Tjena,

För några år sedan byggde jag ut huset med 15m2 enligt attefallsreglerna. Nu gjorde jag en värdering på huset för att förhanlda om mina bolån. Då upptäckte jag att boarean (enligt taxeringsinformationen) är min gamla storlek på huset vilket så klart påverkar värderingen.

Räknas inte antal m2 upp när man gör en attefallstillbyggnad?
 
Jo det gör den men det är du som ska ange detta när du gör din fastighetstaxering nästa gång. Men den görs nog bara var tredje år.
 
Jag har bott i huset i sex år. Kan inte komma ihåg att jag någonsin gjort en fastighetstaxering men kan vara jag som inte kommer ihåg det :)
 
2018 gjordes det senast. Man fick en blankett som man bara behövde skicka in om det var ändringar.

"Om det finns någon särskild anledning till att justera taxeringsvärdet, måste du själv begära en sådan justering. Beskriv vad det gäller under Lämna övriga uppgifter i din fastighetsdeklaration. Om Skatteverket redan har fyllt i ett justeringsbelopp av den justeringsanledningen, behöver du dock inte göra någon egen begäran."

https://www.skatteverket.se/privat/...axeringsvarde.4.515a6be615c637b9aa4153a6.html
 
Ah, ska se om jag kan skicka in en ändring då. Måste missat den 2018... :(
 
Om inte annat bör väl attefallens yta anges som en biarea?
 
C crazytok skrev:
Om inte annat bör väl attefallens yta anges som en biarea?
Bara om det är en biarea, tex garage utan dörr till huset, källare eller avskilt förråd. En normal attefallstillbyggnad ska nog i de flesta fall räknas som boarea.
 
  • Gilla
crazytok och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.