Har idag en 7 år gammal kondensatortorktumlare som har givit upp.

Nu har det ju kommit nya torktumlare med värmepump som ska vara energisnålare. Dock dyrare i inköp.

Vilken variant bör jag välja, kondensatortumlare eller en med värmepumpsteknik?
 
Vi valde en kondenstumlare av värmepumpstyp när vi bytte maskiner för ca sju år sedan, den innan var en traditionell kondenstumlare.

Värmepumpstypen är svalare än den andra.
 
Ok är du nöjd med den?
Hört att den torkar "för" torrt?
 
Hur torrt den torkar ställer man in när man väljer program så det är nog mest en ryktesbluff av någon bakåtsträvare.

Jag har en Miele med värmepump och den är jättebra. Blir knappt varmt i tvättstugan alls
 
  • Gilla
Mikaela123
  • Laddar…
Vi är väldigt nöjda med tumlaren, en Miele T 8967 WP, den går flera ggr/vecka.

Precis som Johannes skriver så märks det knappt på temperaturen i tvättstugan att den går.

Finns drösvis med olika torkprogram, allt från ”varmmangeltort” till ”extra skåpstorrt” plus en hel del till.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
A
det enda är väl att det tar sin lilla tid och torka tvätt med en värmepumpstorktumlare jmf äldre system.
men har man ett litet utrymme att ha den i så är VP bättre då den inte värmer upp rummet som annars är till för kylluft.
om man inte vill ha spillvärmen från de äldre typerna så skall en VP-tork vara billigare att köra, typ 30-40 öre per tork.
blir det fel på torksystemet i en VP-tork är det oftast inte lönsamt att reparera.
 
  • Gilla
Mikaela123
  • Laddar…
Tack!
 
A
Vp-tumlare kan också torka med kall eller sval luft vilket är jättebra för känsliga material.
 
Tar det längre tid? Det har då jag inte märkt av på min iallafall
 
Om jag uppfattar manualen till vår tumlare så kör den alltid på ”låg temperatur”, tvättsymbolen med en prick.
 
A
Jag menade rumstempererat. Då kan man torka saker som normalt inte går.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.