Vidga ett dörrhål och återställa tar max en eftermiddag, om det bara är en obehandlad gipsad regelvägg. Mer än någon tusenlapp eller två lär det inte kosta att anlita någon, så kanske onödigt att ställa till bråk för så lite? Sedan låter det rätt klart att säljaren ska stå för fiolerna.
 
hilda
Tack för alla tips.
Säljaren tar tagit tag i det nu och rivit en bit vägg.
Säljaren blev orolig när vi hotade med att lämna vissa större maskiner som väger ca 4-5 ton. Vi informerade även säljare att köparen absolut inte ville ha den kvar.
 
  • Gilla
Maria T och 6 till
  • Laddar…
hilda hilda skrev:
Tack för alla tips.
Säljaren tar tagit tag i det nu och rivit en bit vägg.
Säljaren blev orolig när vi hotade med att lämna vissa större maskiner som väger ca 4-5 ton. Vi informerade även säljare att köparen absolut inte ville ha den kvar.
4-5 ton? Det låter ju riktigt spännande, nu måste du ju berätta vad det är för nått! :)
 
  • Gilla
Exostor
  • Laddar…
J
hilda hilda skrev:
Tack för alla tips.
Säljaren tar tagit tag i det nu och rivit en bit vägg.
Säljaren blev orolig när vi hotade med att lämna vissa större maskiner som väger ca 4-5 ton. Vi informerade även säljare att köparen absolut inte ville ha den kvar.
Vad bra! Bra lösning tycker jag. Kul att du rapporterade tillbaka med!
 
J
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
4-5 ton? Det låter ju riktigt spännande, nu måste du ju berätta vad det är för nått! :)
Det kanske är den där betonglyften man pratar om i klimattråden. Den som ska rädda världen...
 
  • Haha
vcx
  • Laddar…
hilda
J Jocke Best skrev:
Det kanske är den där betonglyften man pratar om i klimattråden. Den som ska rädda världen...
Det är en stor rysk sak så kanske kan kalla maskinen för en stor bomb.
 
  • Haha
Dowser4711
  • Laddar…
sunnis
hilda hilda skrev:
Värdet på maskinerna är kanske 30000 om inte mer. Har inte koll på exakta värde. Allt beror på efterfrågan på marknaden vid försäljning av de.

Riva en vägg är nog lättare men bygga upp klarar jag inte själv eller med hjälp av min gamla mamma på över 70år.
Men vad är problemet då? Att ta upp väggen en bit för maskinerna klarar ni själva och återställa väggen gör en hantverkare utan att det kostar en förmögenhet. Vad kan det kosta med riva och återställa en vägg? Kanske 15k högt räknat med material och färg/ytskikt om ni inte vill göra något själv och då har du 15k plus om du kan sälja allt för 30k.

Edit. Nu såg jag visst att säljaren börjat riva väggen.
 
hilda hilda skrev:
Jag hade inte skrivit här om jag inte hade försökt på olika sätt redan.
Både jag och familj har både pratat med säljare och köpare men står i moment 22.

Köparen vill ha det som det är.
Säljaren har byggt in maskiner
Mäklar vill få avslut på allt och ut med maskinerna.
Och här kan ju din lärdom bli att vara tydligare i ursprungstråden, och du slipper 20 poster med frågor som irriterar dig ..
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
hilda hilda skrev:
.....Måla behövs inte för väggen är någon slags reglad isolerad gips vägg.

Såg innan jag svarade på ditt inlägg ovan att säljaren redan öppnat upp hålet i väggen men "for future reference", en omålad gipsvägg går att montera ner utan större problem, förutsatt att skruvarna inte är överspacklade (och då går det troligen att pilla bort spacklet och komma åt skruvarna ändå.) Med andra ord så skulle en riven och återbyggd vägg mycket väl kunnat kosta exakt noll kronor i material. Eventuellt hade du behövt såga av någon stående väggregel men det är rätt lätt att återställa, så någon tia eller två för en ny regel...
Så lite grann har det väl blivit en höna av en fjäder, men om det ligger på dig eller släktingen låter jag vara osagt. Any who, såg att du bor i Göteborg, hade lite lust att komma hem och se om man kunde hjälpa till. :D Fast maskinerna kanske inte står i Gbg å andra sidan...?

Hur som, skönt att det verkar lösa sig! (y)
 
T ToRy skrev:
Såg innan jag svarade på ditt inlägg ovan att säljaren redan öppnat upp hålet i väggen men "for future reference", en omålad gipsvägg går att montera ner utan större problem, förutsatt att skruvarna inte är överspacklade (och då går det troligen att pilla bort spacklet och komma åt skruvarna ändå.)
Ytterligare lite OT ;) Inga problem att montera ner en färdigmålad vägg för den delen heller. Leta fram skruvskallarna med en magnet, sedan är det bara att trycka i ett skräpbits i sin skruvdragare och "borra" fram till skruvskallens spår. Kör man sedan lite försiktigt när man backar ut skruven så får man ett hyfsat fint hål. När det gäller skarvarna mellan skivorna så kan man oftast enkelt hitta dem igenom att det sitter två skruvar tätt intill varandra. Väl lokaliserade så kör man med ett rakblad längs med skarven för att ta sig igenom skarvpappret/skarvväven. När det gäller återställning så brukar jag peta bort spackel och skarvremsor från kanten på skivorna, samt skruva i originalhålen. Till sist är det bara att spackla och måla som vanligt. Detta funkar såklart inte om man har tapet, men målade väggar med tapet bakom är inga problem :)
 
Den här tråden behöver bilder på maskinerna
 
  • Gilla
Bangan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.