Har börjat titta på hus... eller ska vi säga tomt.

Saken är den att vi tillhör dem som inte har tomt men vill bygga nytt och således måste börja titta på tomt först. Men frågan uppstår då... vad 17 har man råd med???

Ni som bygger och har byggt.. vad kostar husen? Vi vet inte om vi ska titta på 1 mille-tomter eller 1,7 milletomter. Vad har man råd med? Eller snareare -vad blir totalkostnaden. Är helst intresserade av ett funkishus i puts men det knaske får stretchas lite :)

Kan lägga ca 300000 i handpenning.

Vad har era hus hamnat på ink tomt (och vad kostade tomten)? detta gäller Stockholmsområdet...

Tacksam för hjälp hur vi ska bete oss så här i början. Husleverantörerna verkar mest vilja att man har tomt själv men jag kan ju inte köpa tomt utan att veta vad husen kostar...

//Förvirrad
 
Skulle uppmana att ändå få in kalkyler från Hustillverkarna. Det skiljer vad det gäller huspriser beroende på husleverantör, tillval, var i landet man bygger m.m.
Detsamma gäller markarbeten och entreprenörer.

Lättare att räkna ut en ungefärlig kalkyl på huset och rätta sig efter det när man letar tomt än tvärtom. visst är det kul med bra läge, men köper man "för dyr" tomt kanske man behöver dra ner på tillval man hade velat ha i huset... :-/
 
Hej!
Bygger Trivselhus 145 kvm en plan. Pris ca 2 100 000 kr och tomt 595 000 kr inkl vatten avlopp. Huspriset är inkl allt även bygglov, ränta på kreditivet, kvalitetsansvarig, pantbrev, lagfart etc. bygger i Järna utanför Södertälje.

Mvh Mari
 
Vårt hus kostade totalt 3 175 000 kr, det är enplans på 154 kvm från Trivselhus. Det går att komma undan billigare med andra husleverantörer och tänk oxå på att det går att pressa priset på huset om ni inte köper tomten genom en husleverantör, ställ dem mot varandra! Eftersom vi byggde på samma område som Iram kostade vår tomt oxå 595 000 kr. Tänk på att det kommer till 100% till lite mer kostnader under resans gång, vi fick tex 4 dagar innan grunden skulle gjutas påla och det kostade oss ca 138 000 kr inkl den fördyrade grunden. Som tur var betalde han vi köpte tomten 50 000 kr av detta. Hustillvekaren skiter i din handpenning, det är banken som är mer intresserad av den! Men om jag vore er skulle jag hålla i minst hälften av den så länge som möjligt. Ni kan ju alltid pytsa in den när ni löser byggkreditivet. Tänk oxå på att ordningställande av tomt och kanske oxå utvändig målning tillkommer och kostar massor... i alla fall tomten.

/Lisa
 
Tomt 1.900 000 kr + hus ca 3.200 000 kr + garage + markarbeten. Totalt kanske 5.800 000 kr.

Som du ser av mitt och andras svar är det jättesvårt att ge dig ett entydigt svar på vad ett hus kostar. Det beror ju på vad ni vill ha... Jag skulle dock vilja påstå att du får ett hus med bra standard för 2-2.5 miljoner i storleken 150-200 kvm. Och, ett hus med total- eller delad entrepenad kan nog kosta från 1.500 000 och uppåt.

Tyvärr är ju tomterna i Stockholmsområdet inte billiga, dock varierar det kraftigt. Vilka områden intresserar er?
 
Vi är intresserade av Åkersberga, Waxholm, Svinninge... nära vatten helt enkelt. Närmare stan om möjligt men det är som sagt kostnaden.

Vi var och pratade med LB hus ( de enda som ringde tillbaka) och konstaterade att huset vi ville ha ligger på 2200000 utan nåt så det var ju en bra riktning. Nu har vi pratat med banken i dag för att få ett hum om vad vi kan betala med den kontantinsats vi har och våra andra förutsättnignar. Ska bli intressant...

Jag har förstått nu att det är svårt att svara... Vi tror vi vill hamna på 3,5 M men kanske kan vi betala mer... man har ju ingen aning :( Nu räknade vi på en tomt på 1.2 M och hus på 1.750 och hamnade på 3.6 så det går ju undan...

Var är min rika avlägsna släkting med arvet???
 
Vi tror vi vill hamna på 3,5 M men kanske kan vi betala mer... man har ju ingen aning Nu räknade vi på en tomt på 1.2 M och hus på 1.750 och hamnade på 3.6 så det går ju undan...

Har ni räknat med ev. tillval till huset då?
3,6 - 1,2 - 1,75 = 650.000:-

Är inte säker på vad entreprenör kostnaderna är där ni tänkt bygga, men låter det inte lite lågt med allt inräknat, markarbete, brunn, avlopp, pantbrev, lagfart, anläggning av trädgård m.m. m.m. :-/

Vi betalade ganska exakt 500.000 men då har vi ingen trädgård än, inget garage och gissar att det är lite billigare med entreprenörerna här... (?)
 
Man är ju nybörjare på detta helt klart.

För en annan låter ju 3.6 M som helt absurda pengar men å andra sidan kanske det inte blir det i längden. Vi väntar på samtal från nordea (inte vår bank men jag vill bara höra med fler)... tjänar 55.000 brutto (tillsammans), har ca 300.000 att lägga i handpanning... men ajg har ingen aning om vad det betyder i verkligheten...

En tomt på 1.2 är inte helt lätt att hitta heller nu för tiden...


Trädgård är inte med i beräkningarna denna gång, och sen beror det ju på vilken tomt vi hittar... aveende på ev sprängning, pålning, name it...
 
Trädgård är inte med i beräkningarna denna gång, och sen beror det ju på vilken tomt vi hittar... aveende på ev sprängning, pålning, name it...

Håller med att det känns som horibla summor... ::)

Angående markarbete, så ska nämnas att vi hade väldigt enkel grävning, behövde inte påla, lägga fylle eller spränga...

Hoppas det går bra för er att ni får drömhuset (och tomten)! :)
 
Även jag ytterst intresserad av detta ämne och sitter i ungefär samma sits som Theodor. Vi skulle gärna hamna i 3,5 millesligan men börjar tro att det inte är möjligt. Vi söker i norra delen av Sthlm, Järfälla eller Sollentuna.
Efter diskussioner med A-hus och Trivselhus har jag fått ungefärliga siffror på 2,1 millar för de två husen vi är främst intresserade av.
Tomtkostnader som tillkommer räknar vi med ungefär 150 000 i anslutningar.
Tomten i sig kommer säkerligen minst kosta 1,7. Söker med ljus och lykta efter något billigare men det ser mörkt ut... :(
Tillkommer utöver ovan nämnda är trädgård, garage och sånt "smått" och gott...
Frågade en icke nämnd hustillverkare om en tomt de hade i "våra" områden och som ni vet måste man bygga tillverkens hus ifråga på sådana tomter och vi var väl egentligen inte intresserade av detta utbudet men tänkte det kanske blir billigare :-[... Tomten var 735m2 och avsmalnande så det fanns bara 3 hus som kunde byggas vilket i mitt naiva sinne borde dra ner priset, men icke sa nicke - 1,9 för en halvtaskig tomt. Trodde även att det skulle bli billigare att köpa genom hustillverkaren...
Nä, under 4 miljoner verkar tom vara svårt... :'(
Vore väldigt nyfiken på att höra hur det går för dig Theodor då det börjar närma sig att pallra sig till banken...



 
En tumregel som brukar stämma är 2,5 - 3,5 miljoner + tomt. Vi byggde på Resarö vid Vaxholm. Betalade 2 miljoner för tomten och drygt 3 milj för resten. Av detta var själva hussatsen på 1,3 milj (1,5 plan 217 m2). Vi gjorde mycket för att pressa priserna, köpte garage från Björkliden, vitvaror själva, badrumsmöbler från byggmässan, referensex av värmepumpen mm. Jag gjorde dessutom mycket jobb själv. Glöm inte att tomten kommer att kosta minst 200 000 kr att göra i ordning.
 
Ja det kostar att bygga hus!

Vi ville också hamna nära vatten, men har inte riktigt lust att betala Stockholmspriser, så för vår del köpte vi en tomt utanför Södertälje. Vi hade tur och fick köpa den för 795' ink anslutningar, veckan efter höjde markägaren priset på de återstående tomterna till 1200'. Vårt hus ser ut att landa kring 2000' så vi hamnar kring 3 milj totti. Så ett svar på din fråga är helt beroende på vilket hus ni ska ha och vilken standard det har. Men tomten bör nog inte kosta mer än 1300' om ni vill ha ett hus med skaplig standard.
 
Ute på Färingsö(Ekerö kommun) går de flesta tomter för 500-900.000:(plus anslutningsavgifter)
Det finns chocktomter här med, om vi talar strandnära, sjötomt.

Det är givetvis sjönära eftersom det är en ö :D
Tar ca 30-45 min in till Bromma beroende på var på ön man bor.
Ingen färja, bara broar.
Perfekt ;)

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.