Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Men det där stämmer väl inte. Titanpulver är dessutom extremt brandfarligt i syrehaltig miljö

[länk]
Allt metallpulver brinner om det är tillräckligt varmt och syrerikt.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Tur det finns reservdelar till en så dyr hammare. Har aldrig sett någon som behövt det innan, förutom träskaft och nylonhammarslag då.
 
Flytande järn används som "bränsle" vid gasskärning.

Protte
 
DennisCA DennisCA skrev:
Det skulle jag gärna vara intresserad av om det gäller andra storlekar eller modeller än 16 oz klohammare, jag tycker inte om att samla på saker jag inte behöver och två av samma sort räcker till för mina behov.

Men en 20 eller 24 oz hammare skulle inte sitta fel då man ska spika mycket. Kulhammare vore även bra att ha.
Skall se vad jag hittar.
Kulhammare och smideshammare och släggor med träskaft använder jag. Det är bara då jag spikar på byggen som jag vill ha stålskaft.
 
Det är som mysigt att stryka omkring i gångarna på HomeDepot, tänkte genast på den här tråden.... :D
Mycket Estwing!

Stort urval av Estwinghammare och andra verktyg på en affärshylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Mikael_L
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Men det där stämmer väl inte. Titanpulver är dessutom extremt brandfarligt i syrehaltig miljö

[länk]
Titanverktyg saluförs i huvudsak för två egenskaper, omagnetiska (bra för att mecka i MR-utrustning och lite annat) och som gnistfria verktyg.
Ja det finns väl ett tredje område antar jag - lätta verktyg.
Det finns dock lite bättre legeringar än Titan vad gäller gnistfrihet, det finns kanske olika klasser på gnistenergi.
Men titanverktyg säljs också som gnistfria, kanske är titan billigare eller starkare eller mer nötningsbeständigt än koppar-beryllium eller silver-brons.

Gnistfritt betyder, såvitt jag förstått, i sådana här sammanhang "max gnistenergi" dvs ett mått på max antändningsenergi.

http://www.slapis.se/gnistfria-verktyg/
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Du glömde den viktigaste egenskapen - Imponansfaktorn.
 
  • Haha
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Titanverktyg saluförs i huvudsak för två egenskaper, omagnetiska (bra för att mecka i MR-utrustning och lite annat) och som gnistfria verktyg./
Jag jobbar med just MR, och hammare är nått jag aldrig använder. Har minsann en, som är utav mässing för bättre schvung.
Men som du säger så är alla verktyg av titan eller mässing och imp-faktorn på grejjerna är väl sådär... Ingen har ännu gått på att min hylsnyckelsats är gjord i guld... ;)
 
Är ni "kärringar", eller är ni som småtjejerna som diskuterar om läppstiften ska ha vrid eller draghylsa, när de ska dra bort ytterhylsan. Jag har en mängd olika hammare för olika ändamål, snickarhammare, smideshammare, murarhammare, plåtslagarhammare,verkstadshammare,( kul/pen), (olika varianter), glasmästarhammare och några cicelörhammare. det är ändamålet som ska avgöra vilken hammare som behövs i de olika fallen. Ska man smida ut en plogbill på städ, säger det sig självt att man inte kan använda en murarhammare för detta, utan man använder en smideshammare i lämplig storlek för detta.Gör man inte detta,är man en jävla klåpare. Ska du du slå i en liten"nubb", kan du ju inte komma med en vanlig smideshammare. Kom just på en grej angående träskaft och dess förstörelse. "Vem är du din attan som hamrar breve`, är ögat ditt skevt eller armbågen sned, osv.... Man behöver inte någon hammare för tusentalet kronor för att slå i en 4" spik i en takstol eller regel. Men å andra sidan kanske man kan imponera på någon dum jävel genom att säga att den här kåken ,byggde jag med en hammare som kostade 2å4.
 
  • Gilla
  • Haha
Rotum och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.