Arboga eller strands verkar vara det som gäller när det kommer till pelarborrmaskiner.

Är nu på jakt efter modell för snickeri, funderar på att köpa en ny, men det verkar inte helt lätt.

Sernbrandt verkar vara det enda stället man kan klicka hem en Strands S25T?

Sen verkar även Gnosjö maskin sälja strands, men verkar inte ha någon e-handel?

När det gäller Arboga verkar det vara väldigt svårt att köpa en online?

Är det medveten strategi för att kunna hålla högre priser?

Har ni några tips var man kan köpa nya pelarborrmaskiner?
 
Måste det vara online?
Är du för blyg att ringa?
Finns Solberga kvar?

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Måste det vara online?
Är du för blyg att ringa?
Finns Solberga kvar?

Protte
Nej det måste inte vara online, men enklare att jämföra priser och modeller, och få det svart på vitt istället för att ringa runt.


Vet ej, ska kolla
 
Tools säljer Arboga, men jag hittade inga priser på deras sida
 
För snickeri klarar man sig med en remdriven maskin av kraftig modell. Det är inte så stora vridmoment då man borrar i trä. I snickarverkstaden har jag en enkel kilremsdriven Valmet från 50-talet och den fyller alla behov där. Den är betydligt kraftigare än de vanliga kinamaskinerna men ändå ett långt steg från en Arboga.

Det är då man skall borra i metall som man behöver en ordentlig borrmaskin med växellåda och då är det ju Arboga och Solberga och Strands som gäller. Såvitt jag vet kommer de alla tre från samma fabrik i Rosenfors i Småland nu för tiden.
Jag vet inte hur jag skulle klara mig utan min Arboga G2508 som jag använder enbart för metallarbete.

Riktiga proffsmaskiner går ofta genom helt andra försäljningskanaler an hobbymaskiner och därför kan det vara svårt att hitta någon som annonserar ut Arboga borrmaskiner med priset utsatt. Inom industrin går det ju väldigt långt ut på att man ringer och ber om offert.
https://www.mscab.se/en/startpage/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.