Hej,

Är det någon som vet ett sätt att flytta/kopiera över alla enheter på Zipaboxen till Homey?
Tar ju evigheter att lägga till allt manuellt...
 
Det tror jag inte du kommer undan med tyvärr. När du flyttar enheterna till Homey hamnar de i ett nytt zwavenätverk med nya id.
 
  • Gilla
carinashem
  • Laddar…
R
Är det någon som hört något mer från Zipato om när Zipabox 2 kommer släppas?
 
D Davve75 skrev:
Tack Frasse :)
Det fungerar hur bra som helst !!!

En annan fråga...jag gjorde en regel där larmet går på automatiskt när ytterdörren blir låst (danalock).
Nu går det inte att öppna den regeln.
Kan man inte ha autopålarmningar i regler?
Måste jag radera den och bygga den på nytt utan autopåslag??
F Frasse_Man skrev:
Hej Davve75!

Jepp det stämmer bra. Siri fungerar klockrent. Jag använder genvägarna otroligt mycket nu, mycket enkelt.
Jag har en "virtual meter" uppsatt som heter "Rule input"
Den kan man använda för flera olika typer av anrop, jag har en för belysning och en för larm, men jag kommer nog att bygga ut med flera.
[bild]

Sen klickar du på kugghjulet på din virtuella meter i mitt fall Belysning och där kan du kopiera URL den slutar med tecknet = och om du efter skriver ett värde t.ex. 1 så skickar du värdet till Zipato och boxen kan agera på värdet.

[bild]

Jag har skapat följande regel, Om värdet är större än 0 så körs regeln.
Det naturliga kanske skulle vara att i IF satsen ha om värdet = 1 kör scen. Nu har jag HTTP som hanteras i scenerna men du förstå poängen. Viktigt är väl att sätta tillbaka värdet till 0 när regeln är klar.
[bild]

I Apple så gör du en genväg med URL, skriv in URL från virtual meter med värdet och sedan Hämta innehåll från URL och vips så körs din regel. Mycket snabbt dessutom. Känns som det går fortare än att köra scener från Zipato appen.

Sen kan du bara aktivera Siri i genvägen och säga Tänd lampor :D sim sala bim :D

Hoppas detta hjälper dig, lycka till!
F Frasse_Man skrev:
Hej Davve75!

Jepp det stämmer bra. Siri fungerar klockrent. Jag använder genvägarna otroligt mycket nu, mycket enkelt.
Jag har en "virtual meter" uppsatt som heter "Rule input"
Den kan man använda för flera olika typer av anrop, jag har en för belysning och en för larm, men jag kommer nog att bygga ut med flera.
[bild]

Sen klickar du på kugghjulet på din virtuella meter i mitt fall Belysning och där kan du kopiera URL den slutar med tecknet = och om du efter skriver ett värde t.ex. 1 så skickar du värdet till Zipato och boxen kan agera på värdet.

[bild]

Jag har skapat följande regel, Om värdet är större än 0 så körs regeln.
Det naturliga kanske skulle vara att i IF satsen ha om värdet = 1 kör scen. Nu har jag HTTP som hanteras i scenerna men du förstå poängen. Viktigt är väl att sätta tillbaka värdet till 0 när regeln är klar.
[bild]

I Apple så gör du en genväg med URL, skriv in URL från virtual meter med värdet och sedan Hämta innehåll från URL och vips så körs din regel. Mycket snabbt dessutom. Känns som det går fortare än att köra scener från Zipato appen.

Sen kan du bara aktivera Siri i genvägen och säga Tänd lampor :D sim sala bim :D

Hoppas detta hjälper dig, lycka till!

Någon ide hur man får till detta på en androidlur? (fungerar ju hur bra som helst på IOS)
 
R RFD skrev:
Är det någon som hört något mer från Zipato om när Zipabox 2 kommer släppas?
Den ska tydligen vara tillgänglig nu, dock verkar den inte ha hittat till Sverige ännu.
 
T Texan skrev:
Den ska tydligen vara tillgänglig nu, dock verkar den inte ha hittat till Sverige ännu.
Proshop har den för omg. leverans enligt webshopen.
Zipabox2 ligger 200:- under Zipabox i pris! Skärmdump av Proshop webbsida med erbjudanden på Zipato smarta hem-produkter inklusive priser och rabatter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Z
 
Zipabox2 har inget inbyggt z-wave utan det köps till som en add-on modul. Eller zigbee, 433 Mhz eller vad man önskar
 
R
Någon som vet varför Proshop inte erbjuder Zipabox 2 längre...….står "Varan säljs inte för närvarande" ?
Och varför ingen svensk återförsäljare erbjuder den heller?
 
Hej
Har problem med astrour
skulle någon vänlig själ kunna lägga upp en bild på regel som fungerar
Detta har fungerat förut för mig men nu är regeln död och vad jag än gör kör den inte scenen
 
T Tomas Andersson skrev:
Hej
Har problem med astrour
skulle någon vänlig själ kunna lägga upp en bild på regel som fungerar
Detta har fungerat förut för mig men nu är regeln död och vad jag än gör kör den inte scenen
Fungerar din väderstation? Kolla så den har uppdaterad info.
Prova annars att byta stad.
 
  • Gilla
Tomas Andersson
  • Laddar…
Zipato har bytt leverantör av väderdata och med det även info om solens upp och nedgång. Det finns info om detta på supportsidan.
Jag har inte tillgång till dator just nu, men vad jag minns så är det bara att radera dina gamla inställningar och lägga till dem igen. Ett tips är att byta plats (stad) ochså så att zippan fattar att du gjort en ändring.
 
  • Gilla
Tomas Andersson och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaren. Jag hjälper en vän. min zipato har åkt ut ur huset för många år sedan. Fungerar dessa stabilt nu för tiden och kan man ta en bakup för att kunna byta hårdvara ifall den går sönder.
Trevlig kväll. ///Tomas
 
lilytwig lilytwig skrev:
Zipato har bytt leverantör av väderdata och med det även info om solens upp och nedgång. Det finns info om detta på supportsidan.
Jag har inte tillgång till dator just nu, men vad jag minns så är det bara att radera dina gamla inställningar och lägga till dem igen. Ett tips är att byta plats (stad) ochså så att zippan fattar att du gjort en ändring.
Tack för tipset! Gav nästan upp min Zipabox för att soluppgång/-nedgång inte funkade. Jag la till en virtual sensor/weather station på min ort och tog sedan bort den gamla. Får se imorgon om belysningen tänds och släcks som tänkt.
 
Hej igen. Jag blir tokig. Hittade igår en plats i sundsvall som uppdaterade väderstationen. Men inte fungerade det ändå.
Kan ni kolla på dessa bilder om jag tänker fel. Men på detta sätt har det fungera i många år tidigare.
Skärmdump av en automationsregel med titeln "Regel 6 - Solner" och stegen "När", "Schemaläggare", "Konfigurera" och "Handling" för att tända upp vid solnedgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av schemainställningar för en väderstation, med startdatum och repetition på veckodagar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.