B bopakoster skrev:
Tänkte att om jag ska såga av regelhöjden så kan jag ju lika gärna såga så det blir det önskade fallet och då lär det kanske inte behövas nåt flytspackel...
Fall vid brunnen 1,5cm/m och brunnen minst 2cm under rumsdörren...och minst 2dm från väggarna?
Kommer förstås att prata med mattläggaren, men ville först höra här om jag var helt ute och cyklade.
Jag har pratat hälsat på en golvfirma i stan. Vi kom fram till följande eftersom jag ska ha brädgolv, inte spånskivor:
"-Köket: flytande golv på masonitundergolv.
-Badrummet: Golvgips på spåntade brädor. Kompletteras med flytspackel i duschutrymmet.
Lutning i toautrymmet: 3mm/m ner mot duschhörnan
Lutning mot golvbrunnen i duschutrymmet 1-2cm/m
Golv brunnen (och handfat- och WC-rör) minst 2 dm från väggen.
Tröskel i dörröppningen om golvbrunnen inte ligger lägre än 2 cm än dörröppningen.
golvgipset i duschutrymmet läggs som kilar på plana ”trekanter" av brädor.
Väggar i duschen råspånt+gipskiva, i resten av badrummet OK med brädpanel.
"

Vad är forumets kommentarer?
 
Det är ju dom som bestämmer om du vill att de ska skriva nån form av intyg på att våtrummet är korrekt gjort.

Men jag ser inga fel i din beskrivning.
Möjligen att avloppet från tvättstället ska ligga 20cm ut från vägg.

//AA
 
  • Gilla
bopakoster
  • Laddar…
S saiter skrev:
Det är ju dom som bestämmer om du vill att de ska skriva nån form av intyg på att våtrummet är korrekt gjort.

Men jag ser inga fel i din beskrivning.
Möjligen att avloppet från tvättstället ska ligga 20cm ut från vägg.

//AA
Hej, jag har inte tänk på att de kan skriva nåt intyg, tack för tipset, tvättställsavloppet är redan planerat > 20cm från väggen.

Vad gäller om jag drar upp vattenslangen rör i rör genom golvet, samma?

Det kanske bättre då att dra upp den på ytterväggen och vinklar in ett rör i rör genom väggen? T.ex. I köket. Jag har haft tanken att göra inkopplingen av KV direkt under VVB, men det är klart det är inte nödvändigt.
 
De vill nog ha rören ur väggen, men kolla med dom.
Köket blir inget våtrum så där kopplar du som du vill.

//AA
 
Ang vvb så är det precis en sådan som vi ska installera i vårt a-hus. Vi kommer dock att bygga in densamma i en "skåp/garderob i badrumsdelen och där utnyttja nedre delen av skåpet till förvaring. Vi kommer också att ha golvmatta som våtrumsgolv. Så skulle vvb börja läcka så rinner förhoppningsvis vattnet ner i golvbrunnen då det inte ska vara något golv i skåpet. Så för vår del blir det inte i duschutrymmet.
 
Bono_R Bono_R skrev:
Ang vvb så är det precis en sådan som vi ska installera i vårt a-hus. Vi kommer dock att bygga in densamma i en "skåp/garderob i badrumsdelen och där utnyttja nedre delen av skåpet till förvaring. Vi kommer också att ha golvmatta som våtrumsgolv. Så skulle vvb börja läcka så rinner förhoppningsvis vattnet ner i golvbrunnen då det inte ska vara något golv i skåpet. Så för vår del blir det inte i duschutrymmet.
Säkerhetsventilen ska droppa och gör garanterat det om den värmer vatten.!.så det ska vara en brunn/vask ed som vattnet kan rinna undan i. Dra en slang eller ett inte för klent rör dit utan någon bukt som vatten kan stanna i.
 
Bono_R Bono_R skrev:
Ang vvb så är det precis en sådan som vi ska installera i vårt a-hus. Vi kommer dock att bygga in densamma i en "skåp/garderob i badrumsdelen och där utnyttja nedre delen av skåpet till förvaring. Vi kommer också att ha golvmatta som våtrumsgolv. Så skulle vvb börja läcka så rinner förhoppningsvis vattnet ner i golvbrunnen då det inte ska vara något golv i skåpet. Så för vår del blir det inte i duschutrymmet.
B bopakoster skrev:
Säkerhetsventilen ska droppa och gör garanterat det om den värmer vatten.!.så det ska vara en brunn/vask med som vattnet kan rinna undan i. Dra en slang eller ett inte för klent rör dit utan någon bukt som vatten kan stanna i.
Ah, nu fattar jag vad du menar Bono_R! Skåp i badrummet...Tack för tipset! Jo så skull jag oxå kunna göra, men ha lite svårt att placera skåpet/VVB:n, har lyckats placera ett fönster där det skulle ha passat med ett "sådant" skåp.
 
Nu har jag (på ritningen) placerat VVBn mellan duschen och handfatet . Vatten från bostadshuset kan komma in under den i väggen om plastslangen kan skarvas under trossbotten och ett PEX-rör dras rör i rör i väggen i plastslang som mynnar under bjälklaget så kondensvatten hamnar under grunden. istället för genom golvet...Funkar det? Borde väl även funka med ett böjt kopparrör..
Teknisk ritning av ett badrumsplan med VVB placerad mellan dusch och handfat, inkluderar rördragning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bilden nedan visar den placeringen och min plan över brädgolvets vinklingar för att få till fall åt rätt håll med hjälp av trekantsytor. Kan det vara nåt eller hur gör man?
VVBns dränering kan ev dras till duschplatsen eller kanske hellre till handfatsavloppet ovanför vattenlåset?
Ritning av brädgolv med markerad VVB och lutningar för dränering genom färgkodade trekantsytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Näe, det där är för jobbigt med alla små trekanter,som måste stöttas underifrån i kanterna.
Jag ändrar till denna, färre och större trekanter. Synpunkter?
Teknisk ritning av golvstruktur med måttangivelser för installation av kök och badrum enligt branschregler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag försöker följa dessa branschregler från GVK:
Diagram som visar lutning mot golvbrunn enligt GVK branschregler med specificerade lutningsmått och tätskikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vattenslangen ø20mm från bostadhuset tänker jag koppla in till köket istället för i badrummet och förse med invändig elvärme. Funderar på om jag ska dra in i väggen eller i golvet...?

Dags att bestämma mig för det, har just fått hem mer byggmaterial (isolering, golvbrädor, fiberskivor till köket, golvgips tillbadrummet, råspånt och gipsskivor till väggarna osv, fullt lass på traktorsläpet.) och måste bli klar med deljobben i rätt ordning...avlopp, vatten, el först sen isolering, sen ytor på golv väggar o tak.
Allt material tar plats och måste in under tak till nöds under presenningar, i morgon o övermorgon väntas åskregn! Känner mig en aning stressad. Kommer att tänka på vad en kompis sa:
"Jag har ingen tidplan för projektet,....men jag ligger efter"
 
Redigerat:
B bopakoster skrev:
Näe, det där är för jobbigt med alla små trekanter,som måste stöttas underifrån i kanterna.
Jag ändrar till denna, färre och större trekanter. Synpunkter?
Du ska ha råspont till golv?
Då behöver du bara få till fallet på reglarna, t ex genom kilar, sedan skruvar du fast råsponten. Den är mjuk och anpassar sig till underlaget. Så skippa trekanterna, och onödig kapning/skarvning, stödreglar etc.
 
  • Gilla
bopakoster
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Du ska ha råspont till golv?
Då behöver du bara få till fallet på reglarna, t ex genom kilar, sedan skruvar du fast råsponten. Den är mjuk och anpassar sig till underlaget. Så skippa trekanterna, och onödig kapning/skarvning, stödreglar etc.
Jag har reglar 600mm cc. och sågar ner fallet på dem det går väl lika bra som att kila upp kanterna?
Vilken dimension på råspånt tänker du dig? Just nu har jag spåntade brädor 28x120mm hemma...

Men!
Golvmatteläggaren vill ha golvgips 13mm under plastmattan. Skälet för det var att brädorna rör sig med temperaturen och fukten, inte gipsskivan. Den är så styv så den går inte att böja sa han till mig, därför har jag ritat trekanter....
Synpunkter?
 
Redigerat:
B bopakoster skrev:
Golv brunnen (och handfat- och WC-rör) minst 2 dm från väggen.
Enligt säker vatten räcker det att kanten på röret är 60 mm från väggen.

Illustration av avståndskrav för rör genom golv med måttangivelser enligt säker vatten-riktlinjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bopakoster
  • Laddar…
useless useless skrev:
Enligt säker vatten räcker det att kanten på röret är 60 mm från väggen.

[bild]
Tack useless, bra att veta! Men det tyckte inte mattläggare, och jag vill ha avloppen i ett regelfack som redan är 2dm från väggen...än så länge, kanske Oldboys inlägg ändrar förutsättningarna om tunn råspånt behöver tätare regelavstånd?
 
B bopakoster skrev:
Jag har reglar 600mm cc. och sågar ner fallet på dem det går väl lika bra som att kila upp kanterna?
Ja.

B bopakoster skrev:
Vilken dimension på råspånt tänker du dig? Just nu har jag spåntade brädor 28x120mm hemma...
Det var ju fin rejäl råspont. Jag tänkte mer på 23 mm. Tror nog att även 28 mm går att böja, men den är ju såklart motspänstigare och ger större radier...

Principiellt ger tätare regelavstånd mjukare böjning iom att den fördelas på fler punkter.

Men om gipset inte kan böjas nämnvärt så spelar det förstås inte ngn roll. Då är det tillbaka till ruta 1.

Har själv inte (ännu) jobbat med golvlutning, men två funderingar dyker upp:
1) Blir det "häftiga" lutningar/böjningar/knäckpunkter på golvet? Instinktivt känns det inte som att det blir det...
2) Är verkligen 13 mm golvgips så styvt att det inte går att böja... alls? Samma instinktiva känsla här. Dvs nog går det väl att böja lite? Om instinkt 1 stämmer så borde gipsen gå att böja tillräckligt.

Om trekanter med skarpa knäckvinklar är ok så borde mjukare böjar, ev med div knäckningar av motspänstig gipsskiva, också vara det.

Om inte så är det kanske trots allt enklare att köra med plant golv och flytspackla upp lutningen?

Eller så kanske det inte spelar ngn större roll huruvida golvläggaren vill skriva ngt intyg eller inte, då det rör sig om en enkel gäststuga?
 
  • Gilla
bopakoster
  • Laddar…
Problemet om man böjer gipsen är väl att den inte kommer att ligga dikt an mot underlaget? Med tiden kommer man att trampa sönder skivorna där dom sviktar.
 
  • Gilla
bopakoster
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.