Vi har en IFÖ toalettstol, den har en skruv på ena sidan som jag uppfattar som är för att ev. tömma tanken om det skulle behövas. Denna läcker, väldigt lite ska tilläggas. Det är som vi upplever det när tanken återfylls efter spolningen och det kommer ungefär en dropp, kanske som max en krona när det landat på pappret. Det liksom rinner ner från skruvhålet. Givetvis har vi försökt dra åt skruven men det hjälper inte. I övrigt läcker den alltså inte och mellan spolningar är det helt torrt.
Så - vad kan vara orsak och vad kan vi göra för att åtgärda?
 
Mariangel Mariangel skrev:
Vi har en IFÖ toalettstol, den har en skruv på ena sidan som jag uppfattar som är för att ev. tömma tanken om det skulle behövas. Denna läcker, väldigt lite ska tilläggas. Det är som vi upplever det när tanken återfylls efter spolningen och det kommer ungefär en dropp, kanske som max en krona när det landat på pappret. Det liksom rinner ner från skruvhålet. Givetvis har vi försökt dra åt skruven men det hjälper inte. I övrigt läcker den alltså inte och mellan spolningar är det helt torrt.
Så - vad kan vara orsak och vad kan vi göra för att åtgärda?

Det är inte bara kondens som bildas på skruven när den kyls ner av det kalla spolvattnet? Det är ju väldigt fuktigt just nu, och om skruven/ventilen är i direkt kontakt med vattnet blir den nog ganska mycket kallare än daggpunkten och håller sig så tills vattnet värmts upp.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tja, faktiskt låter det inte helt omöjligt. Eftersom det är så lite så kanske det är så. Borde det läcka bara strax efter spolning då och inte före och inte efter?
 
Mariangel Mariangel skrev:
Tja, faktiskt låter det inte helt omöjligt. Eftersom det är så lite så kanske det är så. Borde det läcka bara strax efter spolning då och inte före och inte efter?
Den blir ju kall när det kommer nytt vatten. Den torra kalla metallen kyler snabbt ner luft omkring och det bildas kondens, men när det väl bildats en hinna kondens så kyls inte luften lika snabbt längre eftersom vatten leder värme mycket sämre än metall så kondensen avtar.

Efter ett tag har allt vatten värmts upp och och ingen kondens bildas längre varefter skruv och cistern torkar upp inför nästa spolning :)
 
Intressant!

Vi har precis samma problem! en IFÖ stol där jag spårat läckaget till en skruv (se bilden) som verkar hålla samman cisternen med själva toalettstolen. För oss läcker det lite mer än bara några droppar blir en pöl stor som en (gammla) 5 krona (eller två...) när det runnit ner på golvet. På höger sida sett framifrån. Också bara vid spolning, verkar som det är efter spolning, men det är nog bara att det tar några sekunder innan det hunnit rinna ner på golvet).
Närbild av en skruv som fäster cisternen på en IFÖ toalettstol, där det rapporteras läckage vid spolning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lustigt att vi har precis samma problem samtidigt! Har ni kommit på någon lösning på problemet? Det är inte kondens...
 
Gammal gummipackning som har torkat?
 
Om det är IFÖ sign, så lossar ni spolknappen genom att trycka ner ”liten” spolning samtidigt som ni fortsätter att bända upp spolknappen. (Alla fattar vad jag menar) sen skruvas knappsatsen loss via skruven i mitten.
Efter detta kan man lossa skruvarna under och lyfta loss hela porslinet som sitter över tanken. Då kommer ni se vad som orsakar läckan.
 
Kan man skruva ut skruven en bit, lägga på lite silikon och skruva in igen?
 
B beow skrev:
Kan man skruva ut skruven en bit, lägga på lite silikon och skruva in igen?
Nej, på Sign ska den lossas helt och porslinet lyftas av.
 
  • Gilla
beow
  • Laddar…
Vi fick ta bort så vi kom åt att ändra att det tar längre tid att fylla på tanken igen. När det går långsammare är det inte längre något problem.
 
Har samma problem med min. Den läcker vid påfyllning. Vattnet sprutar bredvid plastcisternen när den fyller på. En stråle som sprutar mot insidan av emaljcisternen ovanför plastbehållaren. Jag kunde inte se att något var trasigt utan ställde ner trycket vid påfyllning med ballofixventilen på inkommande vatten till toan. Känns som att det borde man inte behöva göra? Har någon ett bättre förslag?
 
Hade också problem med läckande skruv, enligt bild 2019-08-24.
WC-stolen är tillverkad ca 2011.

Del av diskmaskin med roterande spolararm, fläckar och smuts, behöver rengöring, närbild med röd pil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tog bort porslinskåpan och det visade sig att en plastdel brustit. Se pil.
Inloppsventilen satt då inte fast ordentligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.