Hej!

Är ny på forumet och har ingen aning om huruvida detta ligger i rätt kategori. Moderator får gärna flytta tråden om den ligger fel. :) Hur som helst: Skulle behöva lite hjälp av er som är kunniga och/eller vana vid renoveringar och bygg.

Har precis flyttat till en bostadsrätt (byggd 2002) där tidigare ägare har gjort om en sovrumsvägg med vanlig dörr till en med skjutdörrar. Jag gillar lösningen, men det är inte helt bra gjort: Dörrarna är skeva och sluter inte tätt, dörrarna går att vicka lite i sidled vilket orsakar ett jävla liv om nätterna när katten inte kan låta dem vara, dörrarna i sig låter en del när man öppnar/stänger, ena dörren vill gärna fastna på tillbakavägen, ena väggen sitter inte fast i golvet utan går att rucka på, sovrummets lampknapp sitter på utsidan av den nya väggen, och lite annat.

Så jag känner helt enkelt att jag vill ta dit hantverkare för att göra om allt från grunden, och fixa en tystgående och snyggare lösning. Till saken hör att jag aldrig har renoverat förut, så jag har NOLL koll på hur jag går till väga.
  • Vad behöver jag för hantverkare? Snickare och elektriker eller är det nåt mer? Målare behövs ej.
  • Vilket är bästa stället att be om en offert från seriösa hantverkare?
  • Vad kommer detta att kosta, uppskattningsvis? Jag kan förmodligen fixa lite själv som att fixa nya socklar och sånt. Eller är det vettigare att låta hantverkarna fixa allt sånt när de ändå är på gång?

Nåt mer jag behöver tänka på?

Tack! :)
 
Bor för övrigt i Stockholm. Kom på att det kan vara bra att nämna. :)
 
Det är snickare. Vad det kostar vet jag inte men låter som om väggen inte ens sitter fast.
Riv, gör om och gör rätt.
Du kan säkert göra det själv om du googlar lite.
Googla typ bygga innervägg.
Elen är inte heller svår den ser du ju när du öppnar men där kan du ju be om elektriker senare.
 
D danielwerner86 skrev:
Hej!

Är ny på forumet och har ingen aning om huruvida detta ligger i rätt kategori. Moderator får gärna flytta tråden om den ligger fel. :) Hur som helst: Skulle behöva lite hjälp av er som är kunniga och/eller vana vid renoveringar och bygg.

Har precis flyttat till en bostadsrätt (byggd 2002) där tidigare ägare har gjort om en sovrumsvägg med vanlig dörr till en med skjutdörrar. Jag gillar lösningen, men det är inte helt bra gjort: Dörrarna är skeva och sluter inte tätt, dörrarna går att vicka lite i sidled vilket orsakar ett jävla liv om nätterna när katten inte kan låta dem vara, dörrarna i sig låter en del när man öppnar/stänger, ena dörren vill gärna fastna på tillbakavägen, ena väggen sitter inte fast i golvet utan går att rucka på, sovrummets lampknapp sitter på utsidan av den nya väggen, och lite annat.

Så jag känner helt enkelt att jag vill ta dit hantverkare för att göra om allt från grunden, och fixa en tystgående och snyggare lösning. Till saken hör att jag aldrig har renoverat förut, så jag har NOLL koll på hur jag går till väga.
  • Vad behöver jag för hantverkare? Snickare och elektriker eller är det nåt mer? Målare behövs ej.
  • Vilket är bästa stället att be om en offert från seriösa hantverkare?
  • Vad kommer detta att kosta, uppskattningsvis? Jag kan förmodligen fixa lite själv som att fixa nya socklar och sånt. Eller är det vettigare att låta hantverkarna fixa allt sånt när de ändå är på gång?

Nåt mer jag behöver tänka på?

Tack! :)
Hej. Jag har precis låtit snickare göra denna lösning på två olika ställen. Dvs montera en skjutdörr. I ena fallet kostade det 15.000 i andra fallet 20.000. Borde väl kosta ungefär samma pengar att göra om/återställa i ditt fall. Jag kan säga att i ena fallet blev resultatet bra, och i andra fallet ungefär som för dig. Ett skäl är bla att själva dörrarna skiljer i kvalitet. Den ena slår sig beroende på årstid, och går periodvis trögt.

Jag har lärt mig av detta att väggen blir allt för klen med bara plåtreglar och gips. Det skulle behövas dubbelgigs eller osb/gips för att bli stabilt. Men då växer projektet, så säger man inget så är det enkelgips man får. Det är ju inte fel, men inte särskilt bra.
 
Tack för svaret!

Inväntar just nu offert på detta. Hade först fått en på 15 000 men det var bara för att riva ena halvan av väggen och göra lite tjockare. Hantverkaren sa att grundproblemet är att väggen är för smal för detta. Dock vill jag passa på att byta skjutdörrarna på samma gång så eftersom det är nya reglar så behöver hela väggen rivas.

Vad kan detta kosta tro? 30 000 inkl nya dörrar (de kostar 9000)? 40 000?

De sa också att de ska förstärka med plyfa; låter det bra? Det viktigaste för mig är att det blir stabilt och relativt tyst. Bättre isolering är såklart ett plus också.
 
D danielwerner86 skrev:
Tack för svaret!

Inväntar just nu offert på detta. Hade först fått en på 15 000 men det var bara för att riva ena halvan av väggen och göra lite tjockare. Hantverkaren sa att grundproblemet är att väggen är för smal för detta. Dock vill jag passa på att byta skjutdörrarna på samma gång så eftersom det är nya reglar så behöver hela väggen rivas.

Vad kan detta kosta tro? 30 000 inkl nya dörrar (de kostar 9000)? 40 000?

De sa också att de ska förstärka med plyfa; låter det bra? Det viktigaste för mig är att det blir stabilt och relativt tyst. Bättre isolering är såklart ett plus också.
Bäst blir det med dubbla skivor (gips + plywood/OSB). Men väggen blir då tjockare än den är nu. Dvs man får bygga om hela väggen. Väldigt dyra dörrar du siktar på. Jag skulle inte köpa en innedörr för 9.000 (4.000 styck?). Du hittar bra dörrar för 2.000.

Det "borde" kosta 20.000, men marknaden är som den är. Detta är ett litet jobb på ca 3 dagar, som många egentligen inte är så sugna på, så de drar säkert till med allt mellan 20-30.000. Plus dörrar då.

Det blir tyvärr inget rot avdrag på en BRF lägenhet.
 
P Per i Hamrånge skrev:
Bäst blir det med dubbla skivor (gips + plywood/OSB). Men väggen blir då tjockare än den är nu. Dvs man får bygga om hela väggen. Väldigt dyra dörrar du siktar på. Jag skulle inte köpa en innedörr för 9.000 (4.000 styck?). Du hittar bra dörrar för 2.000.

Det "borde" kosta 20.000, men marknaden är som den är. Detta är ett litet jobb på ca 3 dagar, som många egentligen inte är så sugna på, så de drar säkert till med allt mellan 20-30.000. Plus dörrar då.

Det blir tyvärr inget rot avdrag på en BRF lägenhet.
Är du säker på att det inte blir rot-avdrag? Enligt skatteverkets webb ser det ut som om det ger avdrag. Se te x https://www.skatteverket.se/privat/...illrotavdrag.106.5c1163881590be297b5899d.html
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
B Bassrunner skrev:
Är du säker på att det inte blir rot-avdrag? Enligt skatteverkets webb ser det ut som om det ger avdrag. Se te x [länk]
Säker och säker. Inga av de två jobben jag anlitat hantverkare till i min BRF kunde fixa fram rotavdrag. Det var de helt tydliga på. Jag försökte inte övertyga dem om motsatsen. Men det är klart de kan ha fel. Inte vet jag.
 
Inga konstigheter med ROT på en BRF-lägenhet.
 
Det går alldeles utmärkt - om man äger bostadsrätten och arbetet är ROT-berättigat. Däremot så kan bostadsrättsföreningen inte få ROT-avdrag på arbeten den beställer.
 
1 16386 skrev:
Det går alldeles utmärkt - om man äger bostadsrätten och arbetet är ROT-berättigat. Däremot så kan bostadsrättsföreningen inte få ROT-avdrag på arbeten den beställer.
Intressant ändå att två väletablerade snickarfirmor kan ha så fel. De ansåg att det måste finnas en fastighetsbeteckning för att utfärda ett ROT avdrag.
 
Hade samma problem och väggen är absolut inte klen i mitt fall.
Satte en en möbeltass på insidan väggen på ett strategiskt ställe.
 
P Per i Hamrånge skrev:
Intressant ändå att två väletablerade snickarfirmor kan ha så fel. De ansåg att det måste finnas en fastighetsbeteckning för att utfärda ett ROT avdrag.
Ganska säker på att du har en fastighetsbeteckning. Och rot är inga problem för en br.
 
JLyck JLyck skrev:
Ganska säker på att du har en fastighetsbeteckning. Och rot är inga problem för en br.
Nej. Min BRF har ingen fastighetsbeteckning. Föreningen har en så klart. Men den äger ju inte jag. ROT kopplas till ägare OCH fastighetsbeteckningen.

Ni har säkert rätt. Ville bara delge mina erfarenheter att 2 oberoende firmor hävdat att ROT på lägenhet inte är möjligt.
 
Fastigheten du bor i har en beteckning, fråga styrelsen om denna. Brukar också stå i årsredovisningen om jag inte minns fel. Den beteckning kan du sedan använda dig av när du ansöker om ROT. Du är trots allt en del av föreningen.

Dessa två oberoende firmorna har fel.

https://www.skatteverket.se/privat/...tetbostadsratt.4.3810a01c150939e893f6b18.html

Dock enligt skatteverket räcker det med brf organisationsnummer och lägenhetsnummer.

Kanske kan vara så att de inte vill blanda in skatteverket? Eller att du gjort arbeten som inte är godkända för rot.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.