Hej,

Jag äger ett hus från 1936 med källare. Troligvis har ingen dränerat sedan huset byggdes.
När jag flyttade in så fanns det i källaren en träbastu och träpanel på väggarna. Allt detta har jag rivit ut, då det var mögelskadat. Det är hög luftfuktighet i källaren på sommaren, och om man lägger en tröja eller matta där så är den möglig på någon vecka. På vintern är luften torr. Jag har aldrig sett fuktfläckar på väggarna, utan det är nog bara den varma sommarluften som blir fuktmättad när den kommer ner i källaren? Det finns ingen aktiv ventilation, enbart ventiler. Det finns centralvärme i källaren men den har jag aldrig på.

Väggar och golv är betong. Källaren är mest som ett svart obehagligt hål om man skall vara helt ärlig.

Jag har ingen avsikt att göra om källaren till myshörna, men jag skulle vilja göra det mer angenämt att vara där nere. Kanske ha en replokal och en snickarhörna. Få bort fukten och doften på sommaren.
En sak till är att jag har tre golvbrunnar, och de måste åtgärdas på något sätt. Två ggr de senaste fem åren har det trängt upp vatten vid skyfall. Men det får ett proffs fixa antar jag.

Tror ni det skulle räcka med att installera en mer aktiv ventilation? Måste jag dränera huset? Tar gärna emot tips på vad som helst som rör källare! Tack :)
 
Jag hade också en äcklig källare även om huset var betydligt nyare. Mörkt och skitigt.
Jag gjorde följande:
- ut med all skit, allt organiskt
- städa städa städa
- sex skitiga ventilationshål snyggades till och förågs med tallriksventiler på insidan. Dom är öppna på vintern och stängda på sommaren. Ingen mer ventilation.
- installerad en Woods avfuktare (4000 kr) för 60 m2 källare. Den går sommaren. Ska tillägga att hela källaren är ett stort rum.
- installerat en bra belysning av några LED-lysrörsarmaturer
- Vissa pertier av väggen blev putsade och vitmålade
Nu är det fint och skönt och torrt. Golvbrunnarna får du åtgärda så att inte regnet kommer in. Har för mig att det finns backventiler.
 
  • Gilla
Galten och 1 till
  • Laddar…
Även jag har en källare som jag önskar vore bättre avseende fukten.
Allt är precis som du, TS, beskriver, o jag har liknade förhållande.
Hur hög luftfuktighet har du?
Jag har strax över 80% nu på sommaren.

Har funderat på om det skulle hjälpa att installera ett eller ett par konvektorelement där nere.
Jag har två ventiler i olika rum.
Skall de vara stängda?
Behövs inte luftcirkulation?

Det var säkert fuktigt innan med, men det märktes betydligt mer när oljepannan åkte ut. Det är väl ett klassiskt exempel på ökad fuktproblematik när pannan kastas ut.

Termo-hygrometer visar en luftfuktighet på cirka 80%, vilket relaterar till inläggets diskussion om fukt i källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Att försöka åtgärda symtomen istället för att åtgärda problemet är bakvänt enligt mig. Är källaren fuktig och du inte har en svimingpöl inomhus så kommer fukten utifrån på ett eller annat sätt. Ett hus bör ha de torrt om huvudet(taket) och torrt om fötterna (dränering). Innan ni gör massa andra konstiga saker, se till att dränera huset. Isolera utvändigt med 200mm isodrän/pordrän. Marginell merkostnad än 100mm. Luften kommer genast bli mycket bättre, har du vidare problem med fuktgenomträngning, se till att skapa en god ventilation i källaren. De kommer märkas direkt på luftkvaliteten inomhus i hela huset när du dränerat om huset. Möjligen att du ser över ventilationen i hela huset och installerar mekanisk frånluft på båda planen samtidigt.
 
  • Gilla
albinroo och 2 till
  • Laddar…
Tack för era svar!

Jag inser också att det fullt korrekta sättet för att få en källare som man t.o.m. kan bo i vore att dränera om huset. Men det tar verkligen emot i mitt fall. Längs två av sidorna löper en magnifik buxbomhäck (1.8x1.5 m) som nog planterades just 1936. Och på en av sidorna är det ett nästan nytt trädäck. Allt skulle behövas rivas ned. Jag har inte mätt luftfuktigheten, men man känner hur fuktigt det är just nu.

Jag är dock tveksam till om fukten kommer genom väggar och golv? Det syns iaf inget. På hösten och vintern är det torr luft i källaren och det är väl då som jorden är som mest fuktbemängd? Grundvatten är inget problem där jag bor. Finns det inga alternativ till dränering?

Det var en bra tanke i tråden att ventilation är kanske inget man vill ha på sommaren. Att pumpa in ännu mer varm fuktig luft låter dumt. Kanske det räcker med en bra avfuktare, och lite färg på golv och väggar för att få det tillräckligt behagligt att man kan ha en snickarhörna och ett ställe att vråla med elgitarren. Och minimalt med textilier. Kanske lägga klinkers? Det borde ju stoppa ev fukt underifrån iaf. Backventiler i golvbrunnarna ligger väldigt högt på listan också, speciellt eftersom det bara finns ett avloppsrör i gatan…

Lite röriga tankar!
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Jag har också en källare där det var enormt fuktigt nu under sommaren. Har inga siffror men kläder som hängde där nere kändes väldigt fuktiga och det var allmänt "klibbigt" så det var säkert uppemot 70-80%.

Satte dit en avfuktare (en enklare från Jula https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ng/elektriska-avfuktare/luftavfuktare-007015/ ) som går 24/7 och ett par torrbollar och strypte ventilationen och det har gjort enormt skillnad på ett par månader. Nere på 40-50% nu för det mesta. Nu är det nästan bäst klimat nere i källaren i huset de dagar då det känns kvavt och fuktigt ute så jag kan verkligen rekommendera det. Enkel åtgärd till en relativt billig peng. :)
 
  • Gilla
callelo och 2 till
  • Laddar…
@Galten
Vad har du för ventilation i kåken? Självdrag eller mekanisk ventilation?
Jag flyttade själv in i en kåk med källare för typ 4år sedan. Dränerade om efter ett par tre månader och märkte genast skillnad på luften i hela huset. Du kommer inte ångra dig om du gör de.

Buxbomhäck, trädäck etc låter som bortförklaringar. =0) Häcken går att flytta tillfälligt på, trädäcket, går att montera isär. Ligger de på plattor kanske de går att lyfta bort i nästan intakt med en kran? Annars tar de inte många dagar att skruva isär och ihop det igen.

När jag pratar om ventilation så menar jag ta ett helhetsgrepp, typ f/ftx i hela huset och inte bara ventiler i källaren.

Om du dränerar och isolerar så kommer du höja temperaturen i källaren några grader, och därmed blir de inte lika markant skillnad mellan inomhus och utomhus luften. Detta skapar då inte samma fuktvandring om varm utomhusluft kommer in i källaren.

En annan fundering, hur är det med avlopp och inkommande vatten? Gjutjärn och galvat, eller pem och plaströr? Om du dränerar om så kan du även byta inkommande vatten/avlopp till moderna grejer. Är de gjutjärn i källaren? Hur är skicket på dem? Om du inte har koll på dem så kan de vara så att de är trasiga under plattan och läcker. De kan också orsaka höga fukthalter inomhus.

Gör ordentligt, även om de svider i plånboken och på tomten. =)
 
Hej!,

Det verkar finnas många saker att kunna fixa till!
Huset har enbart självdrag och gamla klassiska ventiler med lucka+fjäder. Avloppsbrunnarna är säkert original 1936 ( i gjutjärn). Dessa måste jag fixa till oavsett eftersom jag hade nästan en meter toalettvatten i källaren 2014 i den stora översvämningen (jag bor i Malmö).
Huset är helt oisolerat (enbart luftspalt i väggarna) och har en hög energikonsumtion.

Att dränera eller inte.. Om man löser problemet sommartid med avfuktare och ökar ventilationen, samt snyggar till det så kanske det räcker för det jag vill använda källaren till. Huset har ju trots allt stått så här i 83 år, och källaren var nog aldrig tänkt som boyta.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Testa först med enkla medel under något år. Dränera kan du senare om det behövs.
Om du lirar det trestrukna e på plankan tillräckligt ihärdigt så driver du ut fukt och spindlar från väggarna.
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
En annan sak, antar att backventiler till golvbrunnar inte är något man installerar själv?

Av någon anledning har jag totalt 5 brunnar i min källare. Jag tror jag bara har behov av en.
 
Backventilen till golvbrunnarna monteras enklast där avloppet precis går ut ifrån huset, dvs du behöver ha en backventil för hela huset. Då får du bila upp golvet där utgående avlopp finns och montera den, sedan lägga en durkplåt över så att du kommer åt den.

De finns även varianter som kan monteras utomhus, då kan man lägga den i en brunn med lock utomhus, så att du kommer åt den om de behövs. Typ en sådan här:
https://www.avloppscenter.se/vara-produkter/fettavskiljare/tillbehor/backventil-zbk-110mm.html
Eller likvärdig.
Perfekt att göra när man dränerar om och byter inkommande VA. (Kunde inte låta bli, har förstått att du inte är så sugen på att dränera om) ;)
 
  • Gilla
callelo och 1 till
  • Laddar…
G Galten skrev:
He he! Bara värmen från rörförstärkaren kommer torka upp allt...

Kollar på avfuktare från Woods nu. Denna verkar ha minst lika bra specificationer som de dyrare (mängd vatten/dag, yta, elförbrukning etc). Dessutom är den 14 dB tystare och kostar hälften. Slår till om ingen har dåliga erfarenheter:

[länk]
Den verkar bra men jag kan inte hitta den på Woods hemsida.. Är det en äldre version kanske?
 
Luc Reiner Verkstadsteknikern skrev:
Den verkar bra men jag kan inte hitta den på Woods hemsida.. Är det en äldre version kanske?
Ingen aning, verkar mystiskt!
 
Jag är också en med gammal källare från 1946
Aldrig om dränerat och har inga planer på det.
Kakel och klinker för 49kr/m2 fixar problemet och samtidigt blir det snyggt och hållbart.
Bättre att lägga pengarna, som en dränering kostar, på en värmepump som sänker uppvärmningskostnader radikalt i ett gammalt oisolerat hus.
 
  • Gilla
Galten och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.