Hej på er!

Jag skulle gärna vilja ha lite länkar till fritidshustillverkare, helst timrat av fjällmodell.
Har letat runt lite på nätet men de flesta verkar vara lite hemliga med sin priser :D
Det ska vara färdigmonterat på tomt (stomrest eller vad heter det?) men behöver inte vara klart invändigt.

Vilken är den billigaste och bästa tillverkaren att välja? Erfarenheter? Kan ingenting, så förklara så man förstår :D

Vad ska man tänka på när man väljer leverantör?
 
:-[ Visste inte att den fanns. :-/ :-*
 
Felet är väl i så fall att den ligger där vi sällan rör oss, utanför forumet ;D.
 
Hej!

Funderar själv på ett fritidshus från ultimatemarket.com
Har ruskigt bra priser men känner lite oro för att företaget är i Finland osv. Verkar dock vara ett väldigt stort företag så det ska säkert fungera.
Ta en titt och fundera, skulle vara kul att höra lite kommentarer!

mvh
 
Ingemar skrev:
Hej!

Funderar själv på ett fritidshus från ultimatemarket.com
Har ruskigt bra priser men känner lite oro för att företaget är i Finland osv. Verkar dock vara ett väldigt stort företag så det ska säkert fungera.
Ta en titt och fundera, skulle vara kul att höra lite kommentarer!

mvh
Jag har talat med en annan tillverkare/säljare av detta hus. www.rosendahl.fi , exakt likadant hus. Men tydligen lite olika innehåll...
Med moms (finsk moms) så skulle Rosendahls hus gå på cirka 355 000:- med frakt fram till tomt i Sverige.
 
Dett har jag skrivit förut i Forumet, men kan inte hitta det för att göra en länk. Därför kommer det igen (kanske bör priserna justeras upp något):
Jag byggde ett fritidhus 1998 boyta 76 m2. Fabrikat Värsåsstugan (Värsåsvillan). Jag valde dem då av två skäl: bäst planlösningar och snabbaste stommontaget. Senare fann jag ett skäl till: överraskande bra kvalitet och genomtänkt materialval. Men vissa mindre problem uppstår alltid, och leverantören var inte särskilt hjälpsam. Ett prefabhus ger vissa utseendekompromisser främst i fasaderna, men det har jag inga problem med. Räkna med att byggsatsen kostar ca en tredjedel av totalpris färdigt hus, utan finplanering av tomten med gräs, rabatter och stensättning. Välj därför inte ett för litet hus, prisskillnaden på byggsatsnivå påverkar inte de övriga kostnaderna så mycket. Grunden kan kosta allt från 50' till 250' helt beroende på förhållandena. Chansa inte med grunden, välj en entreprenör som förstår vikten av markundersökning, fuktskydd, sockelhöjd och som kan hålla en tidplan. Jag skulle välja en etablerad byggfirma med en egen arbetsledare. Är inte grunden färdig när huset kommer läggs det på backen och du får montera själv. I grundjobbet ingår även framdragning av vatten, avlopp och el till grunden. Om du tänker göra färdigt inredningen själv, så kommer det att ta tid - räkna med två år inkl. semestrar och de flesta helgerna. Men det är inget att beklaga, jag har aldrig haft så roligt. Välj därför både rörmokare och elektriker som förstår att göra sina jobb stegvis och ha gott om tålamod med dig. Det är t.ex. en mycket stor fördel att få in toa, kyl och diskbänk tidigt, då kan du bo där medan du håller på. En micro kan du ha på golvet. Kostnad el och VVS: kanske 50' + 50'.
Du måste också ha en kvalitetsansvarig för bygget enligt bygglovet. Välj en lokal person som kan tajma och hantera rapporterna till kommunen och som kan samordna elkillen från Vattenfall (typ) med elektrikern (byggel och elmätare), rörmokarn med övriga, och som tar ansvar för att det är låst om du själv inte bor i trakten. Planera utemålningen till maj-juni om det går. Välj färdigmålade treglasfönster. Du ska inte ha kallare inne än ca 12 grader, kylskåpet/frysen tål inte det. Inomhus ska du ha lätta material med låg värmekapacitet, gran, boardskivor, äkta trägolv, annars tar det en evighet att få upp värmen när du kommer på fredag kväll. Inte gipsskivor, inte laminatgolv, ingen murad spis, hellre lätt plåtkamin. Elvärme med öppna radiatorer och elektroniska termostater. Köksfläkt med permanent tomgångsläge som alltid går. Friskluftventiler (justerbara) i alla rum, utsug i kök och bad. Golvisoleringen är tunnare än på ett permanenthus, även därför inget iskallt laminatgolv. Kllinkergolv kan du ha i kök, hall och bad – men inte utan elvärme. Kostnad golv, färg, tapeter kanske 30'. Bestäm var golvbrunn(ar), tvättställ, duschblandare skall vara från start och få med alla nödvändiga förstärkningar för dessa i byggsatsen. Varmvattenberedare på 55 liter är helt OK när det inte finns badkar. Den blir varm så snabbt att den hinner med en dusch varje halvtimme. Jag skulle inte välja ett lofthus. Det är kanske gulligt, men du får en jobbig stege/trappa, sämre planlösning, högre yttertak, ekande bullrig innemiljö, för varm övervåning, slår huvudet i taket, sämre bjälklagsisolering etc. Kan du se dig själv dra en dammsugare upp och ned för stegen? Försök att få med ett glasat uterum med riktig tung grund från början, det kommer du ändå att vilja ha sedan. Ett enplanshus i vinkel eller liknande är nära idealet. Lägg sovrum år söder (!) då är de svalast på sommaren när du kryper till kojs! Jag valde mitt hustyp utifrån två kriterier: det skulle finnas två sovrum där två sängar kunde stå på golvet (alltså inte bara ett ”master bedroom” och resten våningssängar). Och jag skulle kunna duka långbord för 10-12 personer inne. Här föll en tillverkare bort helt, de hade inte ett enda hus där det var möjligt. Husets placering på tomten är kritisk, inkl. sockelhöjd. Förutom att avlopp etc. kan vara styrande är det viktigt att inte förstöra tomtytan för framtida friggebod/gäststuga, parkeringsplatser, rabatter etc. Om du kör fast, anlita en arkitekt för en dags jobb, så viktigt är det. Välj äkta tegeltak om du har råd, kostnad kanske 250 kr/m². Betongpannor Benders är ett prisvärt alternativ, men åldras inte med någon skönhet. Taklutning 27 grader, då står det emot regn och är ändå tillgängligt. Jag älskar mitt hus, det enda som fattas är en extra toa/dusch. Även om man bara är fyra personer tar det för lång tid att komma iordning på morgonen om man ska ut nånstans. Är vi åtta-tio går hela dagen. Lycka till och hör gärna av dig.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.