janwide
Ska fixa lite med ventilationen i källaren på vårt sextiotals hus. Denna ”betongliknande” luftkanal ansluter till ventilationskanalen i skorstensstocken. Kan jag tryggt sätta tigersågen i denna och kapa eller är det risk att det är asbest eller annat farligt i den? En gammal betongliknande ventilationskanal i taket bredvid ett rostigt rör, i en källare med synliga fästen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Det finns alltid en risk med asbest i 60-tals hus, speciellt i ventilationskanaler.

Vädra ordentligt, använd mask, kapa, våttorka sedan.
 
Det ser ut som att man har byggt in själva trumman i något? Spånskiva?
Ta en kofot och bryt lite innan du går lös med sågen.
 
  • Gilla
etompau och 1 till
  • Laddar…
Det där ser ut att vara en eternitkanal, använd mask med p3 filter, plasta upp så att inte dammet sprider sig och våttorka.

Sånna kanaler brukar bara va att dra ut, kapa upp försiktigt så att du inte sågar i eterniten.

Mvh Jesper
 
  • Gilla
Lucky2015
  • Laddar…
Det går inte att avgöra vilket material som har använts. Skrapa bort färg eller som sagt bryt upp konstruktionen för att se vad det är för grejor.
 
J Jeppekar skrev:
Det där ser ut att vara en eternitkanal
Längs kanten bakom kopparröret till vänster är det en skarv på en skiva som ser ut att vara en dryg cm tjock. Dessutom brukar inte eternikanaler ha så där skarpa hörn...
 

Bästa svaret

Eternitröret går inuti lådan. Demontera lådan först. Röret går normalt att plocka isär utan att behöva såga i det (vilket bör undvikas).
Men det är väl ditt hus så gå loss med tigersågen om det känns bättre :).
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Eternitröret går inuti lådan. Demontera lådan först. Röret går normalt att plocka isär utan att behöva såga i det (vilket bör undvikas).
Men det är väl ditt hus så gå loss med tigersågen om det känns bättre :).
useless useless skrev:
Längs kanten bakom kopparröret till vänster är det en skarv på en skiva som ser ut att vara en dryg cm tjock. Dessutom brukar inte eternikanaler ha så där

Precis. Eternitkanalen sitter i lådan. Har varit med om sånna ett flertal ggr ;)
 
  • Gilla
Lucky2015 och 1 till
  • Laddar…
janwide
Tack för alla svar. Skyddsmask på och vattenslag med dimmunstycke i högsta hugg! Det blir att försiktigt bryta loss lådan och sedan troligen röret innanför. Försöker få bort de i så hela bitar som möjligt. Ner i plastsäck och tejpa igen. Åsså dit med spirorör istället. Ska flytta ventilen i väggen en halvmeter i sidled.
 
A
Jag hade exakt samma låda i mitt hus från 66.

I mitt fall var eternitkanalen fastsatt på ett eller två ställen mot väggen/taket. Därefter var kanalen putsad. Eternitröret var uppbyggt av två rördelar.

Har du tur kan du knacka/hacka i vinkeln mellan kanalen och taket samt kanalen och väggen och lossa putsen utan att knäcka kanalen. När putsen är nere kan man lossa uppfästningen och få ner röret helt.
 
  • Eternitkanal fastsatt mot tak och vägg i källare, putsad yta synlig, med omgivande rör och ledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Måttet säger att det inte är en eternitkanal. Jag hade en kanal med samma mått i min källare (från tvättstuga till skorstenen) och den var murad av tunna slaggplattor. Inte farligt, men dammar och skitar ner fruktansvärt. Såga inte med tigern, knacka ner den.
 
janwide
Återkommer med lite bilder när jag knackar den om intresse finns. Kommer inte att använda varken vinkelslip eller tigersåg.
 
  • Gilla
NK2018 och 1 till
  • Laddar…
janwide
Det har kommit lite annat emellan så knackningen dröjer nog ett bra tag. Bilder kommer så småningom.
 
janwide
Vad tror ni. Är det asbest i denna?
Skadad byggnadsstruktur med exponerade rör och trasig puts, möjlig asbestfråga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slitna isoleringsmaterial på rör, möjlig asbest, på arbetsbänk i verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.