;)
//Ronnie
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
Har en sån där enkelt julabord för typ 699 som du kan få om du hämtar det. Finns mellan Falköping och Skövde. Har använt det och det funkar. Har oxå ett lite mer avancerat typ duabhusets xtz eller vad det heter men det vill jag ha 2000 för....
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
nikasp
john68 john68 skrev:
Har en sån där enkelt julabord för typ 699 som du kan få om du hämtar det. Finns mellan Falköping och Skövde. Har använt det och det funkar. Har oxå ett lite mer avancerat typ duabhusets xtz eller vad det heter men det vill jag ha 2000 för....
Stort tack för erbjudandet men jag bor lite för långt bort. Jag ska se om jag gör ett enkelt eller köper ett dyrare nästa gång jag ser behov. Ska nog börja inreda vårt torp i vinter eller vår.
 
  • Gilla
john68
  • Laddar…
Hej!

Ligger lite klipp på Youtube om detta fräsbord.
Jag tycker den verkar ganska ok.

Dag



 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.