Hej!

Kommer inom några dagar att börja arbeta som traditionell lärling på ett mindre företag.

Jag tänkte be om tips och råd inför arbetsstarten. Någonting speciellt man ska tänka på? Några speciella kläder som är bättre än andra? Några handverktyg man själv borde lösa? Jag ska fixa bälte och hammare själv. Men är det något mer som kan vara bra att ha med sig? Eller är det något annat man borde ha i tankarna? Allt mellan himmel och Jord är välkommet.

Tack på förhand
 
Lägg bort telefonen så den inte finns tillgänglig när du ska arbeta, ha den vid fika/lunchplatsen t ex.
 
  • Gilla
Vavacon och 10 till
  • Laddar…
Mikael_L
Lärling inom vad?

Har du haft praktikperioder tidigare? Samma företag?
 
tommib
Se till att vara i tid. Det betyder tio minuter före utsatt tid.
Se till att vara hel och ren. Kläder i övrigt kan jag inte råda om, det beror på omständigheterna.
Klargör vilka verktyg du förväntas ha själv och vad som tillhandahålls. Samma för skyddsutrustning. Hörselskydd och skyddsglasögon kan du ta med själv första dagen för säkerhets skull.

Välkommen till forumet!
 
  • Gilla
stefan57 och 3 till
  • Laddar…
Beror helt vad de är för företag och vad dom har för jobb, men efter avtal är det i stort sätt hammare du bör ha med, skaffa en vettig och inget 200:- skräp,
Sen hörselkåpor kan du ju ha med är alltid bra att ha och jobbigt att vara utan,
om det inte är större hjälmtvångs företag
Kom i tid var redo och ombytt senast 07:00” ingen telefon förstås ,
Sen Lycka till!
 
  • Gilla
Brainarp
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Lärling inom vad?

Har du haft praktikperioder tidigare? Samma företag?
Förlåt, glömde skriva det. Snickare, har ingen praktisk kunskap sedan tidigare. Börjar helt på noll.
 
  • Gilla
Needas
  • Laddar…
Ring och prata med dem om vad de har för förväntningar första dagen.
Stora företag kräver nog en viss del utbildning/info innan du kommer kunna komma ut på jobb. Mindre företag är det nog mer noga med att höra av sig innan så att man kan komma förbered. Och där gäller info om allt från lämliga kläder och skor till mattider och hur de flesta gör med låda eller restaurang.
Va inte rädd för att fråga och kommunisera. Detta visar ett intresse från dig vilket alltid ses som possitivt.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Förr hade snickarna sin egen verktygslåda, men idag är det väl kanske bara hammare som man håller med själv.
Skor med stålhätta och spiktrampskydd är bra, företaget kanske kan sponsra, lika med arbetskläder, kanske.
Hjälm och hörselskydd?

I början av din tid på bygget, kom i tid, gå inte först. Telefon är redan avhandlat.

Protte
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar!
Telefonen hamnar i lunchrummet till 100%.

Har ni några tips på bra bälte/hammare. Ni får gärna länka :) Företaget fixar byxor och skor, så det mest kritiska där är ju check, väl?
Hörselkåpor var en bra grej, det ska jag kolla på också.
 
Rickard.
Ring och fråga om du behöver fixa något du behöver själv. Dom som du ska jobba med lär veta bättre än gissningar på internet. Idag är det vanligt att företagen fixar det mesta och råkar du sakna nått första dagen är det knappast hela världen.

Och lämna telefon i fikarummet låter otroligt dumt, den används dagligen i arbetet. Dyk upp i tid, va lagomt trevlig och framförallt få saker gjort, man behöver inte lära sig allt direkt.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ja oj, nu kommer kanske svar här lite väl sent.

Men jag har dålig koll på vad snickarlärlingar förmodas ha själva, det är ju lite branschberoende.
Elektrikerlärlingarna behöver som regel inte ha med sig något annat än sig själva och sin ev kunskap.
Företaget står som regel för arbetskläder, skyddsutrustning och en basutrustning med verktyg. Praktikanter vi haft har haft ungefär motsvarande med sig ifrån skolan, dock ibland smått antika verktyg som nästan ingen längre använder. :)

Snickare förr stod väl för en egen ägd uppsättning av verktyg?, hur det ser ut idag har jag inte koll på.

Rådet att fråga är det rätta, det ger ju dessutom intrycket av att man är noga med att det blir bra och rätt och att man vill vara förberedd.



Sen väl på plats så är råd nummer 1: Låt bli telefonen.
Råd 2: Låt bli telefonen
Råd 3, ja gissa ... :)

Jag anser inte att man måste lämna den i lunchrummet eller hemma eller så, men har man svårt att hålla sig från att hala fram den i någon annan tid än några snabba minuter under lunchrasten ska man verkligen överväga att inte ha den på sig alls.
Och sen tycker jag att man ska även under lunchen vara väldigt restriktiv mobilanvändare som nybörjare, det är ju lite av tillfället att lära känna de andra och de lär känna dig. Det är inte det bästa intrycket att vara känd som "den där som aldrig säger nåt, utan bara sitter med sin mobil".
Men tystnar samtalet och alla andra halar fram sin mobil är det bara att köra på, då vill de tydligen själva inget annat.



Det var mobilen.
Sen då ...

Du kommer ju gå i sällskap med någon/några. Vissa personer är duktiga arbetsledare, bara har det helt naturligt. Andra är sämre, vill att du helst ska vara tankeläsare.
En del vill prata på om allt möjligt, eller berätta så mycket som möjligt som de tycker du ska lära dig, andra är tystlåtna, och kanske tänker att du ska väl komma på själv vad som gäller.

Iom att alla är så olika så finns det inget generellt svar på vad man ska göra och hur man ska vara.
Men typ alla uppskattar och lägger märke till om man är arbetsam och villig. Så kommer det till att du inte har något att göra, försök hitta något att göra. Det finns alltid något att göra.
Se dig omkring, det går kanske att samla ihop och kasta emballage, ta fram lite mer av något som håller på och tar slut.
Var inte rädd att ställa korta snabba frågor om du är osäker, typ:
"Ska jag samla ihop detta och kasta?"
"Vill du att jag går ner till bilen och hämtar mer skruv? Något annat samtidigt?"


Det är nog bättre att ställa lite kontrollfrågor så länge det inte är alldeles uppenbart. Men lägg allt på minnet, så du inte behöver fråga om samma sak alltför ofta.

För några år sedan när jag var lite mer ny sa jag helt frankt redan i början:
"Du, jag kommer fråga om mycket nu i början, även sånt som nästan verkar självklart och jag egentligen borde kunna räkna ut. Men var inte orolig, jag har gott minne, så frågorna upprepas inte sen, utan det är mitt sätt att pejla in hur arbetet ska bedrivas och var önskvärd nivå på resultatet är så jag inte överarbetar eller slarvar för mycket!"

Och så passar jag på att önska lycka till "break a leg" som man säger inom showbiz. Är anden villig och modet starkt så kommer det gå bra. Du börjar nu en spännande resa som framförallt i början innebär att lära nya saker varenda dag, och se hur du blir duktigare för varje vecka som går.
 
  • Gilla
s.mattson och 3 till
  • Laddar…
Telefonen som de flesta ovan nämnt. Sen brukar jag alltid säga till mina lärlingar att dom hellre för fråga samma sak 100ggr än göra fel pga som är osäkra och inte frågat, det betyder inte att du inte ska tänka efter själv för det ska du men är du osäker så fråga då är det mitt fel att du gör fel om inte annat... För fel kommer det att bli och ingen förväntar sig något annat, men så för det och lägre dig av det.

Sen finns det inom vissa grupper en tendens att skylla fel på lärlingar men blir det fel så är det handledarens fel (om du inte gör rakt motsatt vad du blivit tillsagd), antingen har denne inte instruerat bra nog eller så har hem inte kollat av med dig att du tagit till sig av instruktionerna.
 
  • Gilla
F.Taleman och 1 till
  • Laddar…
Angående telefonen så verkar det idag vara populärt med Peltorkåpor kopplade till mobilen som sedan styrs med hjälp av Siri. Då finns möjligheten att ta eller ringa ett samtal och fortfarande ha möjlighet att använda båda händerna.

Det kan ju trots allt hända något på arbetsplatsen som gör att du måste larma 112 och då vore det synd om telefon är långt borta i nåt fikarum.
 
  • Gilla
Brainarp
  • Laddar…
Har egentligen ingenting mer att tillägga om just din primära frågeställning.
Däremot så kan jag ge lite mer generella tips om branschen.

Det är givetvis inte prio de första dagarna, men det är viktigt att du löser lärlingsbok och ser till att du får timmarna påskrivna. Det hjälper dessutom om företaget har ett kollektivavtal, eller i varje fall hängavtal.
Nu vet jag inte huruvida du känner personerna du ska börja jobba hos, men se även till att du får rätt lön. Av erfarenhet vet jag att många bara "accepterar" lönen de får utan att egentligen ha koll på vad de ska ha.

I övrigt så påverkar storleken på arbetsplats kläder, utrustning, kollegor och mentalitet -
men det lär du märka. Lycka till!
 
  • Gilla
Brainarp
  • Laddar…
Jag kan bara hålla med alla som skrivit här ovan!
Ett riktigt hett tips är att inte vara rädd för kvasten.....
Du kommer också med all säkerhet få göra många tunga och långtråkiga "skitjobb" underskatta inte nyttan och erfarenheten du får av dessa. :)
Och glöm inte hörselkåpor och bekväma skyddsbrillor.
Mät 2 gånger såga 1gång.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.