A Alvar Ado skrev:
Tack för svar och info, Gunnar.

Har du nån känsla för om det är värt att satsa på en RS630 från 2013? Å ena sidan ha den ju inte många klipptimmar bakom sig, å andra sidan har den stått ute e.
Jag har 2 st. 2013 och 2016 års. Går varje dag på ca 6000 m2. Har hittills kostat ca 5000:- i delar, en drivmotor och ett batteri. De är - enligt mig - toppenmaskiner.
 
  • Gilla
Alvar Ado
  • Laddar…
Då blir det spännande att se vad just det här exemplaret går för. Det blir till att satsa på de delar som behövs för installation.

Har du haft nån erfarenhet av att ersätta själva kontakten på laddkabeln? (Den kontakt som ska in i laddhuvudet.) Antingen gör jag det eller så blir det till att köpa ny laddkabel.
 
Jag hittade nyss min RS622 på gräsmattan med felkod ”framhjulsproblem” det visade sig att plasten där hjulets axel fäster var trasig.
Är det ”front wheel sleve” som behöver bytas? Det är svårt att se på sprängskisserna.
 
  • Närbild av en trasig robotgräsklippare med synlig hjulaxel och skadad plastdel, kablar och mekanik syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej. Om du menar den svarta plast bussningen runt axeln på framhjulet så den bytte jag för nåt år sen. Nött i den grad att axeln började gå sned och skavde på kretskortet. Ville inte vänta på reservdel så fixade på detta vis, med en avsågad penna. Håller ännu, måste varit kvalitetspenna :D
 
  • Cykelhjulsaxel nära en avsågad svart penna och demonterade delar på ett verkstadsbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Alvar Ado
  • Laddar…
En annan fråga. Vet var man ställer in känsligheten på stötfångare men inte hur. Hur tolkar man värdena?
 
P Pizza_m79 skrev:
Hej. Om du menar den svarta plast bussningen runt axeln på framhjulet så den bytte jag för nåt år sen. Nött i den grad att axeln började gå sned och skavde på kretskortet. Ville inte vänta på reservdel så fixade på detta vis, med en avsågad penna. Håller ännu, måste varit kvalitetspenna :D
Ja det ser ut som den men jag ser inte hur jag ska få ur resten ur klipparen.
Det var bara överdelen 2-3cm som hade lossnat och resten var rejält nött.
Kanske ligger delarna i gräsmattan någonstans?
 
P Pizza_m79 skrev:
Hej. Om du menar den svarta plast bussningen runt axeln på framhjulet så den bytte jag för nåt år sen. Nött i den grad att axeln började gå sned och skavde på kretskortet. Ville inte vänta på reservdel så fixade på detta vis, med en avsågad penna. Håller ännu, måste varit kvalitetspenna :D
Problemet löst! Nästan!

Nu säger den ”Stäng av innan du lyfter” då klipparen ska startas. Det går inte att få bort meddelandet. Frontkortet och dess anslutningar sitter på plats. Det gör även magneten på framhjulet.


Vad göra?
 
  • Display på gräsklippare visar felmeddelandet "Stäng av innan du lyfter".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Gunnar Fyrenius
  • Laddar…
Tror att endera sensorn på kortet som känner av magneten har nåt fel eller själva magneten har flyttats. När axeln kommer längre ut (vid lyft) så känns inte magnetfältet mer och den registrerar ett lyft. Pröva med en annan magnet framför kortet ifall meddelandet försvinner så torde kortet vara helt.
 
P Pizza_m79 skrev:
Tror att endera sensorn på kortet som känner av magneten har nåt fel eller själva magneten har flyttats. När axeln kommer längre ut (vid lyft) så känns inte magnetfältet mer och den registrerar ett lyft. Pröva med en annan magnet framför kortet ifall meddelandet försvinner så torde kortet vara helt.
Framhjulets axel hade nött hål på en krets på kretskortet.
Ny krets beställd och ska lödas dit.
 
Hej!
Har noterat i några veckor att mina hjul varit lite lealösa när jag behövt bära hem roboten efter misslyckad dockning. Tänkte att jag skulle ta isär allt vid tillfälle och se vad det berodde på men har skjutit upp det pga tidsbrist.

Igår blev det dock så att den endast drev normalt på vänster sida när den skulle köra ut.

Det visade sig då att kuggarna på drivmotorerna slitits ner, liksom även den innersta delen på själva hjulet.

Att behöva köpa nya hjul är väl ganska klart men är inte sugen på att byta ut båda drivmotorerna pga detta.

Någon som vet var man kan köpa en passande del för detta ändamål och om det isf är något som är någorlunda lätt att byta själv?

Tacksam om någon som har en uppfattning har tid att svara.

Med vänlig hälsning,
Christoffer
 
  • Närbild på slitet hjul och drivmotor på robot med synliga slitna kuggar och skador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett slitet robothjul med nedslitna kuggar synliga på drivmotorn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bytte precis axlar på min. Inte svårt men lite pilligt och kräver lite verktyg. Borde nog bytt kullager också...
 
  • Nya och gamla axlar vid byte på arbetsbänk med verktyg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Köpte mina på Hemmashopen.se
 
  • Gilla
U4IC
  • Laddar…
Tack så mycket till er båda för era snabba svar! Mycket uppskattat.

Behöver snabb lösning, så jag lade precis order på sistnämnda förslaget.

Apropå kullager, vet du var man köper det isf, Mattias?

Vilken typ av verktyg är det som behövs? Tänkte närmast på om jag behöver införskaffa något alt. höra mig för om hjälp...

Med vänlig hälsning,
Christoffer
 
  • Gilla
O86
  • Laddar…


Axel änden är relativt enkel att ta lös. Bara fyra torx skruvar för att lossa på det yttesta svarta höljet sen slå ut två sprintar med lämplig drivdorn eller annat motsvarande runt föremål, avknipsad spik funkar också. Skruvstäd underlättar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.