Om du ledsnar på att köra för hand så är det absolut en Bobcat du ska hyra, inte en minigrävare. Den är grym på att gräva och planera men inte på att flytta massor, det tar alldeles för lång tid.
Bobcatens skopa rymmer nog 10 skopor från minigrävaren, dessutom är Bobcaten bättre på att snabbt släta ut jorden hjälpligt.
 
Hyr inte en skid steer. Du kommer bara riva upp tomten om du behöver åka över din matjord. En liten midjestyrd minilastare är min rekommendation.
5cm matjord var inte mycket.. Vad kommer ligga under?
 
  • Gilla
Per_Eriksson
  • Laddar…
Fast att jag har kört mycket bobcat hade jag inte brytt mig om att hyra en för det jobbet. 6m3 är inte så mycket som det låter och det kommer att bli ganska mycket handarbete även om du kör ut det med bobcat.
 
Traktorsläpet tippar i 3 högar så det är mer att plana ut detta ,nä grävare vill jag inte ha,skall det vara ngt så bobcat
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Hyr inte en skid steer. Du kommer bara riva upp tomten om du behöver åka över din matjord. En liten midjestyrd minilastare är min rekommendation.
Men man börjar väl att fördela ut jorden längst bort från jordhögen så att man inte behöver köra över det man just lagt ut? Då gör det väl inget om det blir några märken där man ändå ska täcka?
 
Finns gräsmatta under som tagit mkt stryk av torkan 2018 och dött på flera ställen så det blir nyanläggning
 
M Maximarcus skrev:
Men man börjar väl att fördela ut jorden längst bort från jordhögen så att man inte behöver köra över det man just lagt ut? Då gör det väl inget om det blir några märken där man ändå ska täcka?
Jo självklart. Jag skulle passa på och bakplana med skopan när man ändå har maskinen. Och hänga efter något typ lastpallar ihop snickrade.
 
E
När vi byggde hus o fixade tomten, baxade jag o frugan ut 4 lastbilslass (48 ton totalt) med skottkärra o raka. Funkade kanon.
 
  • Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
går att ta på en dag om man har hyffsat god kondis. Räkna med att det är 80-100 skottkärror. På två dagar är det ett bekvämt pyssla på tempo.

Jag har kört ut ett antal lass när jag anlade nuvarande trädgård
 
Jag har precis baxat ut 40 ton jord för hand. Haft hjälp av bror och sambo. Det har varit hanterbart men lite jobbigt. Klart att du klarar 6 kubik.
 
Jag hade satsat på en självlastande minidumper.
Otroligt smidiga och effektiva. Troligen billigare att hyra än en bobcat, och lättare att transportera.
 
  • Självlastande minidumper från Yanmar parkerad på grusunderlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Stiftet
  • Laddar…
Hyr en kompaktlastare, gärna med breda gräsdäck.
Använd flytläget för att jämna till och få lite tryck.
Koppla sedan en så bred lastpall du kan hitta efter med några stenar på och kör fram och tillbaka tills det är klart.

Kompaktlastare med breda däck vid arbetsområde med grus och gabioner för landskapsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kompaktlastare på släpvagn bakom en vit skåpbil parkerad framför hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maxwells demon och 1 till
  • Laddar…
T Turbo_Tail skrev:
Ha! Vilken kompis du är!:crysmile: Du borde väl kratta medan kompisen kör bobcaten?! :p
Ska man vara rättvis får man väl turas om ;)

C carl fabian skrev:
Ingen som har erfarenhet av köra bobcat hur svårt är det?
Att köra och tippa ut småhögar som man sedan krattar ut klara de flesta av. Att fördela ut jorden med bobcaten och dra av den och jämna till kräver lite mer av föraren.
 
Håller med många andra, hyr en kompaktlastare/minilastare/liten hjullastare, kärt barn... Istället för en bobcat så får du både midjestyrning, flytläge och tilt på skopan.

Jag hyrde en typ 2,5tonnare när jag planerade ut min tomt på 1800kvm, smidig och effektiv maskin. Tog mig kanske 1 timme att bli någorlunda sådär bra på att köra, efter ett par timmar var det second nature.
 
E erkka skrev:
När vi byggde hus o fixade tomten, baxade jag o frugan ut 4 lastbilslass (48 ton totalt) med skottkärra o raka. Funkade kanon.
Gjorde precis samma jobb i våras. Fyra lastbilslass på 2 personer. Tog 2-3 dagar om jag kommer ihåg det rätt. Men då körde vi över det med jordfräs också.
 
  • Gilla
erkka
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.