Hej.
Jag ska gjuta plintar till mitt attefallshus. Har grävt 70cm och har 2m mellan plintarna. Ska ha makadam i botten och sen en sjöstensplatta.

Nu undrar jag hur jag ska blanda betongen för att få en passande hållbarhet???
Tanken är att stoppa ner fyra armeringsjärn i en plint på 30*30cm. Eller är det onödigt mycket armering??

Sen en liten fråga vid sidan av... Hur mycket makadam (8-16) ska man ha under plintarna? Vad händer om man lägger dit ca 35cm??

Tackar för alla svar.
Mvh Daniel.
 
Låter nästan som lite armering ?
 
  • Gilla
Juthstrand
  • Laddar…
Betongpålar som bankas ner under större hus har bara 4 längsgående järn, men man har även tvärgående järn.

Vad gör makadammen för nytta?

Protte
 
Okej. Men hur många tvärgående armeringsjärn ska man ha?? Tänkte göra plintarna ca 50-70cm höga, förutom där jag är nere på berget.

Spelar det någon roll om jag gör plintarna 40*40?? Tycker att det borde finnas något sätt att blanda betongen för att få maximalt med tryckhållfasthet.?? Ingen som vet proportionerna? (inklusive armering).
 
Sen brukar man väl ha makadam under för att minska risken för tjälskjutning ännu mer?
 
Vad är tanken med sjöstensplattan? Skall den vara "botten" skulle jag hellre föreslå att du gjuter en platta med armering i som bas för plintarna. Sjöstenplattorna har ingen armering och är inte gjorda för att klara mer än typ 5-700kg/st, typ det tryck en personbil kan ge.
 
Om makadammen ska ha någon verkan måste det finnas dränering.
Får du ett hål med vatten och makadam så skjuter det.
Kanske bättre utan jobbet med makadam och lägg markisolering runt plintarna så fryser det inte.

Blandningsförhållandet för betong.......ja vad står på säcken / databladet?

Protte
 
  • Gilla
Rockden
  • Laddar…
Proportioner ändras efter förutsättningar.
Ju hållbarare desto grövre ballast krävs.
För husgrund så är det något i stil med
25 kg cement - 45 kg 0-8 grus - 45 kg 8-16 sten + 14 l vatten.
 
Tack för bra svar. Tanken med sjöstensplattan och makadamen var att skapa en rak och fin grund för plinten att stå på. Men jag tro att jag köper idén med markisolering. Tänkte även isolera plinten heltrrunt om.

Men när vi pratar om markisolering, menar du frigolit som man använder i husgrunder??
 
Ska blanda själv i tombola, så tackar för svaret silver78. Antar att du menar sand när du skriver 0-8.

Men hur mycket armering ska jag ha egentligen.?? Vill ju helst att det ska stå i minst 50 år.
 
Inte för finkornigt. Det skall vara gjutgrus 0-8 mm. Det finkorniga upplevs som sand
 
Armering i plintarna?
 
Okej.
Det är i plintarna jag syftar på. Man ska väl ha armering i plintarna för att öka tryckhållfastheten på dem.??

Vad anser du (silver78) om markisolering under plintarna?
 
D Dannerolo skrev:
Okej.
Det är i plintarna jag syftar på. Man ska väl ha armering i plintarna för att öka tryckhållfastheten på dem.??

Vad anser du (silver78) om markisolering under plintarna?
Du påverkar inte tryckhållfastheten alls om du armerar. Däremot så förstärker du för vrid och drag, vilket ej ska behövas i en plint. Men man brukar ju ta det säkra före det osäkra.

Det är sällan det är fördelaktigt att blanda betong själv. Det är helt enkelt inte värt det att stå och tvätta ballast och anpassa recept efter förutsättningarna.
Är det jättekrångligt att ta dit en bil?
 
Nu är det så att jag redan har makadam och sand hemma. Och dessutom har jag en tombola. Så det är absolut lättast då jag vill gjuta plintarna i egen takt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.