Köpte en bänkskiva som nu har slagit sig, innan jag har monterat den. Funderar dock på om den kan "tvingas" till rätt position med tillräckligt många skruvar undertill, är det realisiskt?
 
Vad är det för material?
 
En apelsin En apelsin skrev:
Vad är det för material?
Furu klass A
 
2 201999 skrev:
Furu klass A
Stavlimmad
 
Ska du olja den? Jag skulle olja riktigt, låta det dra in och sen lägga den på plats och använda tving för att få den platt. Lägg något mellan så att du inte får märken och tar lite i taget. Dra åt lite mer varje dag, så är den platt inom några dagar.
 
En apelsin En apelsin skrev:
Ska du olja den? Jag skulle olja riktigt, låta det dra in och sen lägga den på plats och använda tving för att få den platt. Lägg något mellan så att du inte får märken och tar lite i taget. Dra åt lite mer varje dag, så är den platt inom några dagar.
Ok, ja jag tänkte oljebetsa den.
 
2 201999 skrev:
Ok, ja jag tänkte oljebetsa den.
Det kommer nog funka. För det mest går det bra att få trä att återfå sin form genom att använda tving och tid. Det kan som sagt ta några dagar. Ta inte i för mycket! Bättre att det får ta en dag eller två extra än att du skadar träet.
 
En apelsin En apelsin skrev:
Det kommer nog funka. För det mest går det bra att få trä att återfå sin form genom att använda tving och tid. Det kan som sagt ta några dagar. Ta inte i för mycket! Bättre att det får ta en dag eller två extra än att du skadar träet.
Kan jag göra detta innan jag betsar den? Och hur mycket ska jag tvinga den per dygn?
 
Fukt brukar hjälpa processen, Det klassiska är att använda ånga för att böja trä, Det var därför jag föreslog att olja först. Jag är orolig att bets kan bli ojämnt och flammigt om du sätter på tvingar, Fukta skivan med vatten är bättre i det här läget. Tvinga en eller ett par centimeter per dygn är ingen fara.
 
  • Gilla
201999
  • Laddar…
Jag ska nämna, jag flyttade till en lägenhet med en bänkskiva i ek som slagit sig. Jag änvände den här metoden och den blev helt bra igen.
 
  • Gilla
201999
  • Laddar…
En apelsin En apelsin skrev:
Fukt brukar hjälpa processen, Det klassiska är att använda ånga för att böja trä, Det var därför jag föreslog att olja först. Jag är orolig att bets kan bli ojämnt och flammigt om du sätter på tvingar, Fukta skivan med vatten är bättre i det här läget. Tvinga en eller ett par centimeter per dygn är ingen fara.
Ok, då kanske jag testar det! Det rör sig om max 1 cm.
 
Lycka till! Det kommer säkert gå fint. Är det så lite den slagit sig så går det säkert på ett par dagar.
 
Faktum är att
En apelsin En apelsin skrev:
Lycka till! Det kommer säkert gå fint. Är det så lite den slagit sig så går det säkert på ett par dagar.
Faktum är att jag "plattade till" skivorna i måndags kväll genom att placera diverse tyngder ovanpå. Var förbi igår kväll och testade att ta bort vikterna för att sedan konstatera att det inte hade haft någon större effekt. Mätte den exakta diffen och det rör sig om ganska exakt 5 mm.

Du tror inte att det kan lösa sig genom att bara skruva fast skivan i underskåpen?
 
När jag limmade min första skiva så blev den som ett u. Försökte böja tv men gick inte att rädda. Som tur var var det bara de första 60 cm som jag hann så dagen efter limmade jag och skruvade de andra 4 långa skivorna. Inga problem med dessa.
 
2 201999 skrev:
Du tror inte att det kan lösa sig genom att bara skruva fast skivan i underskåpen?
Jag var på väg att skriva det... Kan du "platta till den" med tyngder tycker jag det borde funka att "platta till den" 5 mm med skruvar underifrån. Det är väl bara att testa. Lyckas du dra den platt mot skåpen är väl problemet löst även om skivan kanske har kvar en "inneboende vilja" att slå sig så märks väl inga problem när den är fastskruvad.

Ge f-n i att limma bara. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.