Jag skulle behöva lite tips på hur jag med enklast möjliga medel kapar en fanerad spånskiva utan att ekfaneren fnasas upp.
Jar tillgång till någon halvsunkig cirkelsåg samt en Festoolfräs.

Kan jag hitta ett tillräckligt bra sågblad på Claes Ohlsson eller är det bättr att såga med lite marginal och istället fräsa snittet rakt?

Alla bra tips mottages med tacksamhet!

Vänligen

Dadid
 
Hej!

Använd cirkelsågen med skarp klinga. Finns ett urval på Biltema till bra pris.

Märk ut snittet på skivans baksida och tejpa framsidan som sedan läggs neråt. Såga alltså från baksidan och låt sågen styras av någon form av skena.

Undvik fräsen, jag tror att den gör mer skada än nytta i det här sammanhanget.

per
 
Fräs går utmärkt och ger kalassnitt bara rätt fräs användes. Det skall vara en med nedåtgående skär, dvs dom skruvar sig neråt. Det skall inte vara raka skär.

Det gör det enklare att först såga med marginal och sedan fräsa jämnt.. Googla efter "MASSIV SPIRALFRÄS" och du hittar fräsen som första träff.
 
Hej

Geschwint förerslår anskaffning av specialfräs och den har sitt pris. Och tänk i det sammanhanget på att Du måsta ha någon form av styrning för maskinen.

Innan fräsköp bör Du prova den metod jag föreslog, såga bara från baksidan och Du blir förvånad över hur snyggt snittet blir.

per
 
pernitta skrev:
Geschwint förerslår anskaffning av specialfräs och den har sitt pris. Och tänk i det sammanhanget på att Du måsta ha någon form av styrning för maskinen.
Ett frästål ligger inte så mycket högre i pris än en bra klinga. Desutom håller stålen väldigt länge så du kommer ha mycket nytta av det i framtiden. (Ja en klinga är också användbar, men till detta moment så förespråkar jag fräsen starkt.)

Styrningen är inga som helst problem, bara tvinga fast en rak regel /alu.profil så är saken biff, vem vet du kanske t.o.m. har på en festool-skena

Båda metoderna fungerar säkerligen men är relativt säker på att du får bättre resultat med fräsen.

Lycka Till! /elof
 
Jag sågade Ikeas bänkskiva.
Justera klingan så att den bara går genom skivan med ett par mm, såga från undersidan och tejpa på översidan.
 
Hej!

Frågan var hur man med enklast möjliga medel delar en skiva.

Jag föreslog metod som även Tussee använt sig av.

Kostnad för ny klinga från Biltema 60:- inkl, moms

Geschwint och Elof föreslår fräsning med "specialfräs" (och visst är den metoden mer fackmannamässig och bör ge ett gott resultat.

Kostnad för fräsen 921:- inkl. moms   (10 mm - 8 mm skaft)

Nu får Du sista ordet Dadid, och hoppas att det går bra.

per



 
Åk till ett byggvaruhus med skivan och be dem kapa. Häromkring finns flera som har enorma sågbord som ger jättebra snitt. Mycket renare och i rätare vinkel än jag klarar själv. Kostar 15-25 kr per snitt och det tycker jag nog det kan vara värt om snittet ska synas och måste vara perfekt.
 
Pernitta> Jag vet inte var du fick priset från men tar man som exempel toolbox.se så kan man få en 8mm fräs, med 8mm skaft för 382,50 ink moms och hemskickat om man betalar med kort. Tar man den tunnare på 6mm så landar det på 350 ink. Detta gäller negativa nerskärs från CMT som håller toppkvalitet. Är i massiv hårdmetall.
 
Hej Geschwint!

Toolbox  -  artikel 192,800,11  -  737:- exkl- moms  (10 mm)

Det är rätt att 192,080,11 kostar 306:- exkl moms    (8mm)

Troligen skall man ha en nedskärs, exempelvis 192,900,11 och den kostar 702;- i 10 mm utförande

per
 
Så varför då ge pris på en fräs på 10mm då jobbet är att få ett bra snitt? 8mm är ju liksom nästan halva priset, *fortfarande* nerskärs... men troligtvis en vanlig modell som säljs bra, därav priset. Skulle nog funger bra med 6mm, då blir det ännu billigare fast då börjar skärhastigheten att vika.
 
Ja då Geschwint!

Det var förskräckligt dumt att föreslå en på 10 mm.

per
 
pernitta skrev:
Hej!

Använd cirkelsågen med skarp klinga. Finns ett urval på Biltema till bra pris.

Märk ut snittet på skivans baksida och tejpa framsidan som sedan läggs neråt. Såga alltså från baksidan och låt sågen styras av någon form av skena.

Undvik fräsen, jag tror att den gör mer skada än nytta i det här sammanhanget.

per
Ramlade på den här tråden av misstag dan innan jag skulle såga en IKEA-fanerad skiva. Tack för tipset pernitta, det funkade kanonbra!!! :D

(Resultat: http://www.minhembio.com/chicken/65875/)
 
Hej Chicken!

Det gladde mig att läsa om Ditt goda resultat!

per
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.