A
hej,

Vissa dagar blir det rätt mörkt inne när det är mörka moln på himlen. Vill få igång lite belysning då.
Tänker att en luxmätare utomhus på norrgaveln vore det optimala. Inomhus blir den väl störd av lampor osv.
Finns det någon bra enhet för zwave utomhus?
 
Jag körde (när jag hade zwave) Aeon labs boll. Den funkade fint. Den drog batteri som attan, så fast inkoppling rekommenderas.
 
A
tensiden tensiden skrev:
Jag körde (när jag hade zwave) Aeon labs boll. Den funkade fint. Den drog batteri som attan, så fast inkoppling rekommenderas.

Funkar den utomhus? Känns inte optimalt för det. Kan givetvis placera den under taket.
Varför slutade du med zwave?
 
Jag har haft en Aeon sensor ute i 3-4 år. Den har krånglat några gånger men inte pga ute utan för dålig signal.
Jag sätter inte in fler zvawe enheter utan allt nytt blir Shelly, de har iof inga sensorer som är bra men om man kombinerar en bra "vanlig" typ denna med en Shelly1 så har du en stabil sensor för utomhusbruk för 350-400 kronor.
 
Har du möjlighet att ta emot 433 MHz-signaler så skulle du kunna använda en Nexas skymningssensor. Använder själv dessa för att justera tidpunkt för tändning vid mulna dagar.

Den har dock ett fast ljusnivåvärde, som du själv kan programmera in.
Lång batterlivslängd (+2 år) samt vattentät.
 
A
E etompau skrev:
Har du möjlighet att ta emot 433 MHz-signaler så skulle du kunna använda en Nexas skymningssensor. Använder själv dessa för att justera tidpunkt för tändning vid mulna dagar.

Den har dock ett fast ljusnivåvärde, som du själv kan programmera in.
Lång batterlivslängd (+2 år) samt vattentät.
Ja, det låter intressant. Jag har telldus så det funkar ju.
Men hur ofta rapporterar den med batteri? Funkar det bra? Funderar på om man ska satsa på fast ström
 
Johan1975z skrev:
Ja, det låter intressant. Jag har telldus så det funkar ju.
Men hur ofta rapporterar den med batteri? Funkar det bra? Funderar på om man ska satsa på fast ström
Den skickar en skur med ON-signaler vid inställd mörk ljusnivå, samt OFF när det blir ljust, i övrigt ingen sändning.
Jag nyttjar bara ON-signalen som en trigger i en händelse för tändning av önskade lampor.
Släcker sedan på fasta tider i schemaläggaren.
Monterad utomhus i skugga.

Lägsta pris 129 kr på Bauhaus.
 
A
E etompau skrev:
Den skickar en skur med ON-signaler vid inställd mörk ljusnivå, samt OFF när det blir ljust, i övrigt ingen sändning.
Jag nyttjar bara ON-signalen som en trigger i en händelse för tändning av önskade lampor.
Släcker sedan på fasta tider i schemaläggaren.
Monterad utomhus i skugga.

Lägsta pris 129 kr på Bauhaus.
Tack. Jag kör på en sån!
Funkar det förinställda värdet på 10 lux bra, eller får man ändra det lite?
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Johan1975z skrev:
Funkar den utomhus? Känns inte optimalt för det. Kan givetvis placera den under taket.
Varför slutade du med zwave?
Den satt ute under taknock i norrläge. Använde samtliga funktioner i den (rörelse, ljus, temp).
Det fungerade fint när jag körde den. Men som sagt, den drog batteri ganska rejält, framförallt om man råkade sätta den i fel läge så den rapporterade för ofta.
Slutade med zwave pga att många enheter drog mycket batteri och då i regel dyra sådana.
 
Johan1975z skrev:
Tack. Jag kör på en sån!
Funkar det förinställda värdet på 10 lux bra, eller får man ändra det lite?
Håller man på med dessa grejor måste man bara själv trixa och testa, så jag har enbart nyttjat läget där man själv lägger in önskad ljusnivå (3-sekunderstryck på knappen).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.