Hej! Jag skall anlägga ny gräsmatta och skall då få hem 6m3 matjord i tre högar.Klarar man det ensam att köra ut den 5cm tjockt med skottkärra? Annars hyr jag en bobcat ,men frågan är: klarar normalhändig person att köra med den under en dag?
 
Se det som ett träningspass och kör ut det hela med skottkärran, då kan du dessutom raka ut jorden mellan varje skottkärrelass.

Eller så ser du det som en anledning till att få köra bobcat och hyr en sådan för ändamålet :)

Har du ingen maskinvana sedan innan får du räkna med att det blir en hel del krattande i efterhand för att få det jämt. För att vara effektiv hade jag tagit hjälp av en kompis som rakar ut jorden under tiden du kör ut den med bobcaten. På så sätt kan du lätt se om du behöver mer jord på vissa ställen.
 
Galt
6 m3 bör vara ca. 7200 kg alltså drygt ett halvt lastbilslass. Bör gå. Jag har kärrat ut ett helt lass på en dag dock utan fin-krattning och ganska slitigt. Avsätt två dagar eller ta hjälp av en kompis så ni är två och ladda upp med några kalla öl så ska det nog gå bra.
 
  • Gilla
rampante
  • Laddar…
Har du erfarenhet av att köra och plana ut med bobcat?Hyrde en minigrävare för några år sedan till dränering,som var rätt trixig att manövrera speciellt då skopan inte var tilt eller svängbar utan jag fick svänga med hela armen
 
Ja det gör man.
 
T
Jag tycker också det borde gå att göra på en (lite längre arbets)dag med spade och skottkärra. Lite småtråkigt projekt dock, tror nog det blir roligare men dyrare att hyra en minigrävare... ;) Jag skulle dock ha valt träningspasset istället för nöjeskörningen.
 
  • Gilla
jeppe42
  • Laddar…
T
N NoOne2k skrev:
För att vara effektiv hade jag tagit hjälp av en kompis som rakar ut jorden under tiden du kör ut den med bobcaten.
Ha! Vilken kompis du är!:crysmile: Du borde väl kratta medan kompisen kör bobcaten?! :p
 
  • Gilla
Thomas' och 1 till
  • Laddar…
Jag har kört ut 15 m3 för hand med skottkärra under ett gäng kvällar. Slitigt, men går. Dock skulle jag aldrig orkat kört ut allt under en dag. Då hade min kropp varit helt förstörd dagen efter.
 
Verkar ju som det går att köra med skottkärra,priset att hyra bobcat har mindre betydelse ,vill bara inte knäcka mig totalt
 
Ingen som har erfarenhet av köra bobcat hur svårt är det?
 
T
C carl fabian skrev:
Verkar ju som det går att köra med skottkärra,priset att hyra bobcat har mindre betydelse ,vill bara inte knäcka mig totalt
Nå, om du inte har något fysiskt handikap så lär du nog inte "knäcka dig totalt" med att skotta ut 6m3 matjord...
 
Bra med detta forum,börjar med skottkärra och ser hur det går,har ingen brådska heller då jag är pensionär
 
T
C carl fabian skrev:
Bra med detta forum,börjar med skottkärra och ser hur det går,har ingen brådska heller då jag är pensionär
Ta det på två dagar, eller tre-fyra, gräsmattan lär väl inte klaga om det blir någon dags försening.. Annat är det väl med frun..? ;):crysmile:
 
(y):rofl:
 
Svårt med Bobcat utan att trycka till det för mycket. Är högarna på ytan du skall sprida på lär det vara lugnt. Skall du kärra det en bit är det tuffare.

Fick en jättehög + en gäng småhögar utlagda på min blivande gräsmatta, tror det var närmare 30 ton. Tog ett par dagar att skyffla/kärra ut
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.