Sitter och spekulerar på vad det skulle kosta att fixa iorning ett äldre hus säg tidigt 1900-tals trähus på 150kvm och fixa iordning det.

Allt arbete lejs ut.

Det jag tänker på är nedanstående och komplettera gärna.

Byta fasad(om det behövs) + målning
Fixa tak till nyskick
Dra om all el
Fixa badrum till modern standard.
Fixa VA till modern standard.
Renovera fönster.
Dränera(om det behövs)

Försöker ställa detta mot att bygga nytt där det är ganska lätt att få ett pris direkt. Förstår att det är svårt att svara på letar mer efter en fingervisning..

Känslan just nu är att det är billigare att köpa nytt men blir gärna motbevisad.
 
Det låter ju iofs inte som att din plan är en "delvis" renovering.

Om allt skall göras utan egen insats, så kan det nog gå att få det gjort för 1 - 1,5 milj. Men en finess med att köpa ett äldre hus, är att man inte behöver göra allt samtidigt. Och genom att ta det successivt kan man välja vad man skall göra själv, och vad man låter någon annan göra.

I funderingen mellan äldre hus och nybygge, så missar man ofta att det äldre huset oftast finns i ett "etablerat" område, med bättre kommunikationer, etablerad handel osv. Alltså oftast i ett bättre läge.

men sedan finns det ju äldre hus som verkligen är fullkomligt under isen, dåligt byggda från början, och förfallna idag.
 
Jo tanken har uppstått just för att det inte är lätt att hitta bra tomter med bra kommunikationer i Gbg där jag kollar.

Inte för att äldre hus är billiga i Gbg där jag letar men ett nybyggt kostar ännu mer och ligger oftast sämre till med knappt nån tomt.
 
Jag tror på att köpa äldre hus i bra läge, som är i någorlunda skapligt skick (eller bra skick). Där man i princip kan flytta in utan några jätterenoveringar. Eller just byta ut badrummet och tapetsera om lite innan inflytt, om det känns alltför sunkigt.

Köper man ett hus där precis allt är slut, så kan det bli lite väl jobbigt, såvida man inte har väldigt gott om pengar.
 
Det finns ju inte något enväldigt svar på den frågan. Men ett gammalt hus är alltid ett gammalt hus, oavsett om det är renoverat eller inte. Det kan vara t ex ineffektiva planlösningar, dålig isolering med höga värmekostnader, gamla byggmaterial, dåliga grunder etc. Sådant är svårt att renovera bort.
Dessutom är ju läget och tomtstorleken ofta omöjliga att hitta om man vill bygga nytt. De senaste åren har marknaden i Stockholm varit sådan att folk köper gamla hus i åtråvärda områden, river dom och bygger nytt. Uppenbarligen är läget så åtråvärt att det är värt att göra det, man betalar för mark+hus och bygger sedan ändå nytt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.