Vet inte om ni tänkt ha möblerna på det sättet som är inritat men det känns lite onödigt med ett matbord i köket, en köksö och ett matbord i vardagsrummet när ytorna hänger ihop.

Eftersom Arbetsrummet angränsar mot korridor/trappa skulle jag byta plats på tvättstugan och arbetsrum. Tvättmaskinernas nuvarande placering kan innebära onödigt buller när man sitter i sofforna eller matbordet i vardagsrummet. Men jag har å andra sidan aldrig förstått mig på konceptet grovingång. Arbetsrummet får fin(?) utsikt över innergården. Ett alternativ är att ta bort rummet där tvättstugan är inritad nu helt och hållet. Då får ni en öppen luftig yta i kök/vardagsrum. Med tvättstugan där arbetsrummet är inritat kan funktionen arbetsrum ligga i korridoren vid trappan (skrivbord mot väggen med fönster).

Om arbetsrummet är kvar med nuvarande placering skulle jag planera så att skrivbordet hamnar vid ett fönster.
 
ecb182 ecb182 skrev:
Vet inte om ni tänkt ha möblerna på det sättet som är inritat men det känns lite onödigt med ett matbord i köket, en köksö och ett matbord i vardagsrummet när ytorna hänger ihop.

Eftersom Arbetsrummet angränsar mot korridor/trappa skulle jag byta plats på tvättstugan och arbetsrum. Tvättmaskinernas nuvarande placering kan innebära onödigt buller när man sitter i sofforna eller matbordet i vardagsrummet. Men jag har å andra sidan aldrig förstått mig på konceptet grovingång. Arbetsrummet får fin(?) utsikt över innergården. Ett alternativ är att ta bort detta rum helt och hållet. Då får ni en öppen luftig yta i kök/vardagsrum. Med tvättstugan där arbetsrummet är inritat kan funktionen arbetsrum ligga i korridoren vid trappan.

Om arbetsrummet är kvar med nuvarande placering skulle jag planera så att skrivbordet hamnar vid ett fönster.
Detta är arkitekten som ritat in alla möbler för att visa storleken på rummen. Så man får en lite bättre överblick på hur stora rummen är. Vi kommer inte att ha ett köksbord i köket. Köksön kommer fungera som ett mindre bord.

Fördelen med tvätten vid groventren är att det blir betydligt mindre spring på sommaren när kläderna hängs ut för torkning.
Vi behöver arb-rum eftersom vi behöver bygglov på hela denna ombyggnad, handikappanpassat.
 
T Tumtapp skrev:
Fördelen med tvätten vid groventren är att det blir betydligt mindre spring på sommaren när kläderna hängs ut för torkning.
Vi behöver arb-rum eftersom vi behöver bygglov på hela denna ombyggnad, handikappanpassat.
Ok då klarnar det även för mig.

Att hänga tvätten utomhus är ett koncept som vi släppt helt men jag förstår syftet.
 
  • Gilla
Tumtapp
  • Laddar…
Spontant tycker jag följande.

Kyl/frys på väggen mot tvättstugan istället. Känns som en vettigare placering. Förläng den lilla väggsnutten från vardagsrummet som redan är inritad.

Sovrummen för framtida barn där uppe känns helt weird. Detta är ett rejält hus med extremt generösa och stora sällskapsytor och så ska en stackare behöva ha ett sovrum på fjuttiga 8.5kvm? Nä.. jag hade övervägt att byta ut gavelfönstret mot 2 smalare (men fortfarande i samma gatt) och lagt 2 rum längs med varandra. Att ett rum är 3kvm större och har fönster när det andra bara får dras med ett takfönster känns inte schysst helt enkelt :thinking:


En annan reflektion är att det är väldigt gott om förvaring där uppe men nästan ingen där nere (om vi bortser från det nästan opraktiskt stora köket. Jag hade nog faktiskt övervägt att flytta tvättstugan några snäpp åt höger på ritningen sett, gjort en KLK där fönstret är för förvaring av sånt man inte har i sovrumsKLK, kortat ner köket lite.

Sen hade jag övervägt att flytta skafferiet, haft matplatsen där Högskåpen är inritade och fått bort lite korridor på köpet. Som grädde på moset så får man direkt utgång till verandan från matgruppen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Spontant tycker jag följande.

Kyl/frys på väggen mot tvättstugan istället. Känns som en vettigare placering. Förläng den lilla väggsnutten från vardagsrummet som redan är inritad.

Sovrummen för framtida barn där uppe känns helt weird. Detta är ett rejält hus med extremt generösa och stora sällskapsytor och så ska en stackare behöva ha ett sovrum på fjuttiga 8.5kvm? Nä.. jag hade övervägt att byta ut gavelfönstret mot 2 smalare (men fortfarande i samma gatt) och lagt 2 rum längs med varandra. Att ett rum är 3kvm större och har fönster när det andra bara får dras med ett takfönster känns inte schysst helt enkelt :thinking:


En annan reflektion är att det är väldigt gott om förvaring där uppe men nästan ingen där nere (om vi bortser från det nästan opraktiskt stora köket. Jag hade nog faktiskt övervägt att flytta tvättstugan några snäpp åt höger på ritningen sett, gjort en KLK där fönstret är för förvaring av sånt man inte har i sovrumsKLK, kortat ner köket lite.

Sen hade jag övervägt att flytta skafferiet, haft matplatsen där Högskåpen är inritade och fått bort lite korridor på köpet. Som grädde på moset så får man direkt utgång till verandan från matgruppen.
Förstår hur du tänker. Lite hur vi har tänkt,

Kyl och frys i anslutning till skafferi känns lämpligt då vi slipper gå från ena sidan köket till andra när man ska plocka varor till matlagning.
Man ska inte stirra sig blind på vad det står på rummen, vi vet inte hur många barn vi får. Räcker kanske med 1 sovrum, kanske behöver ytterligare 1. Inget vi vet i dagsläget. Fördelen med att ha dem såhär är att det blir ett sällskapsrum för barnen utanför rummen. Att dem kan stänga om sig när dem blir lite äldre.
Flyttar vi tvättstugan ut mot köket så försvinner möjligheterna till en köksö i den storleken vi vill ha den. Den köksön på ritningen är mindre än den vi vill ha.
Funderade lite på att göra som du sa att vi har matgruppen direkt innanför verandan men efter lite övervägande så tyckte vi att det rummet blir väldigt långt, har mer nytta av ett rejält skafferi.

Alla tänker vi olika ;)
 
Det känns som du låst dig vid din ritning, i så fall ser allt toppen ut, bara att köra! Men om du verkligen är intresserad av idéer så skulle ni faktiskt kunna ha kvar barnens allrum på övervåningen men med två parallella sovrum mot gaveln, ni vrider bara allrummet 90 grader.

Att säga att ni inte vet hur många barn det blir får iallafall mig att tänka att det är lika bra att förbereda för iaf två barn med två bra barnrum (barnen blir snabbt stora och kräver utrymme).

Det känns som hela planlösningen är upplagt för att det ska se fint ut, men den känns inte så praktisk.
 
BirgitS
När det gäller det lilla sovrummet där uppe så undrar jag om det är en tillräckligt bra nödutgång med ett takfönster. Kommer en brandman att kunna komma in och ut bärandes ett barn?

Är inte verandan/uterummet väldigt litet?
Det ser ut att vare sig rymma en ordentlig matplats eller en soffgrupp.

Det är bra att läsa på om köksplanering för med det där köket ser det ut som att det blir väldigt mycket gå omkring och bära ingredienser etc. Uppfyller det alla tillgänglighetskrav och liknande?
Det är lätt att bryta ett ben så man måste gå med kryckor och då är det plötsligt jätteviktigt med korta avstånd.

På bygglovsritningen bör det nog stå sovrum där det nu står arbetsrum.
 
Det är en utmaning att rita om ett sådant här smalt hus, men jag har viss erfarenhet då jag sett hur de gjort när de byggt ihop parhus på Edsviksvägen i Skoghall.

Jag skulle nog försöka byta plats på entré och tvättstuga.
För du skriver att TV-rummet kommer att vara "privat" men det är ändå genom TV-rummet alla går när man ska till resten av huset, om man inte går genom tvättstugan. Att gå genom TV-rummet med tvätten är mindre störande. Dessutom blir det möjligt att använda TV-rummet som gästrum/sovrum om behovet skulle uppstå om det inte är huvudentré genom det rummet.

Gör man så kan man göra en till förbättring: stänga mellan TV-rum och kök och göra ett L-kök, så får ni matplatsen där ni ritat köks-ön. Då får man ihop funktionerna mycket bättre.

Ännu en vinst med det är att man då om det behövs även kan dela av ett sovrum från vardagsrummet om behov uppstår i framtiden utan att vardagsrummet blir allt för litet.

Vad gäller övervåningen undrar jag om det är möjligt att sätta in takkupor? Både sovrummen och de fönsterlösa allrummen skulle kunna tjäna mycket på det istället för takfönster.

Fundera också på att strunta i det ena allrummet uppe och sätta KLK till det mindre sovrummet där istället. Två barn kommer troligen ändå inte att vilja stänga om sig på det sättet som ni tänker er. Mina barn delade sovrum när de var små, men sedan de började skolan har de haft helt egna vänner och intressen och att då ens gå genom ett allrum till sitt rum när syrran har kompisar där skulle ha utlöst världskrig. Att ha plats för 1-2 kompisar på egna rummet, att ha plats för en madrass på golvet till en övernattande vän är viktigt tycker jag.
 
  • Gilla
KnockOnWood och 4 till
  • Laddar…
T Tumtapp skrev:
Förstår din tanke, smidigt när vi blir fler med 1 extra toalett uppe. Bodde tidigare på gård med 1 toalett uppe och 1 nere. Vi var 5st i familjen och vi hade faktiskt aldrig problem med att toaletterna va upptagna.
Vår toalett där uppe kommer vara kostsam och exklusiv då den endast är tänkt som "vår" toalett. Så där kommer jag inte kunna argumentera mot sambon :)
Finns ett "biter på allt" argument: Fundera på hur ni vill ha det när en i familjen har en ordentlig magsjuka. Inte kul men en realitet - för eller senare
 
  • Gilla
Pasjostrom och 1 till
  • Laddar…
Köket hade jag personligen aldrig klarat av en längre tid. Eller ja, man vänjer ju sig vid avstånden men ändå! Lyssna på AnnaH’s förslag. För er egen skull så försök titta på annan placering av K/F.

Gör om arbrummet till ert sovrum, gör ett större allrum på ovanvåningen istället för två små och gör dom två pytte sovrummen större. 8,5kvm är inte mycket. Klk blir ganska mycket dödyta. Estetiskt snyggt, ja kanske. Men att det ska ta upp yta från redan små sovrum. Nej, där bör ni tänka om.

Entrén, vill ni inte ha någon form av garderob där?
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Helst hade jag velat ha TV-rummet på ”baksidan” av huset.
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Ultimat hade nog varit att byta plats på Tv-rummet och trappan till övervåningen, om det är möjligt!
Instämmer!
Och att ha TVn uppställd precis mellan två fönster gör det väl outhärdligt att se på program, utom när det är beckmörkt ute.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.