Magnus E K Magnus E K skrev:
Detta tips lär inte vara så populärt och kräver en hög arbetsinsats, men blir billigast (och mest miljövänligt, ifall man bryr sig om detta) i längden: Börja med att radera minst 90 % av bilderna.
Det låter som ett råd som endast någon som inte fotograferar skulle ge.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
matsuhlen och 3 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det låter som ett råd som endast någon som inte fotograferar skulle ge.
Tjao, med 100 000 bilder och att man kollar på varje bild i en sekund, blir det väl nånstans runt 27 timmars bildtittande. Kan nog vara värt att rensa bland bilderna.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
L Lantzlaget skrev:
Tjao, med 100 000 bilder och att man kollar på varje bild i en sekund, blir det väl nånstans runt 27 timmars bildtittande. Kan nog vara värt att rensa bland bilderna.
....men kom igen nu - det handlar inte om att titta på alla bilder.

Man är på något ställe och skjuter kort, något event, fotbollsmatch, småkryp i skogen, blommor i en park eller vad man nu fotar. Då sparar man alla bilder från den sessionen på samma ställe. Kanske gör man något extra med några bilder som blev extra bra. Resten sparas och kan plockas fram senare om någon annan vill ha bilder eller om man själv söker något annat att jobba med i bildhögen.

Man väljer inte ut 3 av 700 bilder från ett tillfälle och slänger resten, om man inte är tvingad av andra skäl.
 
A
Tack för alla tips här i tråden. Att ta bort bilder blir nog inte aktuellt och inte en lösning för aktuella fallet.

NAS-lösningen ska jag prata med henne om, men risken är att det blir lite dyrt. Med två diskar ligger det iaf på 2500-3000kr. Sen tror jag att det finns risker med att hon inte blir nöjd med det, tex att det upplevs segt över hennes WiFi.

Det lutar mot att köra så enkelt som möjligt. Först en USB disk för huvud-storage och en ytterligare disk som backup. Den får hon koppla i/ur vid regelbundna tillfällen.

Sen har vi själva bildhanteringen som måste lösas. Det är inte görbart med Windows Explorer och Windows Photo-appen. Har ni några idéer här?

MathiasS MathiasS skrev:
Sweet Home
Tack, detta ska jag titta närmare på. Den måste vara relativt enkel, t.ex. måste vi få till det så bilderna inte blir dubbletter på datorn, samt att bilderna hamnar i det bildarkiv/hanteringsprogram som vi nu måste välja. Jag använder själv Synchronise Ultimate för Android, men det är ju ett lite mer avancerat program.
 
Magnus E K
MathiasS MathiasS skrev:
Det låter som ett råd som endast någon som inte fotograferar skulle ge.
Du har rätt, jag fotar bara med (ganska gamla) mobilen, och tidigare med kompaktkamera, så är långt ifrån någon riktig fotograf. Men även en riktig fotograf tar väl massor av bilder som visar sig inte vara något att ha? Det beror i det här fallet i och för sig på om det redan är rensat eller inte. Observera att 90 % inte är någon slumpmässig hög siffra eller "nästan alla". Spara 3 bilder av 700? Nej, det vore ju att radera över 99,5 %. Men 70 av 700 tycker jag känns rimligt, om det handlar om modern fotografering och ingen tidigare rensning gjorts.
 
Erik_Hansson skrev:
Tack för alla tips här i tråden. Att ta bort bilder blir nog inte aktuellt och inte en lösning för aktuella fallet.

NAS-lösningen ska jag prata med henne om, men risken är att det blir lite dyrt. Med två diskar ligger det iaf på 2500-3000kr. Sen tror jag att det finns risker med att hon inte blir nöjd med det, tex att det upplevs segt över hennes WiFi.

Det lutar mot att köra så enkelt som möjligt. Först en USB disk för huvud-storage och en ytterligare disk som backup. Den får hon koppla i/ur vid regelbundna tillfällen.

Sen har vi själva bildhanteringen som måste lösas. Det är inte görbart med Windows Explorer och Windows Photo-appen. Har ni några idéer här?

Tack, detta ska jag titta närmare på. Den måste vara relativt enkel, t.ex. måste vi få till det så bilderna inte blir dubbletter på datorn, samt att bilderna hamnar i det bildarkiv/hanteringsprogram som vi nu måste välja. Jag använder själv Synchronise Ultimate för Android, men det är ju ett lite mer avancerat program.
Appen sköter sig helt själv och jag hade inget problem med syncen när jag körde den.

Angående bildhanteringen - vilka krav ställs på den? Handlar det om att flytta runt bilder eller också att behandla bilderna?

Jag har alltid använt FastStone Image Viewer för att flytta runt och kanske beskära/ändra storlek etc på bilder. Rätt basic funktionalitet och det finns tusen alternativa program som gör samma sak, men jag gillar den.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Man väljer inte ut 3 av 700 bilder från ett tillfälle och slänger resten, om man inte är tvingad av andra skäl.
Och detta är ett självförvållat problem. Varje bild skapar troligen dussintals kloner på internet och det blir ett enormt behov av serverhallar.
Jag själv har kanske 2000 bilder i mina olika användningar och tycker redan det är för många. För ett antal år sedan tog jag 600 dyra diafilmbilder i Australien och trots noggrann bildtagning var kanske 100 st bra.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Thomas, jag är ingen "riktig" fotograf och alla jobbar säkert olika, jag ville bara påtala det orimliga i att bara spara det som vid en första anblick verkar bäst.

Kopplingen till serverhallar förstår jag inte? Jag har 55000 bilder fördelat på 250Gbyte och inget av det klonas på internet eller finns i någon serverhall? Jag har 2-3 kopior själv.
 
A
MathiasS MathiasS skrev:
Angående bildhanteringen - vilka krav ställs på den? Handlar det om att flytta runt bilder eller också att behandla bilderna?
Inga stora krav. Det är mer att kunna tagga och organisera så att hon lättare kan hitta bland bilderna. Tex om det är barnen, semesterbilder, hunden, eller vad nu är. Ingen direkt bildbehandling annat än att kunna skriva ut enstaka bilder.
 
N
Erik_Hansson skrev:
Har en kompis som behöver hjälp med att ordna upp bland sina bilder. Hon har 100-150 000 foton, runt 500-1000gb gissningsvis. En del ligger på olika usb backuper. Backuperna gjordes med Norton och går bara att läsa i Nortons restore-app (som tur är finns den på varje disk). Huvuddelen av bilderna ligger lokalt på datorn i Mina Bilder (Win 10)? Hon har inget speciellt program för att sortera eller visa bilderna.

Iaf en usb disk har börjat krångla. Hon behöver ordna upp detta.

Min spontana tanke var att använda någon molntjänst för backup och sen något program för att visa bilderna. Problemet är att hon bor långt ut i skogen och internetaccess finns bara visa 3g/4g med mycket dålig mottagning. Max runt 3mbit vid bra väder.

Den interna disken är för liten för att rymma alla bilder. Det finns inte plats för en extra disk. Det är en liten minipc.

Min tanke var att skaffa någon form av USB disk med raid 1 spegling och tanka över alla bilder dit.

Frågan är hur hon då gör med mobilbilderna som hon frekvent tar? Hon har en Samsung S7 tror jag.

För bildhantering tänkte jag tex DigiKam som är gratis och kapabelt, men kanske är för avancerat för henne. Hon har inte så mycket datorvana.

Hon har en enklare wifi router utan usb stöd, men. jag har två lediga ethernet-portar.


Hur hade ni gjort?
Jag hjälpte en bekant med liknande problem för ett tag sedan.

Det jag börjande med två enkla frågor,
  • Vad kostar det att ersätta alla dina bilder?
  • Går det att ersätta dessa bilder?

Efter att personen har tänkt till så blev lösningen med en NAS och en extra disk inte så dyrt trots
att personen informerade inledningsvis att 5000 kr är för dyrt.

Jag satte upp följande lösning åt personen.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/12748464forum-divider.png12748464

Synology har flera appar som kan användas för att komma åt och att ladda upp bilder.
Enkelt och smidigt.

Mitt tips till dig är att INTE göra något halvdant för om något går sönder så kan du bli anklagad.
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
Köp en Synology och montera in en fet disk, typ 2-4 TB. HDD får du för inga pengar alls. Koppla NASen till routern. Köp sedan appen Photosync till Samsungen så kan du synka till NAS när du är hemma.

Vanliga kamerabilder tankar man till lokal HD i datorn, katalogiserar och redigerar och sedan när man är klar med ett projekt flyttar man det till NAS. Man kör lämpligen säkerhetskopia till en Usb-disk då och då. Själv använder jag FreeFileSync som är gratis och gör jobbet.

Sedan kan man ju byta HD i laptop en till en fet SSD om man är händig. 1TB kostar inte så mycket. Klona ursprunglig disk med t ex Partition Master som kostar 10-20 dollar eller så, så sparar du arbete.
 
Magnus E K
Hårddiskar (snurrdiskar) runt 2 TB har i princip legat stilla i pris sen 2011 (med svängningar uppåt i mellan)! Jag köpte två stycken på 2 TB sommaren 2011 för 700-800 kr styck. Skillnaden är att nu finns större diskar. De på 4-6 TB är billigast per TB.
 
Har inte läst hela tråden nu så det kanske sagts tidigare.

Det absolut viktigaste i det här fallet är att ha fotona på två separata enheter, helst på olika platser med tanke på risk för brand eller stöld. Jag hade rekommenderat en NAS, för det syftet behövs ingen dyr men gärna en med åtminstone RAID 0 så du har spegling av disken, då kan en gå sönder utan att något data förloras.

Många NAS enheter har funktioner för att ta backup på hela NAS:en till en USB enhet, som då kan förvaras på en annan plats.

En annan billigare lösning är två USB enheter med samma information, finns stora idag. Lite pilligare kankse men det fungerar också, då kan man också ha en disk på en annan plats.

Molnlösning blir ganska dyrt med den volymen på sikt, även om det är det absolut enklaste att hantera. Dock nackdel med uppkopplingen men som någon skrev kanske man kan ta med datorn till en annan plats med bättre uppkoppling för att göra den initiala syncen (kan ta ganska lång tid med den mängden data även med bra uppkoppling), och sen syncar den automatiskt när hon är hemma, även om uppkopplingen är långsam så kommer det att fungera.
 
A
Jag var förbi idag. Steg 1 är att byta interna disken mot en ny större. Sen kan hon eventuellt använda den USB-disk hon har idag som backup. Borde bli snabbast.

Satte in digikam, men det skulle ta en stund att generera alla thumbnails... Så får återkomma om det.

Steg 3 blir nån telefonync.

Steg 4 rensa identiska dubbletter.

Steg 5 borde vara klart då
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.