Har precis köpt enplanshus på 120 kvmbyggt -78 med papptak. Så snart snön och kylan lyser med sin frånvaro är det dags att byta detta. Funderar nu på att spika läkt + lägga plåttak istället för nytt papptak? Taket är på ca 150 kvm. Lutar ca 14grader. Tips och idéer mottages tacksamt! /Cristian
 
Kolla in tidningen Gör det själv (fd gör så här). De har i senaste numret en artikel om hur de bytte ett eternittag till plåt som de gjorde själva. De använde "ståpannor" typ 1 meter breda som liknande tegelpannor.
Hade jag haft tid och vetat om dessa kanske jag lagt taket själv. Men vi fick det billigt lagt av plåtfirman så det var väl helt ok.
 
Hej!

Sitter i samma sits. 150 m2 papp som behöver bytas ut. Frågor:
1. Vad kostar det i runda slänga att få någon som lägger ny papp?
2. Vad kostar det att få det omlagt tiil plåt?
3. Kan man lägga om pappen själv? Är rimligt händig.

MVH Carl
 
Ca 60 timmars arbete. = 25000:-
Plåt från 70:- till 300:-/m2 + moms
Läkt = ca:3000:-
Vindskivor + fotbrädor = ca: 6-800:-
Rännor & annan plåt = 3-4000:- beroende på hur det ser ut.
 
Vi betalade 62' + moms för omlägging av undertak, regelverk + plåt på 150kvm. Taket är 1 1/2 plans 45 gradig lutning.

Det inkluderade även nedtagning av gamla plåten och bortforsling, 2 huvar samt en stos, vattskivor, hängrännor och stuprör. Montering av allt.

De var två som jobbade ca 1 vecka, dock inte riktigt 40h. Jag satte bytte två fönster samtidigt så de skar upp plåten för detta oxå.

Billigt tycker jag, den dyraste offerten var på 110 + moms ;D ;D

Peter
 
Om man går på papp på papptak? Fördelar vs Nackdelar? Kostnad?
 
om resultatet skall bli bra måste rännorna flyttas. rännan sitter ju under pappen och om man läktar och lägger profilplåt på läkten så sitter rännan så lågt att du ser kanten på plåten.. ser enligt mig ut som sk.. om du däremot lägger en 34x120 längst ner på ströläken och skruvar krokarna och fotplåten i den så kommer rännan upp och döljer plåtkanten...måla plankan med cuprinol på undersidan so syns den inte.... profilplåt ger snygga tak "om man tänker efter före" och är underhållsfria.
plåttak är likt tegel inte täta.. det är pappen som håller taket tätt så täta alla hål innan du lägger på plåten ::)
 
Hej med 14 graders lutning finns bara två alternativ och inget annat yttpapp eller bandtäckt tack det går inte att klara det själv tyvärr allt måste dubbelfalsas inget för en hemmafixare bandtäckt tack kan kosta cirka 350kvm hör av dig om du har frågor :( ;D
 
Var hittar man en seriös plåtslagare som lägger bandtäckt för 350:-/m2?
Bor strax norr om Stockholm och har fått två (rånar) offerter :(
ca 800:- och 1000:- per m2.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.