Hej, jag är nybliven husägare (60-tals) och även helt ny inom området, så jag håller på att vara lite pro-aktiv, samt lär mig samtidigt om villa, och bygge.
Jag ska sätta in ett vattenläckageskydd samt byta de gamla avstängningsventilerna vid inkommande vatten, runt vattenmätaren. För att göra detta måste jag enligt VVS först sanera bort asbestisoleringen som ligger där, iaf några meter åt vardera håll. Jag har redan fått en bra offert på jobbet från en sanerare, så den biten är klar. Men sedan tänkte jag ju förstås ersätta isoleringen och helst göra det själv, då det verkar vara relativt enkelt att få rätt. Men, vad ska jag välja för material? Tar gärna emot tips på hur ni hade gjort. På bifogad bild ser ni den isolering som kommer att försvinna, någon/några meter åt var håll.
 
  • Avstängningsventiler och vattenmätare med gammal vit asbestisolering på rör mot en vägg i ett hem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Någonting i sitil med det här:

https://www.bauhaus.se/rorisolering-poly-o15mm-9mm

Det finns olika varianter på alla byggvaruhus.

Syftet med isoleringen av inkommande vatten är att undvika kondens på röret. Röret är kallt av det genomströmmande vattnet. Då kondenseras fukt ur inomhusluften på röret. Isoleringen hindrar att fuktig luft kommer in till röret, och yttersidan av isoleringen håller rumstemperatur, så där kondenserar inget. Eftersom detta inte handlar om värmekonomi, som när man isolerar varma ledningar, så kan du köra med nästan vilken isolering som helst, så länge den är någorlunda tät, så inte fuktig luft kan komma in till röret.
 
Tack för svar, jag lägger upp en bild på resultatet när det är gjort!!
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Mycket riktigt sade saneraren, asbest i rören men även i ändarna. Det känns skönt att jag inte började riva själv. Då ska jag bara se till att peta på isolering igen då.
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Ser ut så här nu - jag isolerade innan rörmokaren var här, han kapade, och bytte ventiler, konsol samt petade dit en Grohe så det blev nya krökar. Nu ska jag återställa isoleringen. Ny fråga av mig - visst ska man även isolera runt alla krökar/ även kopparadaptern till kopparröret som syns till bilder, trots att adaptern i kröket är tjockare än rören i övrigt? Ursäkta dumma frågor men är man ny så är man.:) Jo, jag ska snygga till elen samt sätta dit ett plåtskåp sen:)
 
  • Väggmonterade kopparrör med nya ventilinstallationer och oisolerade krökar i ett pågående VVS-projekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.