H Husqvarna220Ac skrev:
Varvtalsstyrd är även Niben, och Cop/Scop är nog ganska samma, ju mer du ventilerar ju mer kyler du, moment 22, samt torr luft inne, vi sänker vent på vintern med vår Nibe 750, skönare klimat inne och bättre luft, hyffsat dyr VVB...

Det skiljer ju ändå 30000kr mellan bosch och nibe 750 så borde ju ge något mer i besparing? Hur ser er förbrukning ut?
 
Är ingen större fan av FLVP, kanske i Södra Europa, Danmark, men knappast norr om Stockholm, vi kör den på låg fläkt på vintern, samt att den sänker fläkten till 2% när den avfrostar, och går på 30% när den kör, samt att vi kör FH35 LV-pump, på låg fläkt, bra klimat inne samt otrolig låg driftkostnad, bor i Västerbotten.
 
Bor i småland. Jag har funderat att en enklare frånluftsvärmepump typ bosch 3000 plus en luft/luft-värmepump blir billigare än att köpa en nibe 750 men kanske ger samma besparing
 
  • Gilla
CAPEX och 2 till
  • Laddar…
S Skyflakes skrev:
Bor i småland. Jag har funderat att en enklare frånluftsvärmepump typ bosch 3000 plus en luft/luft-värmepump blir billigare än att köpa en nibe 750 men kanske ger samma besparing
Låter som ett otroligt lätt val tycker jag! Då får du en luftvärmepump och en jäkligt bra luftvärmepump för mindre peng än Nibe 750.

För att Niben ska prestera bra, så ska man bo i större sporthall.! Då måste fläkten gå på 100%, har laborerat med detta, vi tar ut en bråkdel av effekten ur den..
 
Dessutom är det ju kyla i det paketet!
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Låter som ett otroligt lätt val tycker jag! Då får du en luftvärmepump och en jäkligt bra luftvärmepump för mindre peng än Nibe 750.

För att Niben ska prestera bra, så ska man bo i större sporthall.! Då måste fläkten gå på 100%, har laborerat med detta, vi tar ut en bråkdel av effekten ur den..
Varför har ni både luft-luft och nibe 750? Niben ska väl räcka?
 
Niben är en ganska dyr VVB...för den ska funka och ge bra effekt måste nästan ytterdörren ställas upp och dra in massor av -20gr luft, torr luft inne samt kallras, optimalt som det är nu, spärrad elpatron och låg fläkt, samt låg fläkt på luftvärmepumpen som knappt hörs..
 
Har man öppen planlösning och hyffsat isolerat bör man klara sig på en Luft-luft värmepump och en Indol (värmepumpsberedare)
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
Är det med golvvärmen då..
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Jag fick ett pris på IVT 840 75500kr installerad och klar efter rot. Det kanske ändå är värt att satsa på.
Det har A+++ och borde ge rejäl besparing.
 
Motför vad?
 
Den motsvarar ungefär en F750 om du vill jämföra pris. F730 är något effektivare.
 
Flera tillverkare har nya modeller på gång!
 
Vad jämför du besparingen med?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.