M Munkfors skrev:
Duger inte lockpanel?
Jodå. Det duger, men tänkte att det lär ta ett tag att få på. Ska du ändå inte isolera så är det heller inte så kritiskt att stommen är torr. Lite ytmögel lär du få på ett par månader men det är inget som skadar på något sätt.

Däremot tycker jag det är väldigt dumsnålt att inte häfta dit vindduk. Det kostar inte mycket extra och tar bara någon timme att få på. Då får du ett vindtätt hus och framförallt, vill du isolera i framtiden så blir det ofantligt mycket enklare.
 
Ja ytmögel har funnits ett tag på stommen. Är det blånadssvamp egentligen? Tänkte tvätta med klorin när väggarna är uppe för att snygga upp om det går.
 
M Munkfors skrev:
Ja ytmögel har funnits ett tag på stommen. Är det blånadssvamp egentligen? Tänkte tvätta med klorin när väggarna är uppe för att snygga upp om det går.
Du behöver inte göra nånting, de som växt när det varit lite fuktigt dör när förutsättningarna ändras. Det blir bara en utseendefråga sen.
 
Det här snacket om vindväv då? Är det ingen brådska med skydd av stommen? Jag har ju tänkt få upp panel innan vintern.
 
Uppdatering för den nyfikne:
Obehandlad trästomme för ett byggprojekt med omonterad röd takpannebeläggning och stege vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis byggd träkonstruktion av en byggnad med synligt regelverk och omonterad takavvattning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett pågående byggprojekt av ett skjul med obehandlad ändträ och delvis monterad träpanel. En stege står på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Obehandlad träpanel på husvägg under konstruktion med en stege framför, planer på avvattning och snedbotten till våren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett nybyggt, rött och vitt träskjul i trädgård med lutande tak och byggmaterial runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Obehandlad ändträ och avvattning vid husgrund med röd-vit panel och en dörr på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fråga: klarar sig ändträt obehandlat över vintern? Kommer sätta upp avvattning innan årets slut och till våren ska all panel sågas 15 grader i botten.
 
Redigerat:
  • Gilla
Martin.M
  • Laddar…
Tar ju max 2h å måla ändträt lite haffsigt. Gräv bort gräs och jord under panelen oxå.
 
Men kommer ju såga bort några cm till våren. Borde väl få fram torrt och friskt virke då?
 
Ja men då så!
 
Är det lugnt då?
 
M Munkfors skrev:
Är det lugnt då?
Ja, det är helt lugnt, så har jag gjort flera gånger (låtit panelen stå över vintern och sen rensågat ändarna nästa vår/sommar).
 
M Munkfors skrev:
Uppdatering för den nyfikne:
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Fråga: klarar sig ändträt obehandlat över vintern? Kommer sätta upp avvattning innan årets slut och till våren ska all panel sågas 15 grader i botten.
Den kommer klara sig i 50 år om du låter bli att måla ändträt. Enda som sker är att det kan spricka lite i underkant, men panelen står sig bättre. Har panel från 1947 på min kåk, inte en färggnutta på ändträt.
 
GoC GoC skrev:
Den kommer klara sig i 50 år om du låter bli att måla ändträt. Enda som sker är att det kan spricka lite i underkant, men panelen står sig bättre. Har panel från 1947 på min kåk, inte en färggnutta på ändträt.
Det där är väl relativt omtvistat. Jag skulle tro att miljön den står i (avstånd till mark, vegetation runt omkring och utsatthet för slagregn) har betydligt större betydelse än om den är målad eller inte. Att ordentligt mätta ändträt med grundolja är dock aldrig fel!
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Att ordentligt mätta ändträt med grundolja är dock aldrig fel!
Absolut och det har jag gjort ett par gånger på 25 år. Men carporten som är 10 år och vars helt obehandlade panel är i stort sett nere i marken har heller inte tagit någon skada, bara snyggt grånad.
Färg är ett helvete orsakar bara en massa jobb.
Att inte måla ändträt fick jag lära mig i skolan, i ämnet byggteknik, 1980. Fungerar fortfarande lika bra.
 
GoC GoC skrev:
Absolut och det har jag gjort ett par gånger på 25 år. Men carporten som är 10 år och vars helt obehandlade panel är i stort sett nere i marken har heller inte tagit någon skada, bara snyggt grånad.
Färg är ett helvete orsakar bara en massa jobb.
Att inte måla ändträt fick jag lära mig i skolan, i ämnet byggteknik, 1980. Fungerar fortfarande lika bra.
Färg behövs inte på luftad panel i avseende vattenskydd, det håller jag med om.
Däremot så blir panelen helt sönderbränd av UV strålning efter ett par decennier. Men det klart, bor man låglänt i Norrland så blir det ju knappt ingen UV strålning att tala om.
 
Grundoljat ändträ över fönster på husgavel med träpaneler runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är ändträ över ett fönster på gaveln. Har grundoljat två ggr innan uppsättning.

Behöver man alltså inte behandla ändträt mer än så? Svårt att komma åt är det också
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.