hahalj
S Stefan1972 skrev:
då kan du ju tala om för dem att spindlar finns det överallt, knappast enbart saker med utrymmen bakom.....;)
Logiska resonemang kring detta är lönlöst, det är mina erfarenheter... :rolleyes:
 
Sätter du skivan i förväg så borrar de hål i den. Telia Öppen fiber skarvar i de flesta fall 7mm utomhusducten till 5 mm inomhusduct på utsidan. De fixerar sedan 5mm ducten och dragavlastar den i fiberdosan.
Fördelen med att sätta direkt på väggen är att du i princip sedan kan flytta runt grejorna som du vill och även plocka bort skivan.
Är mest en smaksak, båda alternativen fungerar.
 
hahalj
A AndersS skrev:
Sätter du skivan i förväg så borrar de hål i den. Telia Öppen fiber skarvar i de flesta fall 7mm utomhusducten till 5 mm inomhusduct på utsidan. De fixerar sedan 5mm ducten och dragavlastar den i fiberdosan.
Fördelen med att sätta direkt på väggen är att du i princip sedan kan flytta runt grejorna som du vill och även plocka bort skivan.
Är mest en smaksak, båda alternativen fungerar.
Ok, tack för info. Jag har inga direkta alternativa placeringar av utrustningen så denna skivan kommer sitta kvar där den hamnar. Sen hamnar convertern bredvid fiberdosan, router, patchpaneler m.m. sätts på något sätt på samma plats, kanske jag bygger ett skåp med hyllor mot denna skivan, vi får se. Utrymmet räcker nog till det jag behöver.
 
Om apparaturen ser ut som den gör hemma hos mig (också Telia Öppen fiber), så finns det utrymme i fiberdosan att linda överbliven fiber. Ber du snällt kan du säkert få en eller två extra meter fiber som lindas upp däri. Det gör att du i framtiden kommer att ha lättare att flytta fiberdosan lite grann, om du inte blir hundra nöjd med första placeringen.

I övrigt är jag av majoritetsåsikten här: källaren är klart bästa stället att dra inkommande fiber. Om inte du kommer att tacka dig själv, så kommer åtminstone nästa ägare av huset göra det.
 
hahalj
B bearmaniac skrev:
Om apparaturen ser ut som den gör hemma hos mig (också Telia Öppen fiber), så finns det utrymme i fiberdosan att linda överbliven fiber. Ber du snällt kan du säkert få en eller två extra meter fiber som lindas upp däri. Det gör att du i framtiden kommer att ha lättare att flytta fiberdosan lite grann, om du inte blir hundra nöjd med första placeringen.

I övrigt är jag av majoritetsåsikten här: källaren är klart bästa stället att dra inkommande fiber. Om inte du kommer att tacka dig själv, så kommer åtminstone nästa ägare av huset göra det.
Jag kommer se till att vara hemma när fibern installeras så jag kan få dosan exakt där jag vill ha den, men det är en bra idé att försöka få lite extra om möjligt.

Ja det blir ju källaren som sagt. Även om jag är orolig för hur de ska ta sig igenom grundmurstenen av huggen granit. Ser framför mig att de antingen inte kommer igenom alls, eller att de spräcker stenen och den delar sig. Ja ja, det ordnar sig väl.
 
hahalj
M Mats skrev:
Tex en sådan här borr [länk] i en hyffsad maskin så är det inga problem
Jag får väl förutsätta att installationsfirman har de verktyg de behöver. De är ansvariga för jobbet.
 
hahalj
En bit plyfa tillsågad, kommer förankra den med gängstång jag sätter med ankarmassa i borrhål i stenen bakom. Blir nog bra det.

Tillsågad plywoodplatta monterad på stenvägg med utrymme för rör och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
hahalj hahalj skrev:
Jag får väl förutsätta att installationsfirman har de verktyg de behöver. De är ansvariga för jobbet.
Det ska de ha tycker. Iom att du skrev att du var lite orolig för borrningen så ville jag visa att det är standardverktyg så det ska gå bra och vara en rätt enkel borrning
 
  • Gilla
hahalj
  • Laddar…
hahalj hahalj skrev:
En bit plyfa tillsågad, kommer förankra den med gängstång jag sätter med ankarmassa i borrhål i stenen bakom. Blir nog bra det.

[bild]
Tror det där blir kalas
 
hahalj
Fick upp skivan på väggen i helgen, är inte lika orolig över håltagningen i stengrunden nu. Jag borrade upp 10 mm hål för gängstängerna med min borrhammare från Jula rätt in i stenen, det gick utan problem.

Har justerat mina kabeldragningar något. Kommer gå upp genom taket från källaren till en annan garderob på entrévåningen, blir enklare och kortare synlig kabeldragning. Lägger också till några fler kablar, dels så drar jag en extra TV-kabel upp till övervåningen som jag i nuläget inte behöver, men kan vara bra för framtiden. Sen drar jag också separata kablage till MESH-noderna. Har hört av andra att de får absolut bäst prestanda när de är kabelanslutna så jag kör också på det.
Mycket kabel blir det...

Sen är det väl kanske en annan fråga om jag ska använda MESH eller istället traditionella accesspunkter. Vi får se vad det blir, det är ett separat ämne.

Källarvåning:
Ritning över källarplan med markerade kabeldragningar och utrustning som switch, router och NAS.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Entrévåning:
Planritning av en våning med markerade kabeldragningar och placering av nätverksutrustning som MESH-noder och TV.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Övervåning:
Ritning över övre våningsplan med markerade positioner för MESH-noder och datorer, samt kabeldragningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
J
Ser bra ut det där! Fast du har glömt ett litet grönt streck mellan switchen och tvn, om du ska köra playtjänster direkt i tvn, och inte bara från boxen (och kanske en tvbox innan tvn, och i boxen ska den röda gå in.:p
 
hahalj
J Jocke Best skrev:
Ser bra ut det där! Fast du har glömt ett litet grönt streck mellan switchen och tvn, om du ska köra playtjänster direkt i tvn, och inte bara från boxen (och kanske en tvbox innan tvn, och i boxen ska den röda gå in.:p
:) Skisserna är mest för att jag ska ha koll på hur mycket kablage jag behöver och vart de ska gå. Kör play och streaming via en Chromecast som ansluter på Wifi. Och såklart blir det en tv-box jag ansluter röda kablaget till, denna ansluts med HDMI till min hemmabioanläggning som i sin tur är kopplad till TV:n. Blir väldigt mycket detaljer att rita ut om allt ska vara med...
 
J
hahalj hahalj skrev:
:) Skisserna är mest för att jag ska ha koll på hur mycket kablage jag behöver och vart de ska gå. Kör play och streaming via en Chromecast som ansluter på Wifi. Och såklart blir det en tv-box jag ansluter röda kablaget till, denna ansluts med HDMI till min hemmabioanläggning som i sin tur är kopplad till TV:n. Blir väldigt mycket detaljer att rita ut om allt ska vara med...
Förstår det! Sen när du funderar på Mesh eller AP så spelar det kanske inte så stor roll, båda formerna är AP men byggt på olika sätt. Det finns ju många olika varianter med och utan router och olika frekvensband etc, men eftersom du har satsat på fast kablage i huset så hade jag nog i ditt läge valt klassiska AP om du är nöjd med något sådant sedan tidigare. Mesh-systemen är bra, och jag kör ett själv (Airties), men de stjäl också lite bandbredd mellan sig (om de inte har sk backhaul, antingen via en dedikerad wifikanal eller ethernet), och den stora fördelen med dem (överlämningen) lämnar åtminstone i fallet med Airties en del övrigt att önska. Vitsen är att man ska kunna förflytta sig runt om i hemmet. Den andra fördelen att det är smidigt att komma igång utan en massa arbete har du ju redan löst. Men det är lite offtopic som sagt.
 
Redigerat:
  • Gilla
hahalj
  • Laddar…
hahalj
Kopplade in en TP-Link EAP-225 igår kväll och roade mig med att mäta upp lite signalnivåer från den när den ligger på en byrå i hallen på övervåningen ca 1.5 meter under taknivå där jag tänkt sätta den. (Blå fyrkant). Jag kör samma SSID på både 2.4 GHz och 5 GHz.

Jag har bra täckning på nästan hela övervåningen, det försvinner i bortre delen av ena sovrummet och spelrummet. Här gissar jag att murstocken gör en del för att dämpa. Kanske om jag istället flyttar ut AP:n närmare dörren mellan hallen och det högra sovrummet så kanske det påverkar mindre? Eller in i sovrummet vid balkongen? Vad tror ni? Får testa imorgon.

På entrévåningen har jag skaplig täckning i hallen. Fortfarande någorlunda ok i köket och altanen konstigt nog. Hyfsat i ena kanten av studierummet, dåligt i sovrummet och jättedåligt i vardagsrummet.

Min slutsats är att jag kommer nog inte behöva mer än en AP på övervåningen om jag kan justera placeringen så det täcker högra sovrummet/spelrummet bättre.
På entrévåningen behövs två accesspunkter till för att förbättra vardagsrum och sovrum, kanske är det där dessa AP ska sitta? En liten justering mot originalplanen.

Håller ni med mig?

196410


196411
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.