Hade en fristående installatör som rengjorde mina två pumpar och hans kommentar var att nu rekommenderade han bara panasonic och Mitsubishi.
Har själv Mitsubishi med wi-fi styrning. Fungerar klockrent.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Om man inte har problem med att stig upp på en stege och lossgöra kåpan på innedelen, så är rengöringen av en luftvärmepump en enkel operation.
Bra att ha är en liten kompressor som snabbt blåser rent mellan lamellerna. Kostar från ca 500-600 kr.
 
M Morris34 skrev:
Vad säger ni om de här? Fått från en firma.. funderar på Mitsubishi..

Priserna är installerat och klart,

Det som inte ingår i priset är markstativ för ute delen, den hänger vi på väggen. EL draget fram till pumpen.


Dom är jämförbara i ljudnivå, dom går väldigt tyst båda två.

Efter ROT-avdrag betalar du 25 480kr för Mitsubishi Hero 25 & 19 747kr för Daikin solo 25.

5 års garanti gäller på båda pumparna.

Ingår i priset, 6 meter rör, borttagning och skrotning av befintlig pump.
Lite dyrt för Hero tycker jag ändå, kostar 18.600 installerat o klart på nätet. Men ändå helt rimligt, orkar du tjafsa med dem kommer du säkert ner ngn tusing, men sen är frågan om det är värt det. Jag skulle försöka baka in stativ o allt annat du önskar i priset (kostar några hundra till en tusing).
 
M Morris34 skrev:
Vad säger ni om de här? Fått från en firma.. funderar på Mitsubishi..

Priserna är installerat och klart,

Det som inte ingår i priset är markstativ för ute delen, den hänger vi på väggen. EL draget fram till pumpen.


Dom är jämförbara i ljudnivå, dom går väldigt tyst båda två.

Efter ROT-avdrag betalar du 25 480kr för Mitsubishi Hero 25 & 19 747kr för Daikin solo 25.

5 års garanti gäller på båda pumparna.

Ingår i priset, 6 meter rör, borttagning och skrotning av befintlig pump.
Nu har jag själv bokat en Hero 25 och en maskin för bara AC i sovrummet. Pris 50 000 installerat och klart med el och allt.
Givetvis 5 års garanti då det är firma som installerar. Detta är med benställningar till båda pumparna.
Den ena kommer sitta ca 8 m från innerdelen för att gömma undan utedelen så mycket som möjligt då den faktiskt är ruskigt ful.
 
Låter ganska dyrt

Med 80 kvm får du en panasonic värsting med installation för 20.000.

https://20grader.se/

Beställde på 20 grader och får min Panasonic HZ25UKE installerad på torsdag.
Men när man tittar på andra rikstäckande sidor som polarpumpen verkar priset vara liknande

Edit: Mitsu och Panasonic verkar vara det som gäller. Och för 80 kvm ska man hålla sig under 20.000 ink installation om man inte blir blåst.
 
25 480kr då är det rot-avdrag och installation (inget annat tillkommer) skrev företaget till mig nyas..
 
Krokben
M Morris34 skrev:
25 480kr då är det rot-avdrag och installation (inget annat tillkommer) skrev företaget till mig nyas..
Är det för Mitsubishipumpen? Mycket pengar men du får en pålitlig pump som klarar riktigt låga temperaturer om du tar den. Med din planlösning och storlek kommer du förmodligen aldrig behöva ha ett enda element på (förutsatt att du har dörrar till rum öppna).
 
Har kamin mitt i huset med öppenplanlösning
 
Krokben
M Morris34 skrev:
Har kamin mitt i huset med öppenplanlösning
Då kan du köra pumpen helt och hållet och sen stödelda vid behov/för att få det mysigt. Fläktläget på pumpen sprider värmen från kaminen riktigt bra med!
 
Nu vet jag inte hur huset ser ut, men undvik väggfäste om du kan. Risken är att du får stomljud
när kompressorn går och det kan vara oerhört irriterande.
 
  • Gilla
Lucky2015
  • Laddar…
Lucky2015
pegee pegee skrev:
Nu vet jag inte hur huset ser ut, men undvik väggfäste om du kan. Risken är att du får stomljud
när kompressorn går och det kan vara oerhört irriterande.
Instämmer helt! Vibrationsdämpare hjälper lite men bäst är att placera på mark.
 
G guggen skrev:
Jag installerade nyligen en Panasonic pump inkl installation från polarpumpen. De köper ju in installationen från en lokal entrepreneur så man vet ju inte vilken firma man får förrän det är dags. Dock talade jag med honom och han menade att de kunde ge nästan samma fastpris om man förhandlade med dem. Tror jag betalade 16' inkl pump och installation. Så kolla in en av ide stora nternet firmorna som tex polarpumpen, då vet du hur långt ner du kan komma och förhandla sedan ett fastpris med en lokal installatör. Det tog honom max 2 tim att genomföra hela installationen.
Var i Sverige gjordes installationen?
Vilket företag köpte du värmepumpen från?
 
glöm inte att det blir en hel massa kondensvatten som ska ta vägen nånstans. Det blir en jäkla massa is på vintern
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.