Jag tänkte gjuta plintar för att förankra två stycken 2 meter höga stolpar. Dimension 95x95. Det ska bli en tränings-ställning - en stång mellan stolparna som man kan göra pull-ups i, hänga upp lite ringar, o.d.

Jag funderar hur jag ska förankra stolparna i plintarna. Jag vill helst kunna byta ut stolparna ifall jag vill bygga om eller om jag klantar mig i ett senare skede. Därför vill jag undvika att gjuta dem direkt i plinten.

Vad jag förstått är plintjärn att föredra för att få detta stabilt. Dock har jag inte lyckats hitta några rejälare plintjärn än 500mm långa. Räcker det för att få dessa stolpar stabila? I så fall, hur många bör man använda för att få det så stabilt som möjligt? Blir det stabilare med 4 jämfört med 2? Om man använder 4, hur sätter man dem så att inte skruvarna "krockar"?
 
E erlerl skrev:
hur sätter man dem så att inte skruvarna "krockar"?
man använder 50 mm fransk skruv om man inte vill ha genomgående bult med mutter
 
Sätt 4 och använd genomgående skruv och mutter, mycket bättre möjligheter att efterspänna och verkligen klämma fast stolpen mellan järnen. Får du något spill på stolparna kan du ju använda det för att bulta ihop järnen med en stump under gjutningen så att avstånd och hål linjerar perfekt, eller bara kläm en stump 45*95 regel emellan (horisontellt), så kan du ha den att hålla järnen på plats också när du gjuter.

500 mm plintjärn räcker säkert, det kommer inte vara längden på järnen som avgör om det håller utan storleken på plinten. Se till att göra den tillräckligt rejäla och djup, risken att du lyckas knäcka själva plinten bara för att plintjärnen inte går genom hela plinten torde vara minimal jmf. med risken att plintarna börjar röra sig. Vill du vara extra extra säker med hänglen och svångrem kan du ju slänga ner ett par bitar armering, vertikalt.
 
Redigerat:
Glömde bort att påpeka också, sätter du dubbla järn, 4st totalt och kör genomgående skruv så får du också en konstruktion som är betydligt stadigare i både, ska vi säga x- och y-led, finns större risk att alltihop vill vika sig som korthus och järnen böja sig om du bara sätter varje stolpe med ett järn och belastar den.
 
Tack för era svar! För att se att jag hänger med helt. Menar du 4st per stolpe eller 4st totalt på båda stolparna?

Om jag sätter 4 per stolpe, hur gör jag lämpligast för att de två genomgående bultarna inte ska krocka? Antar att jag sätter ner två av järnen 20 cm i betongen och de andra två typ 25 cm?

Och jag är nog mindre orolig för att plinten ska spräckas av för korta plintjärn, mer att det ska bli svajigt om de inte går högre upp än 30cm på stolparna. Men det är bara min känsla, jag har ingen grund för det :).
 
Det kommer inte att funka. Jag har byggt liknande. Antingen måste stolparna gå ner typ1,2 meter i marken eller så kan man gjuta ner en järnstolpe som går upp ca 2m och bulta i denna.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Om du kan tänka dig att ha en snedsträva (tänk gungställning) så höjer du stabiliteten ordentligt. Sätt en plint någon meter ifrån och montera någon form av regel som snedsträva.
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Om du skall gjuta så är det väl enklare att gjuta in 1m långa 100x100mm fyrkantsrör som du kan trä ner 95x95 stolpen i. Du kan ju även låta dom sticka upp en bit ur plinten för att minska svikten i stolpen.
 
Tack för svar!

fredrik.johansson: Jag vill helst slippa det, men en av anledningarna att jag inte vill gjuta fast stolpen direkt är att ha flexibiliteten att ändra mig ifall jag märker att jag behöver göra typ gungställning av allt.

Fixar_Krille: Vad exakt kommer inte att funka? Plintjärn? Och menar du att stolpen behöver gå ner 1.2m även om jag gjuter en rejäl plint att sätta fast den i? Tänker 300mm diameter på plinten. Har nu grävt ner till 80 cm men kan ju slita på och gräva mer om det behövs. När mina nuvarande blåsor har läkt... :)

GoC: Intressant förslag, tack!
 
Till slut blev det 4 50cm plintjärn per stolpe. Ned i plinten 23-28 cm. Fäste med 5cm fransk träskruv men har även satt paren på olika höjd så jag kan byta till genomgående om det behövs.

Detta sitter som berget. Visst är det liiite svikt om man trycker på stolparna högst upp, men det kommer inte från infästningen - mest från att det behöver packas hårdare runt plinten och att träet såklart har lite giv.

Grävde 75-80 cm och göt i 30cm plintrör, drygt 100kg betong per stolpe.

Trästolpar med plintjärn nedsatta i betongplintar vid byggprojekt i trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
callleo och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.