Hejsan

Jag måste bara få starta en Lapplitråd och se om den leder någon vart. Finns väldigt lite skrivet i forumet om just dessa hus.
Är det någon som byggt/tänkt bygga ett Lappli hus. Vi har själv börjat kalkylera på ett Havstjädern 147.
Jag har insett att det är rätt så dyra hus...så man vill ju veta att man får nåt bra för pengarna. :)
 
Vi har skrivit kontrakt med Lappli. Lappli säljer byggsatser, och priserna på dessa tycker jag ligger ungefär i nivå med byggsatser från andra företag. Det är svårt att säga om ett färdigt Lapplihus är dyrare eller billigare än genomsnittshuset. Det beror helt på vilka material och lösningar man väljer. Viktigt att tänka på är att säljaren som regel gör en uppskattad totalkalkyl. Var noga med att ta reda på vilka material och lösningar han baserat denna på, så ni inte föreställer er att ni får sjöstensgolv i våtutrymmena om säljaren räknat på våtrumsmatta (eller vice versa, men det är väl i så fall ett mindre problem). Var också medveten om att det är just uppskattningar. Gör en egen bedömning av rimligheten i kalkylen, och se till att ha marginaler.
 
Vad har ni valt för hus?
De har ju helt underbara hus enligt mitt tycke, precis i min stil. Vad hamnar ni på för slutsumma?
Ska ni ta det helt nyckelfärdigt eller? Väljer vi ett Lapplihus har funderat på att ta det målarfärdigt (spakla, slipa, tapetsera, lista och lägga golvet själv) samt fixa köket själv (ev IKEA-kök)
 
Vi har ritat själv, men utgått från bredden och takstolskonstruktionen på Finkboet 159. Boytan blir ca 150 m2. Till det kommer vi att bygga ett varmbonat garage på 65 m2. Slutsumman är, som jag skrivit tidigare, helt beroende på vilken standard man väljer på material och lösningar, och naturligvis hur mycket jobb man gör själv. Lappli levererar endast byggsatsen. Vi har budgeterat 2.4 Mkr om vi väljer att leja bort allt jobb, vilket vi inte planerar att göra. Jag tycker ändå att det är bra att budgetera för att leja bort allt, så att man inte sitter i klistret om man skulle drabbas av sjukdom eller annat som gör att man inte kan göra det man planerat själv. Av detta är 450' tomt och anslutningar och 200' garage.
 
Hej,
Vi har precis bestämt oss för att bygga Havstjädern 166. Vi tyckte också att Lappli lät lite dyra ibörjan men det verkar helt enkelt så att deras produktionskalkyl är högre (bättre?) tilltagen än andra husleverantörer. Dessutom känns standarden förhållandevis hög (2.6m takhöjd, panel i tak, bastu, stående-liggande panel etc. Vi var i helgen och tittade på ett hus som var under byggnation. Efter det var vi övertygade (säljarna vet vad dom gör ;) ) Nu är det bara att jaga entrepenörer.
 
Grattis Ricky!
Då är du snart på g du med nu då!!
Du har mess angående markarbetet som vi talade om.
 
Till Ricky

Vi har fått en preleminär kalkyl på ett Havstjädern 147 där summan på huset, helt nyckelfärdigt, ligger på ca 1,7 mille. (Exklusive tomtpris+ kommunens avgifter mm)
Vi kommer att försöka banta totalsumman genom att göra en del själv. Vi har bestämt oss att ialla fall ta det målarfärdigt dvs tapetsera, lägga golv och lista själv.
Vi kommer även att beställa kök själv + montera in det, så vi sparar lite arbetskostnader där. (De har dock kalkylerat på 110´kr på ett kök och det är väl ungefär vad vi är beredd att lägga ner på köket)
Vi vet inte riktigt hur vi ska göra exakt med det övriga arbetet i huset dvs badrum osv, om vi ska kolla med lokala firmor på orten och kanske därigenom pressa priset ytterligare. Lappli är ju en mellanhand så man borde ju kunna spara lite på att kolla upp själv.....
Hur har ni gjort och hur ser er kalkyl ut?
Jag ser att du är på entreprenörjakt, innebär det att du tar huset stommrest och gör resten själv med hjälp av andra firmor?
Vart ska ni bygga?
 
Vad är lapplihus har de någon hemsida?
 
linsko skrev:
Till Ricky

Vi har fått en preleminär kalkyl på ett Havstjädern 147 där summan på huset, helt nyckelfärdigt, ligger på ca 1,7 mille. (Exklusive tomtpris+ kommunens avgifter mm)
Vi kommer att försöka banta totalsumman genom att göra en del själv. Vi har bestämt oss att ialla fall ta det målarfärdigt dvs tapetsera, lägga golv och lista själv.
Vi kommer även att beställa kök själv + montera in det, så vi sparar lite arbetskostnader där. (De har dock kalkylerat på 110´kr på ett kök och det är väl ungefär vad vi är beredd att lägga ner på köket)
Vi vet inte riktigt hur vi ska göra exakt med det övriga arbetet i huset dvs badrum osv, om vi ska kolla med lokala firmor på orten och kanske därigenom pressa priset ytterligare. Lappli är ju en mellanhand så man borde ju kunna spara lite på att kolla upp själv.....
Hur har ni gjort och hur ser er kalkyl ut?
Jag ser att du är på entreprenörjakt, innebär det att du tar huset stommrest och gör resten själv med hjälp av andra firmor?
Vart ska ni bygga?
Hej,
Vi köper huspaketet av Lappli och handlar upp entrepenaderna själva då jag har hyggliga kontakter inom byggbranchen. Vi gör en del målning själva och hoppas landa på ca 1.8 exkl. tomt. Vi bygger i Landvetter. För övrigt tycker jag att 110' för köket låter väldigt mycket, i alla fall om man vill hålla nere priserna.
Linsko, direktmeddelande är skickat. /Rickard
 
Tack amy men jag kan inte finska det gick lika bra med .se
 
Jag förstår inte , ingen verkar reagera på att hus är så dyrt jag menar vi har ju ingen brist på skog i sverige, så hur kan det då komma sej att en husstomme ska kosta nästan 1 miljon???? Man vill ju inte ha hur mycket lån som helst man vill ju inte bara bo . Det verkar inte vara någon skillnad på husleverantörerna heller , för så fort man vill ändra från standard så blir det tillägg och ska man byta kök så drar de av 20 000 !!! vilket hån , Alla vill ju ha kakel och klinker , men de kör på med plast mattor och våtrumstapet. Är jag negativ eller!!!
 
Hej,
Ja positiv vore ju fel ord ;D
Det är väl snarare så att de flesta (i alla fall många) husleverantörer har en lågpris (definitionsfråga)-serie. Här kostar det ju skjortan att ändra,men plastmattestandard är väl ändå borta på de flesta håll. Detta är ju en Lappli-tråd och här väljer man ju allt själv efter att huset är levererat. Det är inte det att jag inte håller med dig att det är för dyrt men det tror jag inte har med virkespriser att göra utan priserna på hantverkare och ökade vinstkrav från ägare. Det finns säkert pengar att tjäna på att be snickare räkna på lösvirke och ordna allt själv men det är ju jobbigt.
/Ricky
 
Hejsan

Jag måste bara få starta en Lapplitråd och se om den leder någon vart. Finns väldigt lite skrivet i forumet om just dessa hus.
Är det någon som byggt/tänkt bygga ett Lappli hus. Vi har själv börjat kalkylera på ett Havstjädern 147.
Jag har insett att det är rätt så dyra hus...så man vill ju veta att man får nåt bra för pengarna.
Hej.
Har själv varit intresserad av Havstjädern 147 från Lappli. Tyckte dock att priset på byggsatsen var i högsta laget, runt 750' (om jag inte missminner mig) och då enbart för stommen, dvs inget golv, kök, vitvaror etc. Valde istället att bygga med Vallsjöhus med Havstjädern 147 som utgångspunkt fast med modifierad planlösning samt förhöjt väggliv + småfönster i vägglivet. Takhöjd 260 cm bottenvåning, 250 cm övervåning. Priset för byggsatsen blev då ca 950' dock utan vitvaror i kök, värmepump och parkett på övervåningen som vi valde bort ( ca 150'). Måste dock påpeka att boytan på huset blir större än 147 kvm pga det förhöjda vägglivet, hamnar snarare runt 170 kvm.
Bifogar en bild från stommonteringen.
image118.jpg
 
Hej,
Härlig bild, ser vackert ut. Så för dina 950' vad var det du fick som du inte fick med lappli, förutom större yta förstås? /Ricky
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.