Hej.

Jag och sambon håller på att renovera en gård vi nyligen köpt.
Detta är planlösningen vi kommit fram till.


Arkitektritning av en planlösning för en gård med betecknade rum som kök, vardagsrum och arbetsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritad planlösning av en gård med flera sovrum, allrum, badrum och klädkammare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kom gärna med förslag/åsikter.
Bör tilläggas att vi har gott om förvarings möjligheter ute i våra längor.
 
  • Gilla
sijo 50
  • Laddar…
Hej,

Jag tycker att det mesta ser bra och genomtänkt ut. Jag funderade lite på ovanvåningen. Vad är det för yta på de små sovrummen? Med tanke på växande barn, så kanske större sovrum borde prioriteras framför två sociala ytor?
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
Vad är det för väderstreck?

En sak jag nog hade ändrat är TV-rummet på entréplan, det känns synd att behöva gå igenom det för att komma till resten av huset. Jag antar att ni inte kan/vill flytta entrén? Helst hade jag velat ha TV-rummet på ”baksidan” av huset.

En annan sak att fundera på är köket, det kommer bli mycket spring mellan kylskåp-spis-diskho, går det att flytta kyl/frys så att de kommer närmare varandra?
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Ultimat hade nog varit att byta plats på Tv-rummet och trappan till övervåningen, om det är möjligt!
 
En apelsin En apelsin skrev:
Hej,

Jag tycker att det mesta ser bra och genomtänkt ut. Jag funderade lite på ovanvåningen. Vad är det för yta på de små sovrummen? Med tanke på växande barn, så kanske större sovrum borde prioriteras framför två sociala ytor?
Det som är mot gavel är 11.2kvm+klädkammare. Det andra är 8,5+klädkammare.
Dem sociala ytorna är kanske inte tänkta till just det förutom det som är i anslutning till sovrummen. Just det när barnen blir äldre att dem kan stänga om sig om de har kompisar där.
 
  • Gilla
En apelsin
  • Laddar…
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Vad är det för väderstreck?

En sak jag nog hade ändrat är TV-rummet på entréplan, det känns synd att behöva gå igenom det för att komma till resten av huset. Jag antar att ni inte kan/vill flytta entrén? Helst hade jag velat ha TV-rummet på ”baksidan” av huset.

En annan sak att fundera på är köket, det kommer bli mycket spring mellan kylskåp-spis-diskho, går det att flytta kyl/frys så att de kommer närmare varandra?
Väderstrecken är som den ligger, norr uppåt. Bör även tilläggas att mot norr blir där en innergård, har 3 längor uppåt. Så det är som en fyrlängad gård.

Entrén ligger där den är planerad nu därav placering. Det är den lämpligaste platsen vi har. Tv-rummet kommer endast användas av oss i familjen.

Vår köksritning har spisen och vasken bytt plats, tyvärr ställer fönster till det med placering av kyl och frys.
 
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Ultimat hade nog varit att byta plats på Tv-rummet och trappan till övervåningen, om det är möjligt!
Badrummet där uppe gör att trappan är mest lämpad där.
 
T Tumtapp skrev:
Det som är mot gavel är 11.2kvm+klädkammare. Det andra är 8,5+klädkammare.
Dem sociala ytorna är kanske inte tänkta till just det förutom det som är i anslutning till sovrummen. Just det när barnen blir äldre att dem kan stänga om sig om de har kompisar där.
8,5kvm är litet, kanske ta bort klädkammaren i det rummet och ersätta med några garderober? Klädkammare är ju inte lika yteffektiva som att bara ha garderober. Alternativt lägga båda sovrummen jämte varandra mot gaveln, men det kräver att ni sätter in ett fönster till...
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
8,5kvm är litet, kanske ta bort klädkammaren i det rummet och ersätta med några garderober? Klädkammare är ju inte lika yteffektiva som att bara ha garderober. Alternativt lägga båda sovrummen jämte varandra mot gaveln, men det kräver att ni sätter in ett fönster till...
Vi har inga barn för tillfälligt så det kommer dröja länge innan något av dessa rum kommer användas. Fördelen med att sätta klädkammare är just isoleringen rummen emellan. Det lilla kommer användas som wic till sambon när vi flyttar in. Så kommer avvakta med att slå upp väggen för klädkammaren i första skedet.
 
  • Gilla
Pasjostrom
  • Laddar…
Jag skulle dela badrummet till två. Som nu är det onödigt stort och ett extra ”toa, dusch” rum är fantastiskt när ni bor 4-5 stycken på den våningen
 
Håller även med om att ta bort klädkamrar i de små rummen, dubbelgips och garderober mot den väggen ger fullt tillräcklig ljudisolering.
 
leby leby skrev:
Jag skulle dela badrummet till två. Som nu är det onödigt stort och ett extra ”toa, dusch” rum är fantastiskt när ni bor 4-5 stycken på den våningen
Förstår din tanke, smidigt när vi blir fler med 1 extra toalett uppe. Bodde tidigare på gård med 1 toalett uppe och 1 nere. Vi var 5st i familjen och vi hade faktiskt aldrig problem med att toaletterna va upptagna.
Vår toalett där uppe kommer vara kostsam och exklusiv då den endast är tänkt som "vår" toalett. Så där kommer jag inte kunna argumentera mot sambon :)
 
T Tumtapp skrev:
Förstår din tanke, smidigt när vi blir fler med 1 extra toalett uppe. Bodde tidigare på gård med 1 toalett uppe och 1 nere. Vi var 5st i familjen och vi hade faktiskt aldrig problem med att toaletterna va upptagna.
Vår toalett där uppe kommer vara kostsam och exklusiv då den endast är tänkt som "vår" toalett. Så där kommer jag inte kunna argumentera mot sambon :)
Mm, offra det lilla förådet i så fall? jag bor med fru och bara 2 barn, har nu 3 badrum (bara ett med badkar alla med dusch), väldigt nöjd med det beslutet... Men visst, jag växte upp med en familj på 7 personer och bara ett badrum och en toa, det gick bra det me..
 
gammalt hus? torpargrund? funderat på trycket där pelaren för balken på nedreplan?
vet att det inte är rörande planlösningen men det kan påverka. det jag egentligen säger är att har ni säkerställt att byggnaden klarar alla varianter av rumsindelning?
 
leby leby skrev:
gammalt hus? torpargrund? funderat på trycket där pelaren för balken på nedreplan?
vet att det inte är rörande planlösningen men det kan påverka. det jag egentligen säger är att har ni säkerställt att byggnaden klarar alla varianter av rumsindelning?

Gammalt hus med torpargrund. Håller på att riva väggar på nedervåning. Ovanvåningen är råvind just nu. Kommer lägga in golvvärme och gjuta hela nedanplan. Så här ska det inte vara några problem.
 
  • Gilla
leby
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.