Eh, han tog in någon för att göra 200h.... Inte 350h, eller löpande utan stopp, utan just 200h.

Projektledning kallas det, att hålla koll på sina anställda.;)

Edit: Kommentaren var på Henrik Nordlander som tydligen citerat en person som tydligen hade just löpande. Sidospår alltså.
 
  • Gilla
CCPusher och 2 till
  • Laddar…
Henrik Nordlander skrev:
Det är väl också jävligt fräckt.

Ta in någon på löpande men sen bara betala den man själv tycker är skäligt.

Inte konstigt man tröttnat på att jobba hos privatpersoner.
Detta kan jag hålla med om, man ska kanske vara lite försiktig att nyttja dessa regler. Om en expert man anlitar för tidsuppskattning säger att han skulle bygga något på 200h, innebär det att nästa snickare inte får bygga det på 235h?

De som gjorde det på 235h kanske representerar 80% av alla snickare som inte är vana vid produkterna eller alla byggmoment...

Eller så kanske något moment som inte tas med i tidsuppskattning tar extra tid - oavsett vem som gör det.
 
Henrik Nordlander skrev:
Det är väl också jävligt fräckt.

Ta in någon på löpande men sen bara betala den man själv tycker är skäligt.

Inte konstigt man tröttnat på att jobba hos privatpersoner.
Man ska få det skriftligt! Vi bygger komplementbostad på gården, med gjuten platta på 31.5kvm, svenskt företag med svenskar, såklart! Nån annan kommer inte in på denna gård! Fast pris.

Tror inte byggaren går vidare, tar för mycket tid, har du skickat hem dem och anlitat en ny?
 
För det första... Den här snickaren byggde på tre hus parallellt och tidsrapporterna stämde INTE när vi jämförde dessa.
För det andra... han hade möjlighet att motivera eller gå till ARN - det gjorde han inte!
För det tredje... listan på fel som inspektörer skrev var rätt lång, och vissa saker rätt allvarliga. Som att en bärlina satt lös och höll på att kollapsa pga vridning.
För det fjärde.. en viss fördyring får man ta varför vi betalade 10% mer än den beräknade kostnaden av de oberoende hantverkarna.
För det femte... vi fick aldrig information om problem eller annat, tex hamnade mitt hus inte riktigt där det skulle ha stått. När snickaren upptäckte ett problem med placeringen ändrade han utan att höra av sig ens!
 
  • Gilla
GreenYoda och 2 till
  • Laddar…
M mr_bygg skrev:
Hur tänker du nu? TS har som jag ser det gjort allt rätt och bestridit delar av fakturan som TS inte anser vara korrekt. Enligt TS finns avstämningar kring timmarna och felaktigheter kring tidrapporteringen som TS själv observerat på plats. Jag skulle snarare vända på det och säga att hantverkaren i det här fallet får bita i det sura äpplet. TS har betalt det som TS anser vara skäligt och ska hantverkaren få mer betalt så är det upp till hantverkaren att driva fallet vidare till tingsrätten.



Nej, det kanske inte är hantverkarens fel att han är långsam. Men har han inte avtalat om pris innan så ligger det honom i fatet. Det är bara att läsa den aktuella paragrafen i konsumenttjänstlagen.

Nu gissar jag att du med tanke på ditt svar varken är hantverkare eller insatt i konsumenttjänstlagen, men det är förvånande att så många hantverkare inte förstått hur starkt skydd konsumenten har via lagen. Avsaknad av avtal skulle jag nästan säga är ett större problem för hantverkaren om det går till en tvist då konsumenttjänstlagen är väldigt fördelaktig för konsumenten.

Så till TS så tycker jag du agerat helt rätt och bara betalt de ni tycker är rimligt för tjänsten utifrån det ni avtalat om.
Mitt svar begrundar sig att jag själv är hantverkare och leder ett team på 4 anställda

I detta fall har ju ts kommit fram till en egen uppskattning på ca 200 Tim , och hantverkaren sagt att det vekar rimligt (enligt ts själv alltså)
Det betyder rent juridiskt ingenting om inget avtal finns
Om ts räknat själv på arbetet skulle han tagit ett fast pris utav hantverkaren på 200 timmar och sedan hade denna tråd inte behövts .

Det jag menar är att beställare har ett större ansvar än vad han tycker själv. Jobba med fast pris och skrivna avtal så behöver man inte hamna i onödiga situationer som denna .
Gällande konsument tjänstlagen har vi varit i tvister vid 2 tillfällen på drygt 10 år med precis denna situation att kunden inte vill betala, utav kanske 500 projekt. Vi var tvungna att gå till tingsrätten och få ut våra pengar. Vi fick allt båda gångerna . Skittråkigt när det blir så.
 
P
Tycker det är dags att köra en betydligt tuffare stil mot dessa hantverkare som håller på så här. betala vad ni avtalat möjligen plus dessa 15 % men har man gett ett pris och tänker ta mer betalt än det så ska kunden informeras om det så snart det går. Att bara köra på och hoppsan det blev 350 timmar istället för 200 är inget jag skulle betala för. om dom dessutom misslyckats med att följa instruktioner och bygga enligt den ritning man ska följa så ska dom felen rätats till utan att den tiden läggs på kunden. Det är rent back jobb på den delen som inte ska belastas på kunden såvida inte kunden orsakat den. folk skulle behöva tuffa på sig lite och betala enligt det man kommit överens om och inte tolerera dessa hopsan hejsan det blev dubbelt så dyrt som vi prata om fast vi bygger det vi kom överens om, Att allt är kundens fel verkar vara nån underlig hantverkar lösning på allt som går åt helvete. Är felaktigheterna enligt ritning byggarens fel så skulle jag dragit av det som nån annan byggare ger fast pris på att fixa den biten rätt av fakturan. eller fryst hela fakturan tills det rätats till. Att byggaren har en tidrapport där det står en massa tok lär ju inte ha nåt större bevisvärde då dom kan vara skrivna i efterhand osv och lär ju knappast se så bra ut om man själv och kanske du har nån vän som kan intyga att det inte var nån snickare där den dagen det står. bara lägga hårt mot hårt men bästa är att inte betala innan det är utrett eller betala det man var överens om och som är korrekt utfört. M¨ånga byggare är också stöddiga med att då går vi till rätten för dom vet att många som är lite tveksamma betalar då för man vill inte till rätten men det vill oftast inte byggaren heller så oftast är det ju ett spel för att se vem som viker först. han ligger nog minst lika löst till som du med tveksamma avtal och han ska föreställa att vara företagaren i det här. du är bara kund och borde då inte ha lika mycket bevisbörda på dig att allt är korrekt.
 
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
Tycker ni hantverkare även att ni skall ha lokala löner om ni skickas på ett jobb utomlands där ett betydligt lägre löneläge gäller?

För det verkar ju gå som ett mantra på detta forum att alla hantverkare skall ha lön enligt vad som gäller där arbetet utför. I detta fall svenska löner i Sverige även om det är en pollak eller någon från baltstaterna som gör jobbet.
I och med vårt medlemskap i EU så gäller fri rörlighet för arbetskraft och att även utländska företag kan verka på vår marknad.

Jag skulle i alla fall bli djäkligt förbannad om min arbetsgivare helt plötsligt krävde att jag skulle jobba för indiska löner när jag är där på uppdrag. Jag skulle bli lika förvånad (men troligen inte arg) om jag helt plötsligt fick tysk ingenjörslön när jag är där på uppdrag.
 
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Som vanligt gäller konsumenttjänstlagen. Du ska bli upplyst om tilläggsarbete blir dyrare och samråda med dig så att missförstånd ej uppstår.
En given prisuppskattning får ej sticka iväg mer än 15%.
15% men kan under vissa förutsättningar bli max 30%, exempelvis om man sagt en prisuppgift om att byta innertaket, och man inte på något sätt kan se in på vinden vid prisuppgiftens lämnande. Sedan när man ska börja byta visar det sig att det är ruttet eller annat som gör att man inte kan byta innertaket.
 
Mikael_L
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Det är bara att bita i sura äpplet . Finns det inget avtal med byggaren och du inte varit på plats hela tiden för att kolla vad som gjorts på vilken tid så kommer du inget vart. Det kan ju inte vara hantverkarens fel om han tar dubbelt så lång tid på sig som vad nån annan tycker . Vet inte riktigt förutsättningarna utifrån vad som skrivit , men jag anser nog att du själv har ett större ansvar som beställare än vad du tycker själv.
Det är bara att köra på.
Har hantverkaren inte något avtal så är det bara för han att bita i det sura äpplet, han kan inte få mer betalt än vad han kan bevisa.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
F frityreldarn skrev:
15% men kan under vissa förutsättningar bli max 30%, exempelvis om man sagt en prisuppgift om att byta innertaket, och man inte på något sätt kan se in på vinden vid prisuppgiftens lämnande. Sedan när man ska börja byta visar det sig att det är ruttet eller annat som gör att man inte kan byta innertaket.
Kan ej finna någon referens till 30% i lagtexten, men det är riktigt att det får förekomma pristillägg för omständigheter som inte har kunnat förutses vid avtalets ingående.
 
mouton mouton skrev:
Hej, skulle vilja höra några åsikter om nedan case...lååång story!
Jag anlitade en firma som jag tidigare använt och känt varit Ok - för att på timme bygga upp stomme i lösvirke på ett gästhus om ca 3o kvm på mitt sommarställe, Ja jag vet att det inte är så himla bra att inte ha ett avtal men hade som sagt använd dem innan.... i första läget kom vi överens om att de skulle köra i ca 100 timmar och se hur lång de kom, efter ca 5 arbetade dagar så sa jag Ok till att lägga lite mer tid och frågade även hur mycket timmar som spenderats men det hade inte räknats ut.. gissar att vi landar på någonstans runt 200 sa jag -låter rimligt fick jag till svar. När vi sen var "klara" fick jag uppgift om att det nästan jobbats 350 timmar...Bad om tidrapporter och vilka moment som gjorts varje dag och upptäcker snabbt att en av snickarna har tidrapporterat en hel dag när vi var på plats och vet med 100% säkerhet att han inte var där. Det hade även skickat in flera andra personer under helgen så att de då var 4-5 man att jobba på ett litet hus (är sjukt oeffektivt har jag fått veta efteråt, finns inte arbetsmoment till så många) dessa personer har även tidrapporterat tid när jag varit där och de inte varit på plats. Allt detta har jag påpekat för honom och ändå kommer det faktura för dessa dagar. Alla snickare har i stor sett jobbat 10-13 timmars dagar enligt tidrapporterna!! Tog in tidsuppskattningar från två oberoende snickare på vad som var utfört och de landade på mellan 150-175 timmar. Bestred fakturan och betalade för 210 timmar som jag tycker var reko, de har gjort några turer till brädgården , sorterat virke mm..

Här är de moment som är gjorda! Vi hade själva gjort plintar så de var på plats;

Hus 7,20 x 4,20 höjd 4 m 6 grader taklutning
Bygga bjälklag 7,20 x 4,20
Regla ytterväggar
Isolera golv, tak väggar 2 varv i vägg
Sätta in 4 (tunga) fönster 1 altandörr
Satt plast
Satt Glespanel i tak
Monterat Vindduk
Panelat 3 sidor
Lagt golv löst trägolv direkt på bjälklag, spånskivor i del av hus
Luftspalt, spikat råspontluckor
Takstolar cc 60 (ett pulpettak – alltså inte bygge av ordinära takstolar)
Läkt att fästa panel i utvändigt
Lagt tak, endast underlagspapp

Den respons jag fick när jag bestred fakturan var att han skulle anmäla mig till kommunen (för att jag byggt lite för stort, - inte bra jag vet, men men..) vilket han nu gjort! Han har inte bemött sakfrågan överhuvudtaget - utan endast hotat med kommunen..

Några kloka inspel på detta? Kan man polisanmäla för bedrägeri exempelvis?
Hur långt hade dom kommit efter 5 dagar och hur många snickare hade jobbat på stommen dom fem första dagarna.
 
Hemmakatten
Ingen mer diskussion om utländska hantverkare. I morgon kommer jag att rensa i tråden. /moderator
 
  • Gilla
polaris78 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.