A
hej,

Köpte, se länken nedan.
Ska kapa tjock metall och betongpannor.
Har kapat lite pannor ikväll och sen kikade jag i manualen när jag var klar. Där står det att den endas ska användas för att slipa med!
Är det någon fara att använda den som kap?
Antar att det är för att sprängskyddet kanske inte har optimal vinkel när man kapar.


https://www.jula.se/catalog/verktyg...ktriska-vinkelslipar/vinkelslip-010338/#tab02
 
Känns som en friskrivning som kanske beror på att maskinen kan bli hårdare belastad vid kapning.
Hade någon liknande (billig) 230mm maskin som till slut brann upp pga att vi spårat ner över en kilometer begränsningskabel i gräsmatta med den. Det var REJÄLT tungt för maskinen. Med mer normal belastning, och kanske lite sunt förnuft, kan jag inte tänka mig att det är något problem att kapa det du beskriver. Låt maskinen vila emellanåt om den blir varm.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
M Maximarcus skrev:
Känns som en friskrivning som kanske beror på att maskinen kan bli hårdare belastad vid kapning.
Hade någon liknande (billig) 230mm maskin som till slut brann upp pga att vi spårat ner över en kilometer begränsningskabel i gräsmatta med den. Det var REJÄLT tungt för maskinen. Med mer normal belastning, och kanske lite sunt förnuft, kan jag inte tänka mig att det är något problem att kapa det du beskriver. Låt maskinen vila emellanåt om den blir varm.

Ja, det är ju märkligt att man inte skulle få kapa med den, men det står det i manualen.
När man tittar på bilden så sitter det ju en kapskiva på den?!
 
Såklart den funkar att kapa med!

Man skulle nästan vilja fråga Jula om vad friskrivningen beror på och gärna referera till bilden. Att slipa med en kapskiva är ju direkt olämpligt!
 
  • Gilla
varmkorv och 1 till
  • Laddar…
Längre ner i manualen står:
"Säkerhetsanvisningar som är specifika för slipning och slipande kapning"
Alltså ser dom även kapkivan som ett slipverktyg.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Lite märklig terminologi i manualen... "slipande kapning". Antingen har en maskin eller en okunnig översättare varit i farten. Tolkar det som att det är ok att kapa med den i varje fall. Urklipp från sid 9/10:


Sidoexponering av en instruktionsmanual om säkerhetsanvisningar för slipning och slipande kapning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Det står nog så för att man bara ska använda slipande verktyg. Inte en sågklinga tex.
 
Det är bara att köra på, du kan såga i berg med den där.

Har du köpt en diamantsågskiva ännu? Om inte så gör det! Kostar typ 320:- och är guld värt
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är bara att köra på, du kan såga i berg med den där.

Har du köpt en diamantsågskiva ännu? Om inte så gör det! Kostar typ 320:- och är guld värt

Det är min första vinkelslip! Har alltid drömt om en men aldrig haft någon anledning att ha en innan. Men om jag förstår det rätt så kan man bara såga i betong och sten med diamant?
Vilken skiva rekommenderas för stål?
Spelar det någon roll om det är rostfritt?
 
Diamantskivan funkar bra för tegel med...

Skiva för stål skulle jag säga är hugget som stucket... Om det är viktigt att det rostfria håller sig rostfritt kan du undvika att slipa/kapa vanligt stål med samma skivor...

Vad gäller slipade kapning så är det nog en översättning från engelskan, där kallas det "abrasive cutting"... Det finns hårdmetall-kapskivor till vinkelslipar, som inte slipar, utan skär materialet, men de är ganska dyra och verkar inte hålla så mycket längre...
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
F
Finns diamantkamskivor för stål med faktiskt men det är absolut en annan skiva än till sten och betong. Oavsett vad du väljer för typ av skiva så är det inte samma till metall och sten.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Tack så mycket för alla bra svar
 
Ska du såga klinker så kör du diamantklinga utan tänder. Men det är bara att läsa på förpackningarna ;)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
För er som tänker använda diamant till att kapa stål : Det är absolut nödvändigt att hålla temperaturen väl under stålets smältpunkt ( gäller även i mikroskala ) eftersom annars när diamanterna löser sig i flytande stål/ järn så lär diamanterna försvinna mycket fort.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.