Säg att man har en bostadsrätt med ett badrum från 2003 som är fullt fungerande och normalt slitet, men där den tekniska livslängden börjar närma sig sitt slut. Om man då renoverar badrummet för 100.000 kr och sedan säljer bostadsrätten med nyrenoverat badrum - hur mycket får man tillbaka av sina 100.000 kr?

Medelpriset för liknande bostadsrätter i området är ca 2.2 miljoner kronor.
 
Z ZipLock skrev:
Säg att man har en bostadsrätt med ett badrum från 2003 som är fullt fungerande och normalt slitet, men där den tekniska livslängden börjar närma sig sitt slut. Om man då renoverar badrummet för 100.000 kr och sedan säljer bostadsrätten med nyrenoverat badrum - hur mycket får man tillbaka av sina 100.000 kr?

Medelpriset för liknande bostadsrätter i området är ca 2.2 miljoner kronor.

Omöjligt att svara generellt på den frågan , det beror på hur attraktiv din lägenhet är på marknaden . Tipset är att fråga en mäklare som kan ditt område .
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Om badrummet är såpass nytt som 2003, och någorlunda fräscht så tror jag inte att du får igen pengarna. Jag har två barn som är i början av bostadskarriären. Min son köpte för ca 3 år sedan. Badrummet där är från sent 90 tal. Jag uppfattade inte att det påverkade priset alls. Men i det området finns väldigt få såpass små lägenheter, så jämförelsematerialet är litet.

Min dotter är precis i början av "visningsperioden", och av det jag sett så spelar det liten roll hur badrummet ser ut, så länge det inte verkar nödvändigt att åtgärda bums (typ 60 - 70 tal i original).

Jag tror att värdepåverkan får det först om det bef. badrummet är helt slut, känns omöjligt. även då är jag tveksam om det påverkar värdet så mycket som det kostar.

Men det är klart, det finns alltid några köpare som är kräsna, allt skall vara i nyskick osv. Men jag tror att de är såpass få att de i så fall vinner budgivningen med någon 10 000 lapp över den mindre kräsna skaran.

Personligen skulle jag vara misstänksam över ett uppenbart spekulationsrenoverat badrum, och dela med mig av den känslan till dottern om hon är spekulant. Renoverar du utan avsikt att bo där själv, så kan man ju anta att kvalitet väger mycket lätt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jag kan tänka mig att i extremt attraktiva områden där man kan räkna med köpare som helt saknar budget begränsningar. Typ Strandvägen i city. Om man (med lite fördomar) tänker sig att jag just skall köpa en studentlya för 10 milj till sonen som precis börjat på handels. Då kanske jag gladeligen lägger en milj. till för att slippa rådda en renovering. och det kan vara så att övriga budgivare har en likartad situation. Men i så fall skall man nog inte nöja sig med att renovera badrummet för 100 000, utan räkna med 3 - 500 000. Som sagt lite lagom överdrivet.
 
Det brukar ju också vara så att föreningen har en underhållsplan där det troligen finns en stamrenovering inplanerad, där man blåser alla badrum...

Ligger den nära i tid lär det ju inte vara värt något med ett nytt badrum, om det ändå ska rivas....
 
  • Gilla
varmkorv
  • Laddar…
Staffans2000
Z ZipLock skrev:
men där den tekniska livslängden börjar närma sig sitt slut.
Man skall vara väldigt försiktig med det resonemanget. De allra flesta badrum som inte är fuskbyggda, håller väsentligt längre än så. Mitt eget badrum renoverade jag 1995. Då var det från när huset byggdes 1950. Då var badrummet alltså 45år, men fortfarande i gott skick! Mitt "nya" ser fortfarande nytt ut, trots att det nästan passerat sin "tekniska livslängd".

Så i ditt fall tror jag det blir en ren förlustaffär.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Man kan möjligen göra en mindre kosmetisk renovering. Är ex. något skåp fuktskadat som ju är rätt vanligt, framförallt i mindre badrum. Så kan man ju överväga att köpa något nytt skåp i lägre prisintervallet. Eller måla taket som ibland blir lite ofräscht över duschen osv. En ångrengöring av kakelfogar i duschen kan göra underverk.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Badrum som inte har skvättats med daglig dusch kan hålla i 50 år eller mer om det vårdats. Döttrarnas små lägenheter i centrala Malmö hade originalbadrum från sent 30-tal. Badkaren hade fått nytt ytskikt och väggarna kaklats om med originalkakel. Funkade utmärkt men man torkade upp efter sig.

Nej, man får inte tillbaka badrumskostnaden om det är en "normal" lägenhet. Lättare uppfräshning skadar aldrig.
 
BirgitS
Se beror det väl lite på hur badrummet ser ut nu också, om det upplevs som fult och det får alla presumtiva köpare att tänka Usch! så fort de ser det kan ju en sån sak göra att nuvarande värde är betydligt lägre än genomsnittsvärdet i området. Då kan ju ett toppmodernt badrum höja priset mer än det man lägger ner på badrummet.

Men att fråga några mäklare, som någon föreslog tidigare, är ett bra tips. De har ofta bra koll på hur sånt påverkar lägenheter i just det området.

Vi totalrenoverade ett badrum med vattenskada precis innan vi flyttade från huset, som i övrigt var rätt slitet, och det gjorde badrummet till en "wow"-faktor och vi fick säkert tillbaka de närmare 200 000 som det kostade. Andra hus som var ute till försäljning just då var i stort sett samtliga i behov av renovering av allt så med vårt fick folk i alla fall ett helt modernt badrum.
 
  • Gilla
0rbitt
  • Laddar…
Prata med en mäklare som är aktiv i området och kolla med föreningen när stamrenovering är planerad. En BRF borde han en underhållsplan som ligger till grund för att kunna sätta månadsavgiften. Sen beror det på hur övriga lägenheten är. Är allt super fixat så är nog skicket/utseendet viktigare än om det är normalt skick/standard.
 
Claes Sörmland
Jag håller med övriga. 2003, det är ju ett samtida badrum i sammanhanget och någon teknisk livslängd borde inte vara i fara.

Det som däremot ofta behövs för att få ort sunkighetsfaktorn är intensivrengöring med skurmedel och upprepade Klorin-blekningar, lagning av små skönhetsfel, ommålning av tak, byte/uppdatering av viss inredning (skåp, speglar och belysning) och kanske någon halvfungerande blandare eller dusch. (Min erfarenhet är också att om lägenheten har haft några ägare så finns det ett oändligt antal fula krokar att ta ned. Vad är det med folk och badrumskrokar?).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.