Är i full gång att isolera ett kallförråd från 70-80 talet och ska så klart även isolera golv. Noterade nu att ursprungssyllen i ena hörnan är rutten i sin bottendel sannolikt pga stupröret som är placerat på andra sidan hörnet. Ingen brunn utan vatten har runnit längs med hörnan.

Frågan är således hur Ni hade gjort för att byta ut denna dåliga syll? Jag är intresserad av enklaste sätt att byta ut denna. Kapa av och ersätta hörnan med ny tillpassad bit? Syllens storlek är ca 100x70mm. Tacksam för synpunkter och idéer. Kika på bilderna. Bilderna motsvarar insida och utsida hörn.
Nedre delen av en rutten träsyll i ett hörn av ett kallförråd med synligt fuktskador och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stuprör i hörn av hus med synlig vattenskada på syll och uppsamlad sten runt dränering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen som kan snabba tips måste fixa det idag.
 
Jag har aldrig gjort det förut men skall snart göra samma sak i ett förråd.
Jag tänker kapa av en rejäl bit, lyfta upp med domkraft och sedan skarva med halvt i halvt. Lägga syllpapp under.
 
med tanke på hur lågt panelen ligger så skulle jag tänka i andra banor. Varför inte lyfta alltihop och sen ställa det på nå gjutblock istället och ha syllpapp emellan? Att byta trä till nytt trä gör ju inte så att problemet försvinner direkt.
Ska man dessutom isolera golvet så är det nog bra att få upp alltihopa lite så man kan ha ett ordentligt golv som inte ligger emot mark.
 
Kanon tack för input. @Fario jag funderade lite kring ditt alternativ innan och det lutar åt något i den stilen. Att sätta gjutblock som Stefan1972 skriver känns som ett större ingrepp. Mer grävande. Problemet här har varit att regnvattnet har runnit längs hörnan och detta bygges på 70 talet. Håller nog ett tag till med virke plus syllisolering antar jag.

Som sagt det enklaste och snabbaste sättet är jag ute efter.
Måste jag skarva med halvt-i-halvt eller räcker det med att fästa ihop med hålplatta?
 
Att skarva gamla syllen med nya med halvt i halvt gör jag bara för att jag tycker det känns trevligt helt enkelt. Jag tror inte det finns några fördelar egentligen, kanske rent av nackdelar med fuktsamling i skarven. Jag har alltså ingen aning men det är bara en skarv
 
Ja sannolikt så kommer skarven suga till sig vätska allt eftersom men kommer trots detta hålla en längre tid, men inte så länge som om en hellängd sätts dit.
 
lite trätjära på skarven så håller den längre
 
  • Gilla
charl_6
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.